عوامل روانی و فردی
روان شناسی به بازاریابان کمک می کند تا چرایی و چگونگی رفتار مصرف کننده را درک کنند. انگیزه، ادراک، یادگیری،شخصیت و تلقی، موضوعات مهمی برای تفسیر فرایند خرید و هدایت تلاشهای بازاریابی به شمار می آیند.
روان شناسی به بازاریابان کمک می کند تا چرایی و چگونگی رفتار مصرف کننده را درک کنند. انگیزه، ادراک، یادگیری،شخصیت و تلقی، موضوعات مهمی برای تفسیر فرایند خرید و هدایت تلاشهای بازاریابی به شمار می آیند.
1- انگیزه
انگیزه نیروی زاینده ای است که باعث رفتاری می شود تا نیازی ارضا گردد.از آنجا که نیاز های مصرف کننده کانون موضوعات بازاریابی است، بازاریابان می کوشند تا این نیاز ها را تحریک کنند. نیاز های بشر نامحدود است.
2- ادراک
ادراک فرایندی است که در آن، فرد از طریق گزینش، سازماندهی و تفسیر اطلاعات، تصویری با معنا از جهان خلق می کند. خریداران از مجموعه اطلاعات، محصولات، تبلیغات و پیام ها آنهایی را انتخاب می کنند که مطابق با نیازها، خواسته ها، تمایلات و نگرش های آنان باشد. فرایند سازمان دهی، تفسیر و تعبیر اطلاعات مختلف را که به وسیله مغز صورت می گیرد «ادراک گزینشی» می نامند.
_ شرکت توسعه و مدیرت پارسیان زرین (ably.ir)