آموزش فلاتر

آموزش فلاتر

آموزش برنامه نویسی موبایل با فلاتر

جلسه اول،

فلاتر چیست؟

دنیای برنامه نویسی با ظهور و سقوط تکنولوژی های جدید، با سرعت در حال پیشرفت است. اگر به برنامه نویسی موبایل علاقه داشته باشید، احتمالا نام Flutter را به عنوان یکی از ترندهای سال مشاهده کرده اید؛ اما فلاتر چیست و شرکت ها چگونه میتوانند از آن در پروژه های توسعه موبایل اپلیکیشن استفاده کنند؟ برای درک این موضوع، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فلاتر چیست

آموزش فلاتر - flutter

آموزش برنامه نویسی موبایل با فلاتر

جلسه اول،

فلاتر چیست؟

دنیای برنامه نویسی با ظهور و سقوط تکنولوژی های جدید، با سرعت در حال پیشرفت است. اگر به برنامه نویسی موبایل علاقه داشته باشید، احتمالا نام Flutter را به عنوان یکی از ترندهای سال مشاهده کرده اید؛ اما فلاتر چیست و شرکت ها چگونه میتوانند از آن در پروژه های توسعه موبایل اپلیکیشن استفاده کنند؟ برای درک این موضوع، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فلاتر چیست؟

Flutter چیست؟

فلاتر یک رابط برنامه نویسی open-source میان سیستم عامل های موبایلی (Android & iOS) و کد شما است. فلاتر در سال 2015 توسط کمپانی گوگل معرفی شد اما تا دسامبر 2018 همچنان در مرحله بتا بود و پس از آن، نسخه پایدار آن منتشر شد که از آن زمان تا کنون، این غول برنامه نویسی موبایل بسیار قوی تر شده! فلاتر هم اکنون در 11 ریپو (Repo) بالای گیت هاب از نظر تعداد ستاره قرار دارد که این نشان از رضایت جامعه برنامه نویسان آن دارد؛ علاوه بر این ما شاهد مهاجرت تعداد زیادی از کمپانی ها از برنامه های قدیمی خود به سمت فلاتر بوده ایم که از این میان، میتوان به فروشگاه آنلاین Alibaba اشاره کرد که بیش از 50 میلیون نفر از آن اپلیکیشن در حال استفاده هستند.

فلاتر چگونه کار میکند؟

Flutter چگونه کار میکند؟

ایده اصلی فلاتر، استفاده از ابزارک ها یا همان Widget ها است (اگر با برنامه نویسی اندروید آشنا باشید، منظور از Widget ها همان View ها در ساختار اندروید و اگر تجربه برنامه نویسی React Native را داشته باشید، منظور از Widget همان Component است). رابط کاربری یک اپلیکیشن فلاتر، از ترکیب ویجت هایی که برنامه نویس آن ها را مشخص میکند ساخته میشود و کد های آن به زبان شئ گرا Dart نوشته میشوند (در صورتی که با این زبان آشنایی ندارید، جای نگرانی نیست زیرا base آن شباهت بسیار زیادی به زبان های C# و جاوا دارد و یادگیری آن بسیار راحت و دلنشین است). فلاتر همچنین مانند React Native از قابلیت reactive-style (حتی قوی تر از اون) بی بهره نیست و شما میتوانید به محض اعمال تغییرات در هنگام برنامه نویسی، در کسری از ثانیه تغییرات خود را در شبیه ساز (emulator) مشاهده کنید که در فلاتر به این قابلیت، Hot reload گفته میشود. این قابلیت، از بروز خطاهایی که هنگام کامپایل رخ میدهد جلوگیری میکند؛ به این علت که به پل میانبری مانند جاوااسکریپت در این بین نیازی نبوده و کد های دارت شما مستقیما به کد بومی سیستم عامل تبدیل میشوند. (برای مقایسه کامل میان فلاتر، زامارین و react native این مطلب را از دست ندهید.)

زبان برنامه نویسی دارت

زبان برنامه نویسی تکنولوژی فلاتر - Flutter با نام دارت - Dart شناخته می شود. این زبان برنامه نویسی اختصاصی شرکت گوگل می باشد.

همچنین دارت با استفاده از package های بیشماری که دارد، توسعه اپلیکیشن را چندین برابر سریعتر از رقبای خود میکند، برای مثال دارت چندین پکیج نرم افزاری برای FireBase ارائه میکند و به برنامه نویسان موبایل این قابلیت را میدهد که بدون نیاز به یک سرور مرکزی، اپلیکیشن های خود را توسعه دهند.

فلاتر با چه تکنولوژی هایی ساخته شده است؟

فلاتر با زبان های C و C++ و دارت و اسکیا (موتور رندر دوبعدی) توسعه داده شده است. جهت تصویر سازی بهتر از اجزای تشکیل دهنده فلاتر، این داکیومنت گوگل را از دست ندهید.

مزایای فلاتر

باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما میشود:
فلاتر یک ابزار برای توسعه اپلیکیشن های Cross Platform است. این بدان معنی است که توسعه دهندگان میتوانند  از یک کد برای دریافت خروجی اندروید و iOS استفاده کنند. این ویژگی، بهترین روش برای صرفه جویی در وقت و منابع در طی فرآیند توسعه نرم افزار است.

عملکرد چشمگیر

فلاتر به دو دلیل، عملکرد خارق العاده ای ارائه میدهد: دلیل اول، استفاده از زبان دارت است که مستقیما به کد بومی ( native ) سیستم عامل هدف تبدیل میشود و باعث میشود. دومین دلیل هم این است که فلاتر ابزار های اختصاصی خود را دارد و نیازی به نصب پکیج های اضافه نیست؛ در نتیجه ارتباط کمتری بین برنامه و سیستم عامل به وجود می آید. این دو قابلیت، سرعت Load شدن اپلیکیشن های فلاتر را تسریع میبخشند و بروز مشکلات کمتری را حین اجرای برنامه تضمین میکنند.

توسعه سریع به لطف Hot reload

فلاتر به علت قابلیت Hot reload محبوبیت زیادی بین برنامه نویسان دارد. این قابلیت، به شما این اجازه را میدهد که در کسری از ثانیه، تغییرات اعمال شده خود را در شبیه ساز موبایل مشاهده کنید و دیگر نیازی نباشد زمان خود را صرف راه اندازی دوباره اپلیکیشن و ورود دوباره به آن صفحه مورد نظر کنید (شاید بیش از 1 ساعت در طول روز در زمان شما صرفه جویی میکند!)

متن باز ( Open Source )

فلاتر یک تکنولوژی open source است که توسط یک جامعه فعال برنامه نویسان پشتیبانی میشود. این تکنولوژی به لطف رایگان بودن، Document ها و آموزش های بسیار زیادی در سطح اینترنت دارد که باعث میشود در هنگام توسعه اپلیکیشن خود، به کمترین مشکل بربخورید.

سخن نهایی

فلاتر یکی از خلاقانه ترین تکنولوژی های حال حاضر دنیای موبایل است. مزایایی که برای توسعه دهندگان فراهم می آورد، آن را به یکی از بهترین کاندیداها برای انتخاب روش توسعه موبایل اپلیکیشن تبدیل کرده است. اگر دنبال یک تیم متخصص در زمینه فلاتر میگردید، کارشناسان ما در واحد توسعه ی نرم افزار شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین آماده ی ارایه مشاوره و همکاری با شما هستند. همچنین می توانید از طریق صفحه تماس با ما با مشاوران خود در مجموعه ی ابلای ( Ably ) - شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین در تماس باشید.

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس