اینترنت اشیا در صنعت

اینترنت اشیا در صنعت

صنعتگران و تولید کنندگان در هر بخش فرصت فوق العاده ای دارند که نه تنها بر همه بخش ها نظارت کنند بلکه بسیاری از فرایندهای پیچیده در ساخت را نیز به صورت خودکار انجام دهند.مدتهاست كه صنايع و نيروگاهها از سنسورها و سيستم هايی برای پيگيری پيشرفت برخوردارند این در حالیست که اینترنت اشیاء ( IoT ) يك قدم فراتر برداشته.

iot-in-construction

کاربرد صنعتی اینترنت اشیاء ( IoT )

iot-in-construction

 Internet Industrial of Things ( IIoT )  به سرعت در حال رشد است و بیشترین سهم از هزینه های اینترنت اشیاء یا همان IoT در بازار جهانی را به خود اختصاص می دهد.

صنعتگران و تولید کنندگان در هر بخش فرصت فوق العاده ای دارند که نه تنها بر همه بخش ها نظارت کنند بلکه بسیاری از فرایندهای پیچیده در ساخت را نیز به صورت خودکار انجام دهند. مدتهاست كه صنايع و نيروگاهها از سنسورها و سيستم هايی برای پيگيری پيشرفت برخوردارند . این در حالیست که اینترنت اشیاء ( IoT ) يك قدم فراتر برداشته.

اما برنامه های اینتنرنت اشیاء ( IoT )  و دامنه آن در فرآیندهای تولیدی و صنعتی چیست؟

 

اینترنت اشیا در صنعت

 

اینترنت اشیا در صنعت

 

 کارخانه دیجیتال و متصل

دستگاه هایی که با سیستم اینترنت اشیاء یا همان IoT  مجهز شده اند می توانند اطلاعات مربوط به عملیات را ، به تولید کنندگان تجهیزات اصلی و مهندسین میدانی  و درحال کار منتقل کنند. درنتیجه با اتوماسیون و بهینه سازی فرآیند، مدیران و روسای کارخانه میتوانند واحد های تولیدی را از دور مدیریت کنند. از دیگر مزایای واحدهای دیجیتالی ، ایجاد یک خط فرمان بهتر است.

 

 مدیریت تسهیلات با iot

 

اینترنت اشیا

 

سنسورهای اینترنت اشیاء ( IoT ) در تجهیزات تولیدی، هشدارهایی در هنگام نیاز به تعمیر ، نگهداری و با توجه به شرایط ایجاد می کنند.

بسیاری از دستگاه ها در صنعت مهم و حساس هستند و برای عملکرد بین یک بازه دمای خاص و دامنه ارتعاش مشخص طراحی شده اند. هر زمان که این تجهیزات از پارامترهای تعیین شده خود منحرف شوند، سنسورهای اینترنت اشیاء ( IoT ) می توانند ماشینها را به طور جدی رصد کرده و هشدار ارسال کنند. تولید کنندگان از این طریق می توانند با اطمینان از عملکرد محیط کار، ماشین آلات، انرژی، هزینه ها، خرابی دستگاه ها را کاهش و کارایی عملیات را افزایش دهند.

 

 نظارت بر جریان تولید با اینترنت اشیا

 

اینترنت اشیاء

 

اینترنت اشیاء ( IoT ) قادر به نظارت بر کل خط تولید است، از فرآیند پالایش گرفته تا بسته بندی محصولات نهایی. این نظارت کاملا در زمان لحظه ای انجام می شود و این امکان را برای صنعت گران فراهم می کند تا هرگونه تعدیل در عملکرد را متوجه شده و برای مدیریت بهتر هزینه های عملیاتی، اقداماتی انجام دهند. از آنجا که این نظارت بسیار دقیق انجام می شود، شرکت مقدار تولید واقعی را افزایش داده و در نتیجه زباله ها و کار غیر ضروری را از بین میبرد.

 

 مدیریت موجودی و اینترنت اشیا

مدیریت موجودی بهترین نرم افزار اینترنت اشیاء ( IoT ) صنعتی است. از طریق این سیستم ها نظارت بر وقایع در یک زنجیره تأمین، انجام می شود. این سیستم ها به مدیران اجازه می دهند تا موجودی محصول خود را حتی در سطح جهانی ردیابی کنند. به این ترتیب در صورت وجود هرگونه انحراف قابل توجه در برنامه به کاربران اطلاع داده می شود. در نتیجه این فناوری یک دید و پیشبینی در مورد موجودی ها را فراهم می کند. این دید، به مدیران در گرفتن تصمیم های واقع بینانه از مواد موجود، کارهای در دست اقدام و زمان رسیدن تخمینی مواد جدید کمک می کند. در نهایت این سیستم باعث می شود عرضه بهینه تر شود و هزینه های اضافی در زنجیره ارزش، کاهش یابد.

 

ایمنی و امنیت صنایع با اینترنت اشیا

 

امنیت در اینترنت اشیاء

 

ایمنی و امنیت کارگران در کارخانه توسط اینترنت اشیاء یا همان IoT  همراه با تجزیه و تحلیل داده های بزرگ بهبود می یابد. سیستم IoT برخی از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) بهداشت و ایمنی، از جمله

  • تعداد صدمات
  •  میزان مکرر بیماری
  • حوادث وسایل نقلیه
  •  خسارت به اموال یا هر نوع خسارت وارده در طی کار روزانه

 را کنترل کرده و یک سیستم نظارت ایمنی بهتر و مؤثرتر را ایجاد می کند. اگر برخی از شاخص ها مشکل دلشته باشد ، به آنها میپردازد و از سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) بهتر اطمینان حاصل می کند. هیچ کس نمی تواند برنامه های اینترنت اشیاء ( IoT ) صنعتی را نادیده بگیردچرا که این فناوری نقش حیاتی در تامین امنیت کارگران و و کارمندان در صنایع را ایفا میکند

 

 کنترل کیفیت به وسیله اینترنت اشیا

چرخه تولید محصول مراحل مختلفی دارد. سنسورهای اینترنت اشیاء ( IoT ) ترکیبی از داده های محصول و سایر داده ها را از مراحل یک چرخه تولید جمع آوری می کنند. این داده ها حاوی اطلاعاتی در مورد ترکیب مواد اولیه مورد استفاده در ساخت محصول، دما و محیط کار، ضایعات مختلف، اهمیت حمل و نقل و... در ساخت نهایی محصولات است. علاوه بر این دستگاه اینترنت اشیاء ( IoT ) می تواند داده هایی را در مورد احساسات مشتری در هنگام استفاده از محصول ارائه دهد. همه این ورودی ها از منابع مختلف و از طریق سیستم های اینترنت اشیاء ( IoT )  تجزیه و تحلیل میشوند تا کیفیت بالقوه را شناسایی و تصحیح کنند.

 

 بهینه سازی بسته بندی

تولید کنندگان می توانند با استفاده از سنسورهای اینترنت اشیاء ( IoT ) تعبیه شده در محصولات و بسته بندی آنها، الگوهای استفاده از محصول توسط مشتریان مختلف را پیش بینی کنند. با مکانیسم ردیابی هوشمند در هنگام ترانزیت، این سیستم خراب شدن محصول و فاکتورهای دیگر مانند تأثیر آب و هوا، وضعیت جاده ها و سایر متغیرهای محیطی بر روی محصول را ردیابی کند. از طریق این اطلاعات، شرکت ها می توانند محصولات و بسته بندی آنها را در جهت ارائه بهتر و کاهش هزینه ها مجدداً مهندسی کنند.

 

تدارکات و بهینه سازی زنجیره تامین

برنامه های اینترنت اشیاء ( IoT ) صنعتی با ردیابی مواد، محصولات و تجهیزات در هنگام ترانزیت به اطلاعات کالا در زمان لحظه ای دسترسی پیدا می کنند. تولید کنندگان از طریق گزارش دهی مؤثر قادر به جمع آوری اطلاعات در سیستم هایی مانند ERP ، PLM  و غیره هستند. در نتیجه این داده ها به تولید کنندگان کمک می کنند تا موجودی را کنترل و مسائل احتمالی را پیش بینی کنند.

 

اینترنت اشیا در صنایع ایران

به گفته وزارت محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات، در دوسال گذشته اینترنت اشیا یا همان IOT در میان صنعت های مختلف در ایران پیشرفت های خوبی داشته و این فناوری از مرحله ایده عبور کرده و به تولید محصول رسیده است. نمونه ای از این محصولات را میتوان در وسایلی که از اینترنت اشیا در کشاورزی تولید شده است نام برد. این وزارتخانه اعلام می کند که رشد اینترنت اشیا در ایران حدودا دو برابر بوده است اما این رشد کافی نیست.

ما در شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین (ابلای - Ably)، مفتخریم با داشتن سال ها تجربه و انجام پروژه های مختلف صنعتی، آموزشی و تجاری در راستای این رشد و اهداف کشورمان گام برمیداریم.

نظرات

  • Hannah Martinez
    مصطفی
    دو شنبه 16 تیر 1399 - 14:51

    با سلام

    عالی بود.

    لطفا مبحث فلاتر رو هم ادامه بدید.

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس