زبان برنامه نویسی Kotlin چیست؟

زبان برنامه نویسی Kotlin چیست؟

آموزش Kotlin به زبان فارسی

Kotlin زبان برنامه نویسی توسعه یافته توسط JetBrains برای برنامه های کاربردی چند منظوره مدرن است.
ایمن، مختصر و سرگرم کننده برای خواندن و نوشتن است.
در این مطلب می خواهیم بدانیم که چرا باید Kotlin را یاد بگیریم | چگونه شروع کنیم | آیا اصلا می توانیم آنرا یاد بگیریم یا خیر. بنابراین تا آخر آموزش فارسی Kotlin با ما همراه باشید.

 

کوتلین چیست

Kotlin زبان برنامه نویسی توسعه یافته توسط JetBrains برای برنامه های کاربردی چند منظوره مدرن است.
ایمن، مختصر و سرگرم کننده برای خواندن و نوشتن است.
در این مطلب می خواهیم بدانیم که چرا باید Kotlin را یاد بگیریم | چگونه شروع کنیم | آیا اصلا می توانیم آنرا یاد بگیریم یا خیر. بنابراین تا آخر آموزش فارسی Kotlin با ما همراه باشید.

مواردی که قبل از یادگیری Kotlin باید بدانید:


Kotlin توسط JetBrains ایجاد شده است، یک شرکت مشهور برای ایجاد ابزار توسعه برای حرفه ای ها. در ماه اوت سال 2011، JetBrains یک پست را منتشر کرد که دلایل استفاده از Kotlin را توضیح داد:


برای افزایش بهره وری خود: 
در آن زمان، تیم JetBrains تمام IDE های مبتنی بر IntelliJ خود را تقریبا به طور کامل در جاوا نوشته بودند. زمان زیادی برای کامپایل با javac گذشت. آنها می خواستند با تغییر به یک زبان بیانگر بیشتر، بهره وری را افزایش دهند.


فروش برای IntelliJ IDEA
آنها می خواستند چارچوب و ابزارهای توسعه ی شرکت برای Kotlin بخشی از IntelliJ IDEA Ultimate (نسخه ی تجاری) باشند و در نتیجه فروش خود را افزایش دهند.


تجارت با حفظ اعتماد
JetBrains توسط بسیاری از توسعه دهندگان حرفه ای مورد اعتماد است. آنها می خواستند کسب و کار شرکت را هدایت کنند و مردم بیشتری را به رویکرد خود در زمینه توسعه ابزارها با افزایش آگاهی جامعه از JetBrains و حفظ اعتماد جذب کنند.

ویژگی های Kotlin


Kotlin یک زبان استاتیک تایپ شده است. در اینجا به برخی از ویژگی ها اشاره شده است:
Open source
Kotlin تحت مجوز Apache، نسخه 2.0 توزیع شده است. کامپایلر (کامپایلر کوتلین)، افزونه IntelliJ IDEA، پیشرفتهایی برای کتابخانه های عمومی جاوا و ابزارهای ساخت همه منبع باز هستند.


سازگار با جاوا و آندروید
کوتلین 100٪ با Java و Android سازگار است.  به این معنی است که تمام کد فعلی Java / Android شما با Kotlin هماهنگ است. برای اطلاعات بیشتر، اینجا کلیک کنید.
در واقع، تیم Android اعلام کرد Kotlin یک زبان کلاس اول برای توسعه برنامه های آندروید است. علاوه بر این، به شما اجازه می دهد تا چند پروژه کوتلین را به ماژول های جاوا اسکریپت کامپایل کنید.


مختصر و واضح
با استفاده از Kotlin می توانید خطوط کد را تقریبا 40٪ (در مقایسه با جاوا) قطع کنید. (کمتر کدنویسی کنید). بطوری که هر دو انسان و کامپایلر بتوانند به راحتی درک کنند.


یادگیری آسان
کوتلین تحت تاثیر جاوا، Scala، Groovy، C #، جاوا اسکریپت و Gosu قرار می گیرد. اگر شما با هرکدام از این زبان برنامه نویسی آشنا باشید یادگیری Kotlin نیز آسان است. اگر جاوا را می شناسید، کوتلین برای شما بسیار آسانتر است. 


Tool-friendly 
Kotlin توسط JetBrains، یک شرکت مشهور برای ایجاد ابزارهای توسعه برای حرفه ای ها، توسعه یافته است. جای تعجب نیست، این ابزار پسندانه است.
شما می توانید هر Java IDE را برای اجرای Kotlin یا ساخت آن از خط فرمان انتخاب کنید.


ایمن
هدف Kotlin از بین بردن خطرات ناشی از null references در کد (یک سردرد بزرگ در جاوا) است. Kotlin یک زبان استاتیک تایپ شده است. از این رو، چک کردن آن در زمان کامپایل به جای زمان اجرا رخ می دهد و اشکالات جزئی در مرحله اولیه قرار می گیرند.

موقعیت فعلی و آینده کوتلین


موقعیت فعلی:
بسیاری از شرکت ها مانند Netflix، Uber، Trello، Pinterest، Corda و غیره از Kotlin (همراه با زبان های دیگر برنامه نویسی) برای ایجاد برنامه های کاربردی استفاده می کنند.
تعداد خطوط کد از سال 2016 تا 2017 بین سالانه 2.1 میلیون و 10 میلیون افزایش یافته است.

آموزش kotlin


در گوگل I / O که اخیرا در تاریخ 17 مه 2017 برگزار شد، تیم Android اعلام کرد Kotlin به عنوان یک زبان رسمی برای توسعه برنامه Android است.
شما می توانید یک کد جاوا را با Kotlin یکپارچه جایگزین کنید. این 100٪ با Java و Android سازگار است.
گرچه اکثر پیشرفت ها در جاوا و آندروید ساخته شده است، این یک زبان جاوا / اندروید نیست. این می تواند بسیاری از پروژه های Kotlin را به JS کامپایل کند. به طور مشابه، Kotlin / Native در حال پیشرفت است که کوتلین را مستقیما به کد ماشین متصل می کند.


آینده Kotlin

برنامه های آینده عبارتند از مفهوم ماژول مشترک در Kotlin. این ویژگی به شما اجازه می دهد که قابلیت های خاص پلت فرم برای چند پلت فرم توسعه دهید.
چطور؟
فرض کنید شما سعی دارید یک برنامه تلفن همراه برای iOS و Android ایجاد کنید. برای آن، شما باید از برنامه جاوا، برنامه نویسی کوتلین و غیره برای توسعه اندروید، و از swift ، objective-C و غیره برای توسعه iOS (وضعیت کنونی) استفاده کنید.
در آینده، شما می توانید کد خاص پلت فرم (در Kotlin برای آندروید و برنامه iOS) را در ماژول پیاده سازی بنویسید که ماژول مشترک شامل API و هدرهای معمول (بدون پیاده سازی) است. این به شما این امکان را میدهد که هر دو برنامه iOS و Android را که در Kotlin نوشته شده است، ایجاد کنید.


طرح های آینده ممکن در Kotlin

 

  • توسعه بازی Cross-platform
  • توسعه اپلیکیشن های موبایل Cross-platform
  • میکروسرویس ها و سرورساید
  • یادگیری ماشین و آنالیز داده ها
  • سیستم جاسازی شده: Arduino / Raspberry Pi کنترل کننده های حرفه ای به طور مستقیم.

اجرای Kotlin:


فرض بر این است که جاوا بر روی کامپیوتر شما نصب شده است، کوتلین بسیار آسان است.
شما می توانید هر کدام از IDE های محبوب Java را برای اجرای Kotlin استفاده کنید. محبوب ترین آنها IntelliJ IDEA Community Edition است. آخرین نسخه Intellij IDEA به طور کامل از Kotlin بدون هیچ افزاری پشتیبانی می کند. فقط Intellij IDEA را دانلود کنید، آن را باز کنید و دستورالعمل ها را برای نصب آن دنبال کنید.
برای اجرای Kotlin در Eclipse، شما باید پلاگین Kotlin را نصب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی اجرای Kotlin با Eclipse Neon، به این صفحه مراجعه کنید.
با فرض اینکه شما از IntelliJ IDEA استفاده می کنید، مراحل زیر را برای ایجاد یک پروژه و اجرای Koltin دنبال کنید:

 

  • IntelliJ IDEA را باز کنید.
  • بر روی Create New Project کلیک کنید.

یادگیری کوتلین

 

در پنل سمت چپ Koltin  > Kotlin (JVM) را انتخاب کنید.

ایجاد پروژه kotlin

 

  • سپس برای پروژه تان یک نام بگذارید.(مطابق زیر)

آموزش فارسی کوتلین


شما باید نام پروژه تان را در سمت چپ مشاهده کنید. در صورتی که آنرا نمی بینید به Views < Tool Windows < Project مراجعه کنید.

  • حال برای ساختن یک فایل کوتلین به Hello > New > Kotlin File/Class بروید.

آموزش kotlin به زبان فارسی


یک پنجره باز می شود که می توانید به فایلتان یک نام بدهید. در اینجا این فایل main نام دارد.

  • حال می توانید کدهای خود را بنویسید و برای ذخیره آنها از Ctrl + S و برای مک از Cmd + S استفاده کنید. برای اجرای آن نیز از منو Run گزینه ی Run را بزنید.

 

آموزش کوتلین


اولین برنامه Kotlin | ایجاد پروژه کوتلین


اغلب برنامه ای به نام !Hello,Worldبرای معرفی یک زبان برنامه نویسی جدید برای مبتدیان استفاده می شود.
برنامه ی !Hello,World یک برنامه ی ساده است که خروجی به شما !Hello,World را می دهد.


fun main(args : Array) { 
  println("Hello, world!") 
}
When you run the program, the output will be:

Hello, world!
If you are familiar with Java, the above code is equivalent to

class HelloWorldKt {
    public static void main(String[] args) {
        System.out.println("Hello, World!"); 
    }
}


مجموعه ABLY سعی دارد دوره آموزشی Kotlin را کاملا و بصورت رایگان به شما عزیزان آموزش دهد. بنابراین ما را به دوستان خود برای یادگیری کوتلین معرفی کنید و تا آخر آموزش Kotlin به زبان فارسی با ما همراه باشید.
شما همچنین می توانید از منابع زیر برای یادگیری Kotlin استفاده کنید:

 

 

"تهیه شده در سایت ABLY"

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس