آموزش سئو - Metatags
بسم الله الرحمن الرحیم
آموزش SEO
دوره آموزشی سئو
آموزش Meta description و Meta keyword
در سئو (SEO) ما دو meta تگ مهم دارید
1- تگ Meta description
2- تگ Meta keyword
برخی از موتورهای جستجو در نمایش نتایج جستجو اطلاعات Meta description را نمایش می دهند اما اطلاعات مربوط به Meta keyword نباید نمایش داده شود.
در میان کارشناسان و متخصصان سئو (SEO) اکثر آنها دیگر تمایلی به استفاده از metatags ندارند اما با این حال هنوز برخی از متخصصین سئو (SEO) از این خاصیت در پروژه های خود استفاده می کنند.
با توجه به اینکه موضوع اصلی این مقالات آموزش سئو (SEO) و بهینه سازی وب سایت ها برای موتور جستجو Google می باشد، باید عنوان کنیم که عملا برای Google اضافه کردن description meta tag باعث نخواهد شد رنک صفحه شما تغییر کند اما ممکن است از اطلاعاتی که در description meta tag قید می کند برای نمایش سایت شما در نتایج جستجو ها استفاده شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
آموزش SEO
دوره آموزشی سئو
آموزش Meta description و Meta keyword
در سئو (SEO) ما دو meta تگ مهم دارید
1- تگ Meta description
2- تگ Meta keyword
برخی از موتورهای جستجو در نمایش نتایج جستجو اطلاعات Meta description را نمایش می دهند اما اطلاعات مربوط به Meta keyword نباید نمایش داده شود.
در میان کارشناسان و متخصصان سئو (SEO) اکثر آنها دیگر تمایلی به استفاده از metatags ندارند اما با این حال هنوز برخی از متخصصین سئو (SEO) از این خاصیت در پروژه های خود استفاده می کنند.
با توجه به اینکه موضوع اصلی این مقالات آموزش سئو (SEO) و بهینه سازی وب سایت ها برای موتور جستجو Google می باشد، باید عنوان کنیم که عملا برای Google اضافه کردن description meta tag باعث نخواهد شد رنک صفحه شما تغییر کند اما ممکن است از اطلاعاتی که در description meta tag قید می کند برای نمایش سایت شما در نتایج جستجو ها استفاده شود.
به صفحاتی که نتایج جستجو را برای شما نمایش می دهند Search Engine Results Page یا به صورت مخفف SERP گفته می شود.
اما یاهو گفته است که از Keyword Meta Tag برای تعیین رتبه صفحات استفاده می کند، از همین رو بهتر است برای باقی مانند در سایر موتورهای جستجو مانند یاهو، این کار کوچک را انجام دهید تا بتوانید کاربران بیشتری را با کمترین زحمت جذب کنید.
Meta description tags
هر صفحه باید یک description (توضیحات) منحصر به فرد برای خود داشته باشد و این description می بایست نهایتا در 160 کاراکتر توضیح داده شود و همچنین می توانید توضیحات خود را نهایتا در دو جمله نیز بیان کنید.
اضافه کردن Metatags
می توانید به صورت زیر در بخش <head> صفحه خود از Meta tag ها استفاده کنید.
<meta name="keywords"
content="SEO, Search Engine Optimization, سئو, بهینه سازی سایت , …
می توانید 30 الی 40 کلمه منحصر به فرد را در این بخش قرار دهید">
<meta name="description" آموزش سئو بیان گر مفاهیم بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو می باشد ....
بهتر است در حدود 160 کاراکتر مطلب خود را توضیح دهید">
نکاتی در مورد Meta Description
1- سعی کنید کلمات کلیدی خود را در تگ meta description بیان کنید
2- سعی کنید مترادف و معنای مختلف کلمات کلیدی خود را بیان کنید اما سعی نکنید کلمات کلیدی خود را به بیهوده تکرار کنید.
3- نباید توضیحات شما برای یک صفحه بیش از 160 کاراکتر شود.
4- از توضیحات مختلف و متناسب با هر صفحه برای هر صفحه استفاده کنید (توضیحات را در صفحات مختلف تکرار نکنید) زیرا هر صفحه شما در خصوص یک موضوع خاص اطلاع رسانی می کند پس می بایست توضیحات خود را داشته باشد تا هر صفحه نیز شانس داشتن رنک مناسب خود را به صورت جداگانه داشته باشد.
نکاتی در مورد Meta keyword
در خصوص انتخاب کلمات کلیدی مناسب قبلا توضیحاتی را ارائه داده ایم، با در نظر گرفتن توضیحات مربوطه در گذشته می بایست موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:
1- می توانید مترادف و معنای مختلف یک کلمه را قید کنید.
2- کلمات کلیدی خود را به صورت منحصر به فرد انتخاب کنید (عینا یک کلمه را تکرار نکنید :) )
3- نیازی نیست عبارت های خود را تکرار کنید.
4- شما می توانید یک کلمه کلیدی را در عبارت های مختلف به تعداد نامحدود تکرار کنید.
Keyword Research
یافتن کلمات کلیدی یکی از بخش های اصلی بهینه سازی وب سایت (سئو) می باشد، شما می بایست کلمات کلیدی مختلف را بررسی کنید و همچنین کلمات کلیدی سایر رقبا خود که در جایگاه مناسبی قرار دارند را نیز بررسی کنید و در نهایت تصمیم بگیرید بهترین کلمات کلیدی برای وب سایت شما چه کلماتی هستند.
همچنین در نظر داشته باشید الگوریتم Hummingbird (مرغ مگس خوار) به هر صفحه به صورت جداگانه رتبه می دهد پس باید بر اساس صفحات مختلف کلمات کلیدی مختلفی قرار دهید.
روش استفاده از تعداد زیادی کلمه کلیدی در همه صفحات کار بسیار اشتباهی است زیرا کاربران به صفحاتی هدایت می شوند که هیچ مطلب مناسبی ندارند در نتیجه شما مانند فروشگاهی می شود که کالایی برای ارائه ندارد.
متاسفانه افراد با یک Research ساده می خواهند نتیجه مناسبی دریافت کنند، اما پیدا کردن کلمات کلیدی برای هر مطلب کار تخصصی است و باید برای آن زمان زیادی پرداخت کنید. همچنین باید کلمات کلیدی جدید را به عنوان یک بخش از سئو (SEO) مد نظر قرار دهید و رفتار کاربران خود را بررسی کنید. برای بررسی رفتار و کلمات کلیدی ابزارهای زیادی وجود دارد که آن ها را معرفی خواهیم کرد.
Robots Meta Tag
تگی با نام Robot وجود دارد که با استفاده از آن می توانید به یک ربات موتور جستجو (Crawler) بگویید صفحه شما را بررسی نکند و آن را همچنین Index گذاری نکنید.
<meta name="robots" content=" <value> ">
به جای مقدار <value>می توانید یکی از مقادیر زیر را قرار دهید:
Index
این مقدار باعث شد صفحه شما توسط (search engines robots) ربات های موتورهای جستجو Index گذاری شود. نیازی به قید کردن این مقدار نیست زیرا این مقدار پیش فرض برای همه ی صفحات صادق است (فقط جهت اطلاع در این جا قید کردیم)
Noindex
نمی خواهید صفحه شما در نتایج جستجو نمایش داده شود.
Noimageindex
تصاویر شما index گذاری نخواهند شد اما اگر تصاویر صفحه شما از آدرس دیگری خوانده می شوند گوگل آنها را Index گذاری خواهد کرد.
None
این مقدار مخفف مقادیر noindex و nofollow است و به موتورهای جستجو می گوید که هیچ چیز را نباید Index گذاری کنند.
Follow
این مقدار به ربات های موتورهای جستجو می گوید لینک های درون وب سایت شما را Index گذاری و پیمایش کند.
Nofollow
این مقدار به ربات های موتورهای جستجو می گوید لینک های درون وب سایت شما را Index گذاری و پیمایش نکند.
Noarchive
این مقدار باعث می شود که موتورهای جستجو صفحه شما را به صورت Cache نکنند.
Nocache
این مقدار مانند Noarchive است اما تنها برای موتورهای جستجو MSN/Live کاربرد دارد.
Nosnippet
علاوه بر Cache نشدن باعث می شود صفحه شما در نتایج جستجو فاقد توضیحات باشد (موتورهای جستجو در صفحه نمایش نتایج توضیحات مختصری را نمایش میدهند که به آن snippet گفته می شود)
Noodp
مانند Nosnippet است اما این تگ فقط بر روی موتور جستجو DMOZ کار خواهد کرد.
DMOZ یک موتور جستجو است که در هند استفاده می شود هر چند مخاطبان زیادی در روسیه، ترکیه و آلمان نیز دارد. معمولا IT MAN ها و کسانی که در حوزه نرم افزار فعالیت می کنند از این موتور جستجو به صورت تخصصی استفاده می کنند. شاید ما هم بتوانیم یک روز موتور جستجوی اختصاصی بنویسیم شاید!
Noydir
مانند Nosnippet می باشد اما فقط بر روی سایت dir.yahoo.com و همچنین business.yahoo.com تاثیر خواهد گذاشت.
مثال
<meta name="robots" content="noindex,nofollow">
نحوه پشتیبانی موتورهای جستجو از Robots Meta Tag
Robots value |
|
Yahoo! |
MSN / Live |
Ask |
index |
Yes |
Yes |
Yes |
Yes |
noindex |
Yes |
Yes |
Yes |
Yes |
none |
Yes |
unknown |
unknown |
Yes |
follow |
Yes |
unknown |
unknown |
Yes |
nofollow |
Yes |
Yes |
Yes |
Yes |
noarchive |
Yes |
Yes |
Yes |
Yes |
nosnippet |
Yes |
No |
No |
No |
noodp |
Yes |
Yes |
Yes |
No |
noydir |
No use |
Yes |
No use |
No use |
اگر بخواهید یک مطلب را برای یک موتور جستجو خاص از Index گذاری کنید می توانید علاوه بر قید کردن پارامتر های بالا از مقادیر زیر نیز استفاده کنید.
GOOGLEBOT
Yahoo
SLURP
MSN / Live
MSNBOT
Ask
TEOMA