Flutter یا React Native یا Xamarin؟
به نظر شما کدامیک از این 3 فریمورک برای استفاده بهتر است؟
Flutter و React Native و Xamarin برای Cross Platform Development
-
3 فریمورک Cross Platform برای موبایل
برنامه های موبایل به بخش جدایی ناپذیر زندگی روزمره ما تبدیل شده اند. مشتریان هزاره ای امروز همیشه در حال حرکت هستند، بسته به تلفن همراه برای هر گونه مشارکت ممکن - برای خرید، پرداخت قبوض برق، بانکداری، رسانه های اجتماعی، و غیره. همه این کسب و کار ها درک کرده اند که فناوری تلفن همراه راه دستیابی به آینده و همچنین حفظ مشتریان است.
پس یک سوال مهمی که مطرح می شود این است که بهترین پلت فرم کدام است که از طریق آن می توانید یک برنامه تلفن همراه موثر ایجاد کنید؟
هدف نهایی cross-platform framework باید این باشد که تیم را قادر سازد که یک پایگاه کد را بنویسد و آن را در چندین سیستم عامل به اشتراک بگذارد و به همان اندازه کد را به اشتراک بگذارد.
فلاتر چیست؟
Flutter و React Native و Xamarin سه فریمورک Cross Platform برای برنامه های موبایل هستند. حال ما در این آموزش قصد داریم این 3 فریمورک را با هم مقایسه کنیم. بنابراین تا آخر این آموزش با ما در مجموعه ABLY همراه باشید.
فلاتریا ری اکت نیتیو یا زامارین؟ نظر شما چیست؟
-
Flutter و React Native و Xamarin برای Cross Platform Development
3 فریمورک Cross Platform برای موبایل
برنامه های موبایل به بخش جدایی ناپذیر زندگی روزمره ما تبدیل شده اند. مشتریان هزاره ای امروز همیشه در حال حرکت هستند، بسته به تلفن همراه برای هر گونه مشارکت ممکن - برای خرید، پرداخت قبوض برق، بانکداری، رسانه های اجتماعی، و غیره. همه این کسب و کار ها درک کرده اند که فناوری تلفن همراه راه دستیابی به آینده و همچنین حفظ مشتریان است.
پس یک سوال مهمی که مطرح می شود این است که بهترین پلت فرم کدام است که از طریق آن می توانید یک برنامه تلفن همراه موثر ایجاد کنید؟
هدف نهایی cross-platform framework باید این باشد که تیم را قادر سازد که یک پایگاه کد را بنویسد و آن را در چندین سیستم عامل به اشتراک بگذارد و به همان اندازه کد را به اشتراک بگذارد.
Flutter و React Native و Xamarin سه فریمورک Cross Platform برای برنامه های موبایل هستند. حال ما در این آموزش قصد داریم این 3 فریمورک را با هم مقایسه کنیم. بنابراین تا آخر این آموزش با ما در مجموعه ABLY همراه باشید.
توسعه کراس پلت فرم به دلایل مختلف بد است. تا همین اواخر، هیچ تکنولوژی مناسب برای توسعه کراس پلت فرم وجود نداشت و آنهایی هم که در دسترس بودند به سادگی خوب نبودند. آنها توانایی های توسعه دهندگان را محدود کرده و موجب تاثیر جدی بر عملکرد برنامه ها شدند.
اما علیرغم این اشکالات، مردم همچنان انتخاب Cross Platform Development را بیش از native development خود ادامه دادند، زیرا می تواند مزایای متعددی را ارائه دهد:
چرخه توسعه کوتاهتر: با توسعه کراس پلتفرم، امکان به اشتراک گذاشتن تا 96 درصد از کد در چندین سیستم عامل وجود دارد. به طور طبیعی، این نتیجه یک دوره توسعه بسیار کوتاه تر است: به جای اینکه دو برنامه جداگانه را توسعه دهیم، تنها آن را توسعه می دهیم، سپس آن کد را در میان سیستم عامل ها به اشتراک بگذاریم و تنظیمات مربوط به پلت فرم را در صورت لزوم انجام دهیم.
بهره وری هزینه: توسعه کراس پلت فرم بدون شک ارزانتر است: شما حقوق کمتری برای کارکنان کمتری و برای ساعت کار کمتر پرداخت می کنید.
تیم کوچکتر: توسعه کراس پلت فرم نیاز به توسعه دهندگان کمتری دارد، زیرا شما نیازی به استخدام تیم های جداگانه با iOS و دانش خاص اندروید ندارید.
فرایند تست ساده: پایه کد کمتری نیاز به تست های کمتر دارد و مهندسین QA می توانند زمان بیشتری را در هر عنصر برنامه صرف کنند که منجر به پوشش تست کیفیت بالایی می شود.
ابزارهای متعددی در بازار برای cross-platform solutions وجود دارد:
- Xamarin
- React Native
- Flutter
- Progressive Web Apps (PWA)
- Kotlin Native
- J2ObjC/Doppl
- Ionic2
- Cordova/PhoneGap/Titanium
- Unity
- و غیره ...
این مطلب هم بخوانید: زبان برنامه نویسی Kotlin چیست؟
از لیست ذکر شده، ما سه مورد از بهترین فریمورک های کراس پلت فرم انتخاب کردیم:
- Flutter، Xamarin و React Native
مزایا و معایب فلاتر
Flutter در یک نگاه
فلاتر چیست؟
در Flutter، شما مجبور نیستید به طور جداگانه برنامه iOS و Android را بسازید. همه چیزهایی که شما نیاز دارید، یک پایگاه داده برای هر دو سیستم عامل است.
Flutter برای مدت کمتر از سه سال در دسترس عموم قرار گرفته است، اما تنها یک سال است که در حال گسترش است. Flutter یک تکنولوژی است که توسط گوگل ساخته شده است و بر روی Dart و یک موتور قابل حمل C ++ برای پیاده سازی یک چارچوب رابط کاربری واکنشی طراحی شده است.
Flutter چیست؟ | What is Flutter
- یک پلت فرم رایگان و open source است.
- بر اساس Dart - یک زبان برنامه نویسی سریع و شی گرا است که برای یادگیری آسان است.
- معماری Flutter مبتنی بر برنامه ریزی واکنشی (reactive programming) است که امروزه بسیار محبوب است.
مزایای Flutter
- عملکرد برنامه Flutter با استفاده از Dart، یک زبان کامپایل شده پیش از زمان (AOT)، به برنامه اجازه می دهد به طور مستقیم با پلتفرم بومی ارتباط برقرار کند، به غیر از عبور از پل جاوا اسکریپت مانند React Native. فلاتر به توسعه دهندگان اجازه می دهد برنامه های پیچیده خود را بدون تاثیر بر عملکرد و زمان راه اندازی بسازند.
- در Flutter نوشتن کد سریع تر به طور معمول چند ثانیه طول می کشد و به تیم ها (با اضافه کردن ویژگی ها) در رفع اشکالات و آزمایش سریعتر کمک می کند.
- توسعه دهندگان لازم است فقط یک کد پایه بنویسند که برای برنامه هایی که هر دو سیستم عامل اندروید و iOS را پوشش می دهند استفاده شود.
- داشتن یک برنامه مشابه برای دو سیستم عامل بدین معنی است که در آزمایشات زمان کمتری نیاز دارد و فرآیند تضمین کیفیت می تواند سریع تر باشد.
- یک مجموعه کامل از ویدجت منحصر به فرد. Flutter بر اجزای UI خاصی از پلتفرم تکیه نمی کند. دارای ویجت های خاص خود است. این چارچوب ویدجت طراحی material را برای آندروید ارائه می دهد و ویدجت های Cupertino را برای iOS ارائه می دهد. (ساده برای ایجاد ویدجت های خود و یا سفارشی کردن ویدجت های موجود مانند ویدجت طراحی material و یا ویدجت Cupertino)
- در Flutter همچنین Skia ، یک کتابخانه گرافیکی 2D منبع باز، برای ارائه یک کتابخانه framework’s built-in UI ساخته شده است.
- سازگاری دستگاه ویدجت های بومی Flutter به برنامه های کاربردی اجازه می دهد تا با نسخه های سیستم عامل از iOS 8.0 و Android Jelly Bean سازگار باقی بمانند. هر زمان که اپل یا گوگل یک ویجت جدید ایجاد می کند، برنامه شما را از بیرون نمی شکند زیرا Flutter ویدجت پلت فرم بومی را لمس نمی کند.
- ایده آل برای MVP زیرا شما نیاز به ساخت برنامه در زمان کم دارید.
معایب Flutter
- Flutter هنوز در بتا(آزمایش) است و هنوز نسخه پایدار آن منتشر نشده است. این نیز توسط سیستم های مداوم پیاده سازی (CI) مانند Travis یا Jenkins پشتیبانی نمی شود. بنابراین، برای دستیابی به ساخت خودکار، تست برنامه و استقرار، تیم توسعه شما باید از محتوای دلخواه خود استفاده کند و نگه دارد.
- Flutter به طور کامل توسط گوگل پشتیبانی می شود و چندین کتابخانه مفید با قابلیت هایی وجود دارد که آماده اجرای آن هستند. با این حال، Flutter هنوز هم با توجه به توسعه بومی غنی نیست.
- اگرچه Flutter در ماه مه 2018 برای استفاده از تولید آماده شده بود، اما نیاز به بالغ شدن دارد. هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا چارچوب موفق می شود، وجود ندارد.
- Flutter در حال حاضر دارای مجموعه چشمگیر ابزار و کتابخانه های مبتنی بر چارچوب است. با این حال، هنوز بسیاری از سرویس های شخص ثالث وجود دارد که پشتیبانی از Flutter را آغاز نکرده اند، از جمله سیستم های پرداخت، نرم افزار اتوماسیون اداری و حتی Apple و Android TV. در حال حاضر بسیاری از ابزارها در حال توسعه و بسیاری دیگر هنوز توسعه پیدا نکرده اند، اما قطعا وقت آن خواهد بود تا Flutter با React Native از لحاظ ابزار و قابلیتی در دسترس باشد.
- از آنجا که هیچ پلی بین برنامه Flutter و دستگاه وجود ندارد و تمام اجزای UI مستقیما به برنامه اعمال می شود، برنامه های Flutter بسیار بزرگ هستند. برنامه Flutter به طور متوسط حدود 4.7 مگابایت است که بطور قابل توجهی بزرگتر از اکثر برنامه های بومی است. به عنوان مثال، برنامه های داخلی آندروید از 1 مگابایت شروع می شود.
مزایا و معایب زامارین
Xamarin در یک نگاه
در ماه مه 2011، Xamarin راه اندازی شد و سپس مایکروسافت به دست آورد. Xamarin برای تشویق توسعه برنامه های بومی با استفاده از پلت فرم منبع باز خود در نظر گرفته شد.
Xamarin چیست؟ | What is Xamarin
Xamarin چارچوب متقابل پلت فرم با C # و کتابخانه های پلتفرم بومی است که در یک لایه دات نت پیچیده شده است. این تکنولوژی شامل سه جزء اصلی است: پلت فرم Xamarin، Xamarin Cloud و Xamarin Insights.
Xamarin Platform مهمترین عنصر Xamarin برای ارائه API ها، کنترل ها، موتورهای زمانبندی، رمزگذاری، تأیید اعتبار، ماشین های مجازی و غیره است. Xamarin Cloud یک پلت فرم تست خودکار برای اطمینان از کیفیت محصول خود در انواع دستگاه ها فراهم می کند. Xamarin Insights یک ابزار مانیتورینگ است که به توسعه دهندگان کمک می کند تا برنامه های خرابی و استثنا را ردیابی کنند.
مزایای Xamarin
- این چارچوب از زبان #C استفاده می کند که در بیش از چندین سیستم عامل (Android، iOS و Windows) کار می کند.
- #C یک زبان برنامه نویسی چند پارادایم است و متقاعد کننده قوی به زبان هایی است که به طور معمول در توسعه تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرند، به این معنا که برنامه های Xamarin در کنار برنامه های Objective-C، Swift، Java یا Kotlin می توانند بلند شوند.
- بیش از 1.4 میلیون توسعه دهنده از Xamarin در سه ماهه اول سال 2017 به دلیل توانایی آن برای نوشتن کد بومی UI برای توسعه برنامه تلفن همراه استفاده کرده اند.
- انواع API ها در دسترسی برای توسعه دهندگان Xamarin اجازه می دهد تا برای ادغام با بسیاری از اجزای سخت افزاری بومی، بهبود تجربه کاربر از آن استفاده کنند. (دسترسی به API بومی: شما می توانید ویژگی های خاص پلت فرم در برنامه خود را دریافت کنید)
- اگر شما در حال ایجاد برنامه برای چندین سیستم عامل (مانند آندروید، iOS و غیره) می توانید اکثر کد خود را در برنامه خود برای دیگر سیستم عامل ها به اشتراک بگذارید یا استفاده کنید.
- زامارین از MVVM و MVC دو الگو معماری محبوب پشتیبانی می کند.
- MVVM برای ایجاد فرآیندهای مختلف با یک codebase مناسب است، در حالی که MVC به جدا سازی منطق برنامه و ارائه جداگانه کمک می کند و سرعت بخشیدن به روند توسعه را افزایش می دهد.
- پشتیبانی آفلاین برنامه (منظور مباحث caching داده است که بتوانیم داده ها را حتی زمانی که سرعت سرور پایین است بخوانیم)
- توسعه برنامه سریعتر با پلاگین NuGet و Xamarin
معایب Xamarin
- دسترسی محدود به کتابخانه های مختلف حیاتی برای ایجاد یک برنامه با استفاده از این فریمورک.
- توسعه رابط کاربر (UI) وقت گیر است.
- هنگام ایجاد با Xamarin، توسعه دهندگان نیاز به پیوند و کد مرجع بین چندین سیستم عامل و چارچوب دات نت دارند. این مشکل بر شروع برنامه و بارگیری تاثیر می گذارد و تجربه برنامه را برای کاربر نهایی لذت بخش تر می کند.
- پیچیدگی با پشتیبانی کد: گرچه بسیاری از توسعه دهندگان حرفه ای .NET وجود دارد، Xamarin همچنین نیاز به آشنایی بیشتر با native mobile development ، frameworks و معماری ها دارد. این ترکیبی دشوار از مهارت ها برای پیدا کردن است، زیرا توسعه دهندگان بسیار زیادی نمی خواهند دو پارادایم های مختلف برنامه نویسی را یاد بگیرند. در نتیجه، ممکن است زمان دشواری برای پیدا کردن توسعه دهندگان حرفه ای برای پشتیبانی، اصلاح، به روز رسانی و یا توسعه بیشتر برنامه خود داشته باشید.
- همه چیز بستگی به برنامه دارد صرف نظر از اینکه شما کدام کد های Xamarin را می توانید بین سیستم عامل ها به اشتراک بگذارید، توسعه دهندگان همیشه باید کد محلی را برای سفارشی سازی پلتفرم خاصی بنویسند. این مسئله نه تنها ممکن است از لحاظ هزینه و پیدا کردن توسعه دهندگان مناسب باشد؛ ترکیبی از Xamarin و کد بومی نیز به اندازه فایل های بزرگ منجر خواهد شد که به عملکرد نرم افزار آسیب می رساند.
مزایا و معایب ری اکت نیتیو
React Native در یک نگاه
React Native چیست؟ | What is React Native
React Native یک فریمورک open source mobile development برای توسعه تلفن همراه cross-platform است که توسط فیس بوک در سال 2015 ارائه شد. این به شما امکان می دهد برنامه های iOS و اندروید را با جاوا اسکریپت و چندین API از اجزای بومی توسعه دهید.
مزایای React Native
- React Native گزینه های مختلفی برای ready-to-apply فراهم می کند که می تواند زمان توسعه را سریع تر کند.
- بر خلاف برخی از چارچوب های دیگر توسعه کراس پلت فرم، چارچوب React Native یک انتخاب از اجزای رابط کاربری بومی را اجرا می کند. این به این معنی است که برنامه ها مانند برنامه های بومی شبیه به آن هستند. اگر به درستی انجام شود، یک برنامه بومی React Native از برنامه بومی قابل تشخیص نیست.
- شما می توانید برنامه خود را به سرعت، بدون recompiling دوباره بارگذاری کنید.
- توسعه بومی تلفن همراه، رویکرد برنامه نویسی اجباری را اجرا می کند، که در آن توسعه دهندگان نیاز به تعریف دقیق دنباله ای از اقداماتی دارند که نحوه عملکرد برنامه برای ایجاد یک رابط کاربر را شرح می دهند.
- استفاده مستقیم از کد بومی برای بهینه سازی برنامه خود را به یک سطح عالی
- با React Native، توسعه دهندگان می توانند از برنامه نویسی تکراری استفاده کنند، تنها چگونگی انجام برنامه را توضیح می دهند و نه چگونگی انجام آن. به این صورت محصول نهایی برای نگهداری آسان تر می شود.
- به اشتراک گذاری کد در هر دو سیستم عامل - iOS و Android
- توسعه برنامه سریعتر با عناصر پیش ساخته
- React Native از مدولار معماری می کند که اجازه می دهد تا کد برنامه را به چند بلوک مستقل جدا کند. این امر به توسعه انعطاف پذیری منجر می شود و باعث می شود تا محصول نهایی ارتقا یابد و به روز شود.
- دسترسی به ویژگی های بومی مانند دوربین، شتاب سنج و غیره
- کیفیت بالای UI
معایب React Native
- عملکرد برنامه از آنجا که برنامه های متقابل پلت فرم کاملا با سخت افزار دستگاه سازگار نیستند، عملکرد آنها بدتر از برنامه های بومی است. دلیل این است که یک پل جاوا اسکریپت بین لایه کاربرد React Native و اجزای سخت افزاری وجود دارد و هر تعامل با دستگاه باید از طریق آن پل عبور کند. برای حفظ عملکرد برنامه، توسعه دهندگان باید تعاملات دستگاه های کاربردی را به حداقل برسانند، که اساسا بدان معنی است که برنامه باید به همان اندازه ساده باشد که بدون هیچ گونه تعامل سخت افزاری با سرعتی بالا باقی بماند.
- مانند Xamarin، React Native حتی فرصتی برای ایجاد برنامه های با کیفیت برتر به شما می دهد. اما برنامه های ساخته شده با React Native آهسته تر از برنامه های بومی آندروید ساخته شده با جاوا و برنامه های بومی iOS ساخته شده با Objective-C و Swift هستند.
- React Native یک چارچوب بزرگ متقابل پلت فرم است، اما محدودیت هایی را هم دارد. هنگامی که شما با یکی از این محدودیت ها روبرو می شوید و هنوز یک راه حل React Native وجود ندارد، لازم است که ازتوسعه دهندگان بومی آن کمک بگیرید - تا آنجا که گاهی اوقات ممکن است توجیه استفاده از React Native در وهله اول غیرممکن باشد.
- ناتوانی در مقابله با پیچیدگی: واکنش بومی برای برنامه های ساده خوب است، اما برای برنامه های دارای صفحه، تعاملات، انتقال و انیمیشن های پیچیده خیلی خوب نیست.
- وقتی به دنبال توسعه دهندگان React Native هستید، باید به دنبال کسی باشید که در توسعه بومی تجربه داشته باشد. در غیر این صورت، امکانات محدود React Native در حال حاضر محدودتر شود، زیرا تیم قادر نخواهد بود راه حل های پیچیده برای چالش های مربوط به سخت افزار بومی که دیگر توسعه دهندگان قبلا ایجاد کرده اند را درک کند.
- به روز رسانی پلت فرم بومی گوگل و اپل به طور مداوم به اضافه کردن ویژگی های جدید به سیستم عامل خود ادامه می دهند. اگر چه تیم React Native تلاش خود را برای ادامه کار با ویژگی های جدید سخت افزاری انجام داده اما زمان زیادی برای توسعه برنامه React Native طول می کشد تا بتواند یک راه حل مرسوم را توسعه دهد. بنابراین، برنامه React Native شما با هر بروزرسانی سخت افزاری جدید عقب ماندگی دارد. (در صورت عدم بروزرسانی، با هر بروزرسانی جدید حتما عقب خواهید ماند)
تصویر زیر یک نمای کلی از تفاوت این 3 فریمورک است:
اکنون شما با تمام اطلاعاتی که دارید میتوانید بهترین راه برای توسعه برنامه های متقابل تلفن همراه خود و براساس نیاز خود آن را تعیین کنید. شما می توانید Flutter، Xamarin، React Native یا یک فریمورک native mobile app development را انتخاب کنید.
حال نظر شما چیست؟ کدامیک از این فریمورک ها را انتخاب می کنید؟
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منابع مورد استفاده:
"با تشکر، مجموعه ABLY"
ysmoradi
به نظرم ذکر این نکته که Xamarin که رایگان و سورس باز با لایسنس MIT روی GitHub هست را باید برای استفاده خریداری نمود، نشون می ده شناخت کاملی ازش ندارید.
مدیروب سایت
با سلام. ممنون از توجه و دقت شما دوست عزیز. مورد ذکر شده اصلاح شد. با تشکر