اینترنت اشیا چیست

اینترنت اشیا چیست

اینترنت اشیا چیست ؟

IoT چیست؟

 

تعریف IOT

IoT یک سیستم اتوماسیون و تجزیه و تحلیل پیشرفته است که از شبکه سازی، سنجش، Big Data و فناوری هوش مصنوعی برای ارائه سیستم های کامل برای یک محصول یا خدمات استفاده می کند. این سیستم ها شفافیت، کنترل و عملکرد بیشتر را در هنگام استفاده از هر صنعت یا سیستمی فراهم می کنند.

اینترنت اشیا چیست

اینترنت اشیا چیست

اینترنت اشیا چیست ؟

IoT چیست؟

اینترنت اشیا یا واژه ی IoT که مخفف عبارت Internet of Things است، فرایندی است که از زیر ساخت های شبکه، سنسورها و همچنین دانش Big data و تکنولوژی هوش مصنوعی (بیشتر توضیح داده خواهد شد) استفاده میکند. این فناوری به ما کمک کند تا بتوانیم یک اتوماسیون پیشرفته و یک سیستم آنالیز قدرتمند طراحی و پیاده سازی کنیم. زمانی که شما از تکنولوژی های حوزه ی Internet of Things به معنای اینترنت اشیا استفاده می کنید می توانید با شفافیت و دقت بیشتری سازمان و یا صنعت خود مدیریت و کنترل نمایید؛ همچنین IoT یا همان اینترنت اشیاء باعث افزایش کارایی چشم گیری خواهد شد.

 

IoT یک سیستم اتوماسیون و تجزیه و تحلیل پیشرفته است که از شبکه سازی، سنجش، Big Data و فناوری هوش مصنوعی برای ارائه سیستم های کامل برای یک محصول یا خدمات استفاده می کند. این سیستم ها شفافیت، کنترل و عملکرد بیشتر را در هنگام استفاده از هر صنعت یا سیستمی فراهم می کنند.

همچنین اینترنت اشیاء را می توان به عنوان شبکه ای از اشیاء فیزیکی یا افراد به نام " اشیاء " یا به عبارتی " Things " تعریف کرد که با نرم افزار، الکترونیک، شبکه و سنسورها تعبیه شده اند و به این اشیاء امکان جمع آوری و تبادل داده ها را می دهد.

 

IOT چه کمکی به ما می کند؟

هدف از اینترنت اشیاء IoT ) ) وصل شدن دستگاههای استاندارد مانند رایانه، موبایل و تبلت به دستگاههای نسبتاً گنگ مانند توستر است. همچنین فناوری اینترنت اشیا با اتصال به اینترنت گسترش می یابد. آی او تی با بهبود جنبه های زندگی ما و با قدرت جمع آوری داده ها، الگوریتم هوش مصنوعی AI و شبکه ها همه چیز را " هوشمند " می کنند.

سیستم های اینترنت اشیاء یا همان IoT با  انعطاف پذیری ( Flexibility ) بالای خود و همچنین توانایی بی نظیردر هر محیط، کاربردهای فراوانی در صنایع و علوم مختلفی را دارند. آنها با جمع آوری داده ها، اتوماسیون، بهره برداری و موارد دیگر را از طریق دستگاه های هوشمند و توانمندسازی را بهبود می بخشند.

این آموزش قصد دارد تا معرفی کاملی درباره اینترنت شیاء را در اختیار شما قرار دهد. مفاهیم اصلی Internet Of Things که در زبان فارسی اینترنت شیاء نامیده می شود و در استفاده و بکارگیری سیستمهای IoT ضروری است، را معرفی می کند.

اینترنت اشیا (IOT) در صنایع

اینترنت اشیا (IOT) در پزشکی

کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی

 

اینترنت اشیاء چگونه کار می کند ؟

کل فرآیند اینترنت اشیا با دستگاه هایی مانند تلفن های هوشمند، ساعت های هوشمند، لوازم الکترونیکی مانند تلویزیون، ماشین لباسشویی و غیره شروع می شود و به شما کمک می کند تا با بستر اینترنت اشیاء ارتباط برقرار کنید.

در اینجا چهار مولفه از مفاهیم اولیه اینترنت اشیا IoT را برای شما توضیح خواهیم داد :

  1.  سنسورها / دستگاه ها :  سنسورها یا دستگاه ها یک جزء اصلی هستند که به شما کمک می کنند تا داده های زنده را از محیط اطراف جمع کنید.

  2.  اتصال :  تمام داده های جمع آوری شده به زیرساخت ابری ارسال می شوند. سنسورها باید با استفاده از واسطه های مختلف ارتباطی ، به ابر متصل شوند. این رسانه های ارتباطی شامل شبکه های تلفن همراه یا ماهواره ای ، بلوتوث ، WI-FI ، WAN و غیره هستند.

  3.  پردازش داده ها: پس از جمع آوری داده ها و رسیدن به ابر، نرم افزار، پردازش داده های جمع آوری شده را انجام می دهد،؛ برای مثال این فرایند فقط می تواند دما را بررسی کند مانند خواندن دستگاه های AC یا بخاری.

  4. رابط کاربری :  اطلاعات باید به طریقی در دسترس کاربر نهایی یا همان End User  قرار بگیرند که بتوانند از طریق Alarm روی تلفن های آنها یا ارسال اعلان از طریق ایمیل یا پیام متنی به آنها دست یافت.

 

 

مزایا اینترنت اشیا IoT

IoT  با استفاده از سنسورها و اینترنت فرصت هایی را برای برقراری ارتباط و ایجاد ارتباط مستقیم بین دنیای فیزیکی با سیستم های مبتنی بر رایانه ایجاد کرده است. این امر منجر به افزایش دقت، کارآیی و حذف مداخلات دستی گشته. همچنین این فناوری شامل تلفن های هوشمند، کنتورهای هوشمند، شبکه های هوشمند، خانه های هوشمند، حمل و نقل هوشمند و شهرهای هوشمند است.

 

مزایای اصلی فناوری اینترنت اشیاء IoT به شرح زیر است :

  • بهینه سازی فنی : فناوری Internet of Things به معنای فارسی اینترنت اشیاء، در بهبود فناوری ها و بهتر شدن آنها بسیار کمک می کند. به عنوان مثال با این فناوری، یک تولید کننده قادر به جمع آوری داده ها از سنسورهای مختلف اتومبیل است. تولید کننده این اطلاعات را برای بهبود طراحی و کارآیی بالاتر تجزیه و تحلیل می کند.
  • جمع آوری داده های بهبود یافته : مجموعه داده های سنتی دارای محدودیت هایی ست که طراحی بر اساس آن مناسب نیست. اینترنت اشیاء ( IoT ) با انجام اقدامات لازم روی اینگونه داده ها، داده ها را برای طراحی و کارایی بهتر آماده می کند.
  • کاهش ضایعات : اینترنت اشیاء یا آی او تی اطلاعات را آنلاین ارائه می دهد که منجر به تصمیم گیری و مدیریت مؤثر منابع می شود. به عنوان مثال اگر یک تولید کننده در موتورهای متعدد اتومبیل مشکلی پیدا کند می تواند برنامه تولید آن موتورها را پیگیری کند و این موضوع را با کمربند تولید حل کند.
  • بهبود مشارکت مشتریIoT به شما امکان می دهد تا با تشخیص مشکلات و بهبود روند تجربه مشتری را بهبود بخشید.
  • غیر فعال سازی سرویس های غیر ضروری
  • افزایش نقش مشتری : IoT با تشخیص خودکار مشکلات و ارائه راه حل تجربه مشتری را بهبود می بخشد. به عنوان مثال همان طور که یک راننده و سازنده از مشکل اتومبیل بوسیله سنسورها مطلع می شود.

 

 

چالش های اینترنت اشیا ( IoT )

در حال حاضر اینترنت اشیاء با بسیاری از چالش ها و مشکلات روبرو است، از جمله :

فناوری اینترنت اشیاء ( IoT ) اکوسیستم دستگاههای متصل را ایجاد می کند اما در طی این فرآیند با وجود اقدامات امنیتی کافی ممکن است سیستم تأیید اعتبار کمی ارائه دهد.

  • پیچیدگی نرم افزار

طراحی سیستم اینترنت اشیاء پیچیدگی های خاص خودش را دارد، همچنین پشتیبانی و نگهداری این سیستم ها تخصص های خاص خود را نیاز دارد.

  • حجم داده ها و تفسیر
  • ادغام با هوش مصنوعی AI و اتوماسیون

نگرانی زیادی درباره انعطاف پذیری سیستم اینترنت اشیاء وجود دارد که این امر عمدتاً مربوط به ادغام با سیستم دیگر است زیرا بسیاری از سیستمهای متنوع در این فرآیند دخیل هستند.

  • مشکل نیاز دستگاه ها به منبع تغذیه ای ثابت
  • تعامل و ارتباطات کوتاه مدت
  • حریم خصوصی ( Privacy : استفاده از Internet Of Things و مشارکت فعال کاربرمقدار قابل توجهی از داده های شخصی را افشا میکند. این مسئله میتواند باعث بروز مشکلات مربوط به حریم خصوصی شود.

 

نظرات

  • Hannah Martinez
    عباس
    چهار شنبه 14 خرداد 1399 - 11:50

    ممنونم.
    استفاده بردم.

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس