آموزش اینترنت اشیا

آموزش اینترنت اشیا

تصور کنید یک روز شما با ماشین شخصی خود قصد سفر به یک شهر نزدیک را دارید، در بین سفر پیامی روی صفحه تلفن همراه شما نمایش داده می شود که نشان می دهد با توجه به مسافتی که باید طی کنید حجم بنزین باقیمانده شما کافی نیست، جزئیات نزدیکترین پمپ بنزین به شما نشان داده می شود و توصیه می شود که بنزین را مطابق با مسافت باقیمانده پر کنید.

آموزش اینترنت اشیا

آموزش اینترنت اشیاء IOT

آموزش اینترنت اشیا

تصور کنید یک روز شما با ماشین شخصی خود قصد سفر به یک شهر نزدیک را دارید، در بین سفر پیامی روی صفحه تلفن همراه شما نمایش داده می شود که نشان می دهد با توجه به مسافتی که باید طی کنید حجم بنزین باقیمانده شما کافی نیست، جزئیات نزدیکترین پمپ بنزین به شما نشان داده می شود و توصیه می شود که بنزین را مطابق با مسافت باقیمانده پر کنید.

این داستان شبیه یک رویا است و شما مطمئنا تعجب می كنید كه چگونه می توان در چنین زمان دقیقی اطلاعات كافی را بدست آورد، پاسخ چنین موضوعی اینترنت اشیا، یا همان IOT که مخفف Internet Of Things می باشد نهفته است .اینترنت اشیا یک فناوری قدرتمند است که بستری را فراهم می کند تا هر روزه وسایل الکترونیک زیادی را با نرم افزار و حسگرها به اینترنت وصل کنیم و در نهایت داده ها را جمع آوری و تبادل کنیم.

ما تجربه و دانش خود را در شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرینably  در این مقاله در اختیار شما قرار خواهیم داد.

در این مقاله موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:

ویژگی های اینترنت اشیا

تاریخچه اینترنت اشیاء

کاربرد اینترنت اشیا

مزایای اینترنت اشیا


 

Internet Of Things - iot - اینترنت اشیا چیست

تاریخچه اینترنت اشیا

کوین اشتون در سال 1999 با ارائه گزارشی عبارت "Internet of Things" را ابداع کرد.

با توجه به تعریف کوین اشتون به قابلیت دسترسی از طریق تلفن همراه یا از طریق رایانه به تمامی مناطق، دستگاه ها، سنسورها، نرم افزارها و غیره که به یکدیگر نیز متصل هستند IOT گفته می شود.

به عنوان مثال یک سنسور تهویه هوا می تواند داده های مربوط به دمای بیرون را جمع کند و بر اساس آن دمای داخل خانه را تنظیم کند، به طور مشابه دمای یخچال و فریزرهای شما نیز می توانند تنظیم شوند. اینگونه است که دستگاه ها می توانند با یک شبکه با یکدیگر در ارتباط باشند.

 

 

اینترنت اشیا چیست

iot چیست

کل این فرآیند با دستگاههایی مانند تلفن های هوشمند، ساعت های دیجیتالی و وسایل الکترونیکی آغاز می شود. پلتفرم اینترنت اشیا (IOT) داده های دستگاه ها و سیستم عامل های مختلف را جمع آوری و ترکیب می کند و در ادامه داده های بدست آمده را برای به اشتراک گذای با برنامه ها تجزیه و تحلیل میکند. هدف از اینکار رفع نیازهای خاص در یک حوزه  است.

اینترنت اشیاء در حمل و نقل

اینترنت اشیاء در حوزه کشاورزی

اینترنت اشیاء در حوزه سلامت

 

بیایید با یک مثال در زندگی واقعی شروع کنیم. فردی را تصور کنید که در سفر جاده ای خود متوجه برخی از مشکلات مربوط به چراغ موتور می شود اما او از شدت مشکل خبر ندارد. بخش خوب این است که سنسوری که باعث روشن شدن چراغ موتور می شود فشار را در خط ترمز داخلی احساس می کند. این سنسور یکی از سنسورهایی است که در خودرو وجود دارد و دائماً با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. مؤلفه ای به نام "سرور" تمامی اطلاعات این سنسورها جمع آوری کرده و سپس نتیجه ی بررسی آن را به خودرو منتقل می کند، خودرو داده های دریافتی را به حسگرهای مختلف انتقال می دهد و تصمیمات مورد نظر اتخاذ خواهد شد.

قبل از وقوع این ارتباطات، اجزاء و سنسورهای ماشین باید به یکدیگر معرفی شوند و یک ارتباط امن را بوجود آورند. سرورها مرتباً در حال جمع آوری و ذخیره اطلاعات صدها اتومبیل در سراسر جهان و ایجاد رکورد در پایگاه های داده هستند. پس از بررسی نتایج ارسالی، دستورات از سوی سرور به خودرو ارسال می شود، سنسورهای خودرو پس از انکه متوجه شدن مایع ترمز پایین تر از سطح توصیه شده است، زنگ خطر را در اتومبیل به صدا در می آورند، سپس شرایطی را برای سرویس دهی به اتومبیل فراهم می کنند تا اولین مرکز خدمات تعمیرگاهی با استفاده از اطلاعاتی که جمع آوری شده است بدون نیاز به تشخیص مشکل سریعا مشکلات را بر طرف کند.

 ویژگی های اینترنت اشیا ( Internet Of Things )

در این بخش از آموزش اینترنت اشیا ما در مورد مهمترین ویژگی های IoT در زمینه های هوش مصنوعی - AI (artificial intelligence) حسگرها ( sensors ) و قابلیت اتصال ( connectivity ) آنها صحبت خواهیم کرد.

 در اینجا به طور مختصر بعضی از این ویژگی ها آورده شده است:

  • AI یا همان هوش مصنوعی در IOT از نظر فنی امور را هوشمندانه می کند به این معنی که با استفاده صحیح از داده ها، شبکه ها و الگوریتم ها جنبه های مختلف زندگی را بهبود می بخشد. به عنوان مثال این سنسورها در یخچال خانه شما می توانند کالاهای شما را در زمان به پایان رسیدن به سوپر مارکت اعلام کنند تا در صورت صلاحدید شما کالاهای مذکور برای شما ارسال شوند.
  • Connectivity، مفهوم شبکه همیشه نباید محدود به شبکه های بزرگ باشد و می تواند در مقیاس کوچکتر و ارزان تر نیز وجود داشته باشد البته بدون به خطر انداختن کارایی آن. بنابراین IOT وارد صحنه شده و این شبکه های کوچک را بین دستگاه ها ایجاد می کند.
  • Sensors، واضح ترین دلیل برجسته بودن فناوری IOT سنسورها هستند، سنسورها نقش مهمی در تبدیل مرزهای اینترنت اشیا از یک شبکه غیرفعال به یک شبکه فعال دارند. سنسورها اطلاعات مختلف را برای ما به سرور ارسال می کننند و ما در سرور توسط این اطلاعات می توانیم متناسب با زمان های مختلف تصمیمات مناسب بگیریم.
  • Active Engagement، امروزه تعامل بین فناوری های مختلف از طریق تعامل غیرفعال اتفاق می افتد. IOT با آوردن تعامل و ارتباطات مابین دستگاه ها و انسان ها، شبکه ی تعاملی را برای ما فراهم می کند تا نیازهای خود را بر اساس نرم افزارها  به انجام برسانیم
  • Devices، دستگاه ها با گذشت زمان قدرتمندتر، ارزان تر کوچکتر شده اند بر همین اساس اینترنت اشیاء (Internet Of Things) که محصولی به روز و جدید است عمدتاً از دستگاه های کوچک برای ارائه مقیاس پذیری، تطبیق پذیری و دقت استفاده می کند، این دستگاه ها می توانند نیازهای شما را برای موارد مختلف مرتفع کنند.

 

4 تفاوت منحصر به فرد بین اینترنت اشیاء(IOT) و هوش مصنوعی(AI) در سال 2019

 

کاربردهای اینترنت اشیا

در این بخش از آموزش IOT ما در مورد کاربردهای اینترنت اشیا مباحثی را به شما آموزش می دهیم:

  • اینترنت اشیا در حوزه بهداشت و درمان: این روزها ساعت های دیجیتالی و دستگاه های نظارت بر تناسب اندام، روش های نظارت بر مراقبت های بهداشتی را تغییر داده اند. اکنون مردم می توانند سلامت خود را در فواصل زمانی منظم کنترل کنند. این روزها اگر شخصی با آمبولانس به بیمارستان منتقل شود آمار درمانی وی از قبل برای پزشک ارسال شده و درمان به موقع و به خوبی شروع می شود. همچنین داده های جمع آوری شده از بیماران مختلف برای درمان استفاده می شود.
  • حوزه ی مصرف انرژی: نرخ مصرف انرژی از موارد بسیار مهم است. همه افراد و سازمان ها در جستجوی راه هایی برای کاهش و کنترل مصرف انرژی هستند. اینترنت اشیا یا همان IOT  راهی برای نظارت بر مصرف انرژی نه تنها در سطح دستگاه بلکه در سطح شبکه، سطح خانه یا حتی در سطح توزیع نیز فراهم می کند. برای مثال سیستم های هوشمند مانند Meters & Smart Grids برای نظارت بر مصرف انرژی در سازمان های مختلف می توانند نصب شوند.
  • اپلیکیشن های آموزشی : کاربرد دیگر IoT در زمینه آموزش است. اینترنت اشیا در تحقق شکاف ها و نقاط ضعف موجود در صنعت آموزش کمک می کند و با ارتقاء آن، کیفیت آموزش ارائه شده به دانشجویان را بهبود می بخشد. همچنین با در نظر گرفتن پاسخ و عملکرد دانشجویان مدیریت را بهتر میکند.
  • اینترنت اشیا در حوزه دولت: ابتکار عمل هوشمندانه دولت  می تواند استفاده از این فناوری در حوزه های مختلفی همچون بخش حمل و نقل، مراقبت های بهداشتی، نیروهای مسلح و امنیت باشد.

 

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس