اینترنت اشیا در حمل و نقل

اینترنت اشیا در حمل و نقل

در هر لایه از سیستم حمل و نقل، اینترنت اشیاء تبادل کلامی و توزیع اطلاعات را بهبود می بخشد. این فناوری شامل ماشین های شخصی، موتورهای تجاری، قطارها، پهپادها و دستگاه های مختلف است. این دستگاه از طریق دیوایس های کوچکتر گسترش می یابد و کلیه عناصر حمل و نقل را شامل بازدید کنندگان، پارکینگ، مصرف بنزین و موارد دیگر را کنترل میکند.

iot-in-transportation

اینترنت اشیاء در حمل و نقل

iot-in-transportation

IoT در حمل و نقل

بازار اینترنت اشیا در سال 2016 به ارزش 135 میلیارد دلار بود و پیش بینی می شود در سال 2023 به 328 میلیارد دلار برسد.این آمار اهمیت استفاده و رشد اینترنت اشیا در سیستم حمل و نقل را به خوبی نشان میدهد. در این مطلب قصد داریم کاربردهای مهم اینترنت اشیاء در حمل و نقل را مورد بررسی قرار دهیم. علاوه بر این در مورد مزایای اینترنت اشیاء ( IoT ) در حمل و نقل صحبت خواهیم کرد.

 

مزایای اینترنت اشیاء ( IoT ) در حمل و نقل

در هر لایه از سیستم حمل و نقل،اینترنت اشیاء تبادل کلامی و توزیع اطلاعات را بهبود می بخشد. این فناوری شامل ماشین های شخصی، موتورهای تجاری، قطارها، پهپادها ودستگاه های مختلف است. این سیستم از طریق دیوایس های کوچکتر گسترش می یابد و کلیه عناصر حمل و نقل ، شامل بازدید کنندگان، پارکینگ، مصرف بنزین  را کنترل میکند. لازم به ذکر است بیشترین مزیت IoT درسیستم حمل و نقل، کنترل بهتر زیرساخت های مرتبط و رفع نقص های ذاتی است. با این حال اینترنت اشیاء ( IoT ) فضای کاری خود را هر روز افزایش میدهد.

در ادامه برای شما میگوییم که چگونه اینترنت اشیا یا همان iot اقتصاد در سیستم حمل و نقل را متحول کرده است.

کاربردهای اینترنت اشیا در حمل و نقل

خودرو های هوشمند

بسیاری از شرکتها در بخش خودروسازی اقداماتی برای موتورهای هوشمند را آغاز کرده اند. اینترنت اشیاء ( IoT ) باعث می شود وسایل نقلیه "هوشمند" شوند. درواقع وسایل نقلیه مدرن با اتصال به اینترنت، سنسور ها و محرک ها و همچنین بهره بردن از 50 میکرو رایانه ، کار میکنند.فن آوری های نوین قسمت های مختلف ماشین مانند ترمز، موتور ، فرمان ، فشار تایر ها و ... را کنترل میکنند.اینترنت اشیا همچنین با استفاده از شبکه های پر سرعت ، رادارها و دوربین ها ، امکان تشخیص مانع  را به اتوموبیل های هوشمند میدهد.در نتیجه از آمار تصادفات میکاهد و به روان بودن حرکت در بزرگراه ها و خیابان ها کمک میکند.

از دیگر کاربرد های اینترنت اشیا در ماشین های هوشمند ،سیستم های ردیابی آن هاست. معمول ترین استفاده از سیستم ردیابی GPS( جی پی اس ها) هستند. اما در سطوح پیشرفته تر ، این سنسورها میتوانندبا فناوری های بیومتریک ادغام شوند و قابلیت های زیر را ارائه دهند :

 • هشدارهایی برای کاهش سرعت ، شتاب یا ترمز

 • نظارت بر بار خودرو

 • زمان چرخش ، مسافت طی شده و مسافت مانده

 • نظارت میزان سوخت

 • هشدار انحراف در مسیر

شهر هوشمند - Smart City

خیابان های هوشمند

از نگرانی های اصلی شهرداری ها در رابطه با خیابان ها و بزرگ راه های هر منطقه ، ترافیک، رسیدگی به ازدحام، کاهش تصادفات و پارکینگ است. اینترنت اشیاء ( IoT ) به دولت و سازمان های مربوطه این امکان را می دهد تا نگاهی بهتر به ترافیک خیابان ها انداخته و آنها را آنالیز کنند.وضعیت شلوغی هر منظقه را به سرعت بررسی و برای رفع آن اقدم کنند.

گفتنیست صاحب نظران معتقدند تصادفات ناشی ازچند عامل است اما مدیریت بازدید از آن ها، بر مقدار آنها تأثیر می گذارد. قواعد و قوانین ضعیف و عدم وجود اطلاعات درباره ترافیک از مواردی هستند که منجر به بروز حوادث می شوند. اینترنت اشیاء ( IoT ) راه حل هایی را در قالب حقایق با عموم مردم به اشتراک گذاشته و رویدادهای متنوع و موثر را به طور مستقیم ارائه می دهد. در نتیجه با استفاده از فناوری های نوینی چون اینترنت اشیا تصادفات را کاهش می یابد. 

مدیریت ترافیک با اینترنت اشیا

در شهر ها مسئولین میتوانند با جمع آوری اطلاعات تلویزیون های بسته یا همان CCTV ها  و انتقال آن به مراکز مدیریت ، ترافیک در سطح هر منطقه را کنترل کنند. این داده و اطلاعات را میتوان از سنسورهای هوشمند پارکینگ ها ، سیگنال های هوشمند راهنمایی رانندگی و حس گر ها و گجت های خودرو های هوشمند نیز به دست آورد. با استفاده از این داده ها پارکینگها نیز هوشمند شده و در زمان لحظه ای اعلام ظرفیت میکنند. همچنین دوربین های مدار بسته و حسگرها نیز در جاده ها به شناسایی حوادث و فوریت های پزشکی و انتقال مکان آنها به تیم های اورژانس کمک میکنند.

اینترنت اشیا و حمل و نقل انبوه

گزینه های حمل و نقل انبوه گذشته ازجمله MRT ، می تواند به دلیل عدم وجود ترکیب های مهم به یک شرکت حمل و نقل متعهد آسیب بزند. اینترنت اشیاء ( IoT ) روشی ارزان و پیشرفته ، برای بهینه سازی عملکرد کلی و انتقال صفات MRT به سایر گزینه های حمل و نقل ( مانند اتوبوس ها ) را ارائه می دهد. این امر حمل و نقل خدماتی را بهبود میبخشد و به بهینه سازی و افزایش قابلیت اطمینان این سیستم کمک میکند. همچنین رسیدگی به مشکلات سیستم و پاسخگویی به خواسته های خریدار در حمل و نقل های عمومی با استفاده از اینرنت اشیا بهبود می یابد. به طور کلی خدماتی که اینترنت اشیا به اکوسیستم حمل و نقل شهری میکند به صورت زیر است :

 • مسافران می توانند بهتر تصمیم بگیرند كه كدام مسیری را انتخاب كنند ، چه زمانی مسافرت كنند ، چه موقع به جای اتومبیل از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

 • اپراتورهای حمل و نقل می توانند با توجه به نیازهای واقعی رفت و آمد و شرایط ترافیکی ، عبور و مرور  بهتری را برنامه ریزی کنند.

 • وسایل نقلیه ، جاده ها ، چراغ راهنمایی و علائم خیابانی می توانند هوشمند شوند و  به طور خودکار به رانندگان کمک کنند. این امر خود باعث بهبود ایمنی ، و کاهش آلودگی میشود

 

ما در شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین -Ably  با توانمندی و تجربه در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل ، میتوانیم به بهبود کسب و کار شما کمک کنیم. مشاوره های رایگان و آموزش های حضوری و یا از راه دور از جمله ی این راه ها برای افزایش توانمندی های کاری شماست. برای ارتباط با مشاوران ما کافیست به قسمت تماس با ما در وبسایت مراجعه نمایید.

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس