رهبران بازار
فیلیپ کاتلر دو استراتژی اصلی همراه با چند استراتژی فرعی برای رهبران بازار مطرح می سازد :
فیلیپ کاتلر دو استراتژی اصلی همراه با چند استراتژی فرعی برای رهبران بازار مطرح می سازد :
1_بسط وگسترش بازار کل شامل استراتژیهای :
الف_ استفاده کنندگان جدید. جلب کسانی که تا کنون از محصولات شرکت استفاده نکرده اند.
ب_کاربردهای جدید. یافتن مصارف جدید برای محصول.
ج_استفاده بیشتر. تشویق مصرف کنندگان فعلی به خرید ومصرف بیشتر.
2_دفاع از سهم بازار شامل استراتژیهای :
الف_دفاع از موضع وموقعیت. تقویت موضع وموقعیت محصول به گونه ای که رقبا را از مقابله ورقابت باز دارد.
ب_دفاع قبل از تثبیت موقعیت رقیب (حمله مقدم). حمله به رقیب پیش از آنکه در بازار جا بیفتد. این نوع دفاع باعث نومیدی رقبای بالقوه نیز می شود.
ج_دفاع بر اساس حمله متقابل. در شرایطی که رقیب در صدد است تا محصولی مشابه با محصول شرکت به بازار عرضه کند وبا شرکت به رقابت بپردازد، می توان از هجوم و حمله متقابل برای دفاع استفاده کرد؛ یعنی حمله به قلمرو بازار کنونی رقیب با عرضه محصولاتی نزدیک به آنچه او عرضه می کند که در نتیجه باعث می شود تا رقیب به جای معرفی محصول جدید، به محصولات موجود خود بپردازد.
شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین (ably.ir)
(دپارتمان بازرگانی و مشاوره تجارت)