عوامل رقابتی در محیط بازاریابی
یکی از مهمترین نیروها برای هر بازاریاب نیروهای مربوط به رقابت در صحنه بازار است.
بازاریاب حرفهای کسی است که دائما رقبا وحرکات آنان را زیر نظر دارد و در مورد آنها برسی و مطالعه همه جانبه ای انجام می دهد.
یکی از مهم ترین نیروها برای هر بازاریاب نیروهای مربوط به رقابت در صحنه بازار است.
بازاریاب حرفهای کسی است که دائما رقبا و حرکات آنان را زیر نظر دارد و در مورد آنها برسی و مطالعه همه جانبه ای انجام می دهد.
شناخت قوتها وضعفهای رقیب واستراتژی ها و آمیخته بازاریابی آنان باعث می گردد تا هر کسب و کار بتواند اگاهانه تر برای مقابله با رقيب در صحنه حضور یابد. رقابت به محیط ملی محدود نمی شود، بلکه دامنه آن بسیار گسترده است وباید به نیروهای خارجی وبین المللی نیز توجه داشت.
کامیابی در بازاریابی امروز در ارزیابی دائم ((خود، رقیب و مشتری)) است که اصطلاحا در انگلیسی 3c شناخته می شود.
مهمترین نکاتی که باید در برسی رقبا ومحیط رقابت بدان توجه شود این است که رقبا چه کسانی هستند و در کجا قرار دارند؟ آمیخته بازاریابی رقبا چگونه است؟ سهم بازار آنان چقدر است؟ نقاط قوت و ضعف آنان نسبت به ما چیست؟ برنامه آینده آنان چیست؟ نقش رقبای داخلی وخارجی در کوتاه مدت وبلند مدت چگونه است؟
با یافتن این گونه پرسشها نمایی از موقعیت رقابتی مشخص می گردد.
شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین(ably.ir)
(دپارتمان بازرگانی)
جهت آشنایی با سایر دپارتمان ها به سایت ably.ir مراجعه فرمایید.