استراتژی های رقابتی در بازاریابی
استراتژیهای رقابتی، طبق نظر مایکل پورتر، در سه زمینه قابل برسی است.
استراتژیهای رقابتی، طبق نظر مایکل پورتر، در سه زمینه قابل برسی است.
گاهی کسب وکارها به دلیل شرایط ویژه ای که دارند می توانند قیمت تمامشده کمتری از دیگران داشته باشند وبه همین دلیل دارای توان رقابت در زمینه قیمت گذاري اند؛ مانند کسب وکارهایی که با منابع ارزانتر، نیروی انسانی مناسب تر واستفاده از ظرفیت تولیدی بیشتر، دارای هزینه تمام شده مطلوب تری نسبت به رقبا هستند. همین عامل توان رقابتی انان در صحنه بازار می شود ودر واقع انان تعیین کننده قیمت در بازار نیز خواهند بود.
در مواردی نیز ممکن است مهمترین توان رقابتی شرکتها ناشی از متمایز بودن هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی باشد؛ مانند متمایز بودن نوع رنگ، بسته بندی، ظاهر ومدل، خدمات پس از فروش، قیمت ها وشیوه دریافت ان، کانالهای توزیع ونوع تبلیغات. همین عوامل باعث جذب و جلب انواع مشتریان بازار می شود وسهم بازارکسب وکارها را نسبت به رقبا تقویت می کند.
سومین استراتژی رقابت را می توان در نوع انتخاب بازارها جستجو کرد که ان را ((بازار کانون)) می نامند؛ يعني انتخاب گوشه یا بخشی از یک بازار و نفوذ عمیق در ان به گونه ای که رقبا نتوانند یا نخواهند به مقابله با آن بپردازند.
شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین (ably.ir)
(دپارتمان بازرگانی و مشاوره تجارت)
جهت آشنایی با سایر دپارتمان ها به سایت ably.ir مراجعه فرمایید