بهینه سازی سایت - بهینه سازی کلمات کلیدی
بسم الله الرحمن الرحیم
آموزش SEO
دوره آموزشی سئو
بهینه سازی کلمات کلیدی
کلمه کلیدی اصطلاحی است برای بیان کلماتی که کاربر از آن ها در جستجوی خود استفاده می کند و موتورهای جستجو (search engine) بر اساس این کلمات نتایجی را به کاربر ارائه می دهند.
مثال: آموزش سئو (SEO)
آمار ها نشان می دهد که بسیاری از افراد جستجوهای خود را با دو الی 5 کلمه انجام می دهند، هر چند این آمار مربوط به تمامی کشورها است و بیشتر آن ها با زبان انگلیسی می باشد اما می توان تا حدی این اطلاعات نیز بر روی کاربران کشور خود نیز Map کنیم.
عبارت هایی که کاربران برای جستجوهای خود به کار می برند search phrases, keyword phrases, query phrases و یا keywords نامیده می شود.
کلمات کلیدی مناسب کلماتی هستند که منظور و مقصود شما را به صورت کامل بیان می کنند.
مفاهیم زیر به شما در بهینه سازی یک وب سایت (Search Engine Optimization) کمک می کنند.
بسم الله الرحمن الرحیم
آموزش SEO
دوره آموزشی سئو
بهینه سازی کلمات کلیدی
کلمه کلیدی اصطلاحی است برای بیان کلماتی که کاربر از آن ها در جستجوی خود استفاده می کند و موتورهای جستجو (search engine) بر اساس این کلمات نتایجی را به کاربر ارائه می دهند.
مثال: آموزش سئو (SEO)
آمار ها نشان می دهد که بسیاری از افراد جستجوهای خود را با دو الی 5 کلمه انجام می دهند، هر چند این آمار مربوط به تمامی کشورها است و بیشتر آن ها با زبان انگلیسی می باشد اما می توان تا حدی این اطلاعات نیز بر روی کاربران کشور خود نیز Map کنیم.
عبارت هایی که کاربران برای جستجوهای خود به کار می برند search phrases, keyword phrases, query phrases و یا keywords نامیده می شود.
کلمات کلیدی مناسب کلماتی هستند که منظور و مقصود شما را به صورت کامل بیان می کنند.
مفاهیم زیر به شما در بهینه سازی یک وب سایت (Search Engine Optimization) کمک می کنند.
Keyword Frequency
Keyword Frequency به معنای تعداد تکرار یک کلمه کلیدی است.
این اصطلاح در واقع مشخص کننده تعداد تکرار کلمات کلیدی شما در Title و Description ها است، تکرار بیهوده این کلمات نه تنها به رنک شما کمک نخواهد کرد بلکه به شما آسیب هم می رساند، زیرا با انجام این کار برخی از موتورهای جستجو شما را به عنوان یک spamming در نظر می گیرند و عملا رنک وب سایت شما را کاهش می دهند.
بهترین راه حل این است که کلمات کلیدی خود را بین 3 الی 7 بار در صفحه تکرار کنید، بیشتر از این مقدار سودی برای شما نخواهد داشت.
Keyword Weight
Keyword Weight به معنای تعداد تکرار یک کلمه کلیدی به نسبت کل کلمات موجود در متن است.
این اصطلاح بیان گر تعداد تکرار هر کلمه کلیدی شما در یک مطلب نسبت به تعداد کل کلمات می باشد. برخی از موتورهای جستجو (search engines) این شمارش را برای مشخص کردن رنک وب سایت شما در خصوص کلمات کلیدی خاص مورد استفاده قرار می دهند.
یک تکنیک که به خوبی می تواند انجام پذیرد این است که شما صفحاتی با مطالب بسیار کوتاه ایجاد کنید، مثلا در حد یک پاراگراف که در آن تعداد یک کلمه کلیدی بسیار زیاد است در نتیجه شما Keyword Weight خود را افزایش داده اید، اما این یک روش کامل و کارامد نیست زیرا مشکلات بسیاری زیادی دارد، ساده ترین مشکلی که در این روش وجود دارد این است که کاربر شما وقتی متن یک پاراگرافی شما را خواند با احتمال 90% وب سایت شما را ترک خواهد کرد، که این مسئله از نگاه موتورهای جستجو بسیار با اهمیت است و بدین معنا تلقی می شود که شما یک Spam هستید و مطلبی برای ارائه به کاربران خود ندارید، در نتیجه پیشنهاد می کنم این کار را هرگز انجام ندهید، البته این روش برای برخی موضوعات بسیار مناسب است مثلا می توانید بعد از متن کوتاه خود تصاویر زیادی داشته باشید که کاربر شما را در وب سایت مروبطه باقی بماند.
Keyword Proximity
Keyword Proximity به معنای رابطه بین کلمات کلیدی و هم معنایی آن ها است.
این پارامتر در خصوص بررسی کلمات کلیدی هم معنی در یک متن و یا کلماتی که دارای ارتباط با یکدیگر هستند مورد استفاده قرار می گیرد.
با ذکر یک مثال سعی می کنیم این مطلب را بهتر بیان کنیم، اگر در یک مطلب بخواهید در مورد بهینه سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) صحبت کنید بهتر است در مطلب خود به جای این واژه از واژه ی سئو (SEO) استفاده کنید زیرا کلمه بهینه سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) یک کلمه تخصصی است و افراد زیادی آن را جستجو نمی کنند، اما با این حال موتورهای جستجو وقتی کاربری بهینه سازی وب سایت و یا سئو (SEO) را جستجو کند، وب سایت شما را به او معرفی می کنند زیرا موتورهای جستجو می دانند که این کلمات با یکدیگر هم معنی هستند، شاید برای شما نیز زیاد اتفاق افتاده باشد که کلمه ای خاص را جستجو کنید و بعد موتورهای جستجو بالخص Google مترادف آن کلمه برای نمایش دهد زیرا کلمه ای که انتخاب کرده اید مورد توجه نویسندگان نبوده و اکثر افراد هم معنی آن را به کار می برند.
Keyword Prominence
Keyword Prominence به معنای برجستگی یک کلمه کلیدی است.
این پارامتر برای اندازه گیری تعداد تکرار یک کلمه کلیدی در متن های ابتدایی و بالایی یک صفحه است. (مشخصا وقتی می گوییم این کار برای یک کلمه کلیدی است به این معنا است که این روش به ازای هر یک از کلمات کلیدی مطلب شما اتفاق می افتد).
مثال، اگر شما در خصوص بهینه سازی یک وب سایت بخواهید صحبت کنید، بهتر است در ابتدای مطلب خود از یک عنوان شبیه زیر استفاده کنید.
بهینه سازی سایت
سئو (SEO)
این روش به موتورهای جستجو عنوان می کند که شما مشخصا بر روی این کلمه کلیدی می خواهید تمرکز کنید اما این کل کار نیست. در قدم بعد شما می بایست در متن ابتدایی خود حداقل در 20 کلمه اول در خصوص کلمه کلیدی اصلی که در این مثال سئو (SEO) است صحبت کنید.
Keyword Placement
محل قرار گیری کلمات کلیدی شما در صفحات بسیار مهم است، برخی از افراد متخصص در حوزه سئو (SEO) کلمات کلیدی شما را در بخش عنوان صفحه (Title) و همچنین در میان تگ های Head (H1,H2,.. H6) قرار می دهند این امر باعث رشد چشم گیر وب سایت شما خواهد شد. همچنین می توانید کلمات کلیدی خود را به صورت لینک هایی برای ارتباط با سایر صفحات مرتبط با این کلمه کلیدی به کار ببرید.
آموزش قرار دادن کلمات کلیدی
سعی کردیم در این جا لیست بخش هایی که شما می توانید در آن کلمات کلیدی خود را قرار دهید، معرفی کرده ایم:
- قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان صفحه (Title)
- قرار دادن کلمه کلیدی در تگ های Head (H1,H2,.. H6)
- قرار دادن کلمه کلیدی در میان متن اصلی و محتوای صفحه (Body)
- قرار دادن کلمه کلیدی در میان تگ توضیحات صفحه <meta name="description">
- قرار دادن کلمه کلیدی در میان تگ کلمات کلیدی صفحه <meta name="keyword">
- قرار دادن کلمه کلیدی در لینک ها <a href="http://Ably.ir">SEO</a>
- قرار دادن کلمه کلیدی در تگ های جایگزین (alt tags)
- قرار دادن کلمه کلیدی در میان تگ توضیحات (comments tags) مانند <!--SEO-->
- قرار دادن کلمه کلیدی در آدرس وب سایت
پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب
برای انتخاب کلمات کلیدی بهتر است از روش های زیر استفاده کنید:
1- کلمات کلیدی بالقوه، کلمات کلیدی که مردم آن ها را می شناسند و از آن ها برای جستجو خود استفاده می کنند.
2- مشکلاتی که وجود دارد و برای پیدا کردن آن مردم جستجو می کنند و شما می توانید خدمات و سرویس هایی را برای حل آن مشکلات ارائه کنید مانند سئو (SEO)
3- استفاده از کلمات کلیدی که سایر رقبای شما از آن ها استفاده می کنند.
4- کلمات کلیدی که به عنوان پیشنهاد در موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) نمایش داده می شود.
5- استفاده از ابزارهای تجاری و رایگان مربوط به نمایش کلمات کلیدی پر استفاده و پر کاربرد
6- آنالیز و تحلیل یک وب سایت و کاربران آن به منظور انتشار مطالبی در خصوص جذب کاربران بیشتر و افزایش بازدید وب سایت، این فعالیت ها می بایست توسط افراد متخصص (که به آنها در حوزه سئو (SEO) copywriters گفته می شود، انجام شود زیرا انجام این کار نیاز به دانش فنی بالا و تجربه دارد( انجام شود.
7- ریشه یابی کلمات کلیدی، این روش باید در طول زمان انجام شود زیرا موتورهای جستجو و کاربران به نسبت زمان نحوه استفاده از کلمات را تغییر می دهند به همین دلیل شما نیز باید کلمات خود را برروز کنید تا از این تغییرات متضرر نشوید.
8- در نهایت می توانید از نظرات افراد متخصص حوزه سئو (SEO) برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنید، به این روش طوفان فکری یا brainstorming گفته می شود که در شرکت های بزرگ برای اتخاذ تصمیمات از آن استفاده می شود.
Word Stemming
Word Stemming یا هم معنی سازی یکی از روش هایی است که برای یافتن معادل یک کلمه توسط موتورهای جستجو استفاده می شود.
شرکت Google در موتور جستجو خود از قابلیت Word Stemming برای شناسایی سایر کلمات مرتبط با کلمه جستجو شده توسط شما استفاده می کند، ویژگی Word Stemming باعث می شود که برای Google نحوه استفاده شما از یک کلمه (مانند فعل بودن، جمع یا مفرد بودن و...) تفاوتی نداشته باشد و در هر صورت جستجو شما به نتیجه دلخواه منجر شود.
به طور مثال اگر کاربری کلمه کلیدی سئو را جستجو کند نه تنها نتایج سئو برای وی بازیابی می شود بلکه، سئو سایت، سئو کردن، SEO نیز بازیابی می شود، اما اینکه وب سایتی جزء تمامی نتایج باشد و رنک آن در تمام کلمات یکسان باشد وابسته به روش های بهینه سازی و سئو (SEO) ایی است که بر روی وب سایت مورد نظر انجام شده است.