تحقیقات بازاریابی
یکی از قوی ترین ابزارهای موجود برای مدیران بازاریابی تحقیقات بازاریابی است. تحقیقات بازاریابی در گذشته عبارت بود از جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای کمک به مدیران در اخذ تصمیمات مطلوب بازاریابی.
یکی از قوی ترین ابزارهای موجود برای مدیران بازاریابی تحقیقات بازاریابی است. تحقیقات بازاریابی در گذشته عبارت بود از جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای کمک به مدیران در اخذ تصمیمات مطلوب بازاریابی. این تعریف بر این نکته تکیه دارد که تحقیقات بازاریابی به تصمیم گیری های مختلف بازاریابی کمک میکند. پس از ان در دهه ۱۹۹۰تعریف جامع تری از تحقیقات بازاریابی ارائه شد. جدیدترین تعریف تحقیقات بازاریابی شرح زیر است:
تحقیقات بازاریابی عبارت است از فعالیت هایی که ارتباطات لازم را بین مصرف کنندگان، خریداران، عامه مردم و مدیران بازاریابی، از طریق تبادل اطلاعات برقرار می کند. از این اطلاعات میتوان در تجزیه و تحلیل مسائل و بهره گیری از فرصت های بازار استفاده کرد. بدین منظور باید به نکات زیر توجه کرد:
۱)روش های جمع آوری اطلاعات طرح ریزی شوند.
۲) مراحل جمع اوری اطلاعات باید مشخص گردند.
۳)نتایج باید به درستی تجزیه و تحلیل شوند.
۴)نکات حاصل از تجزیه و تحلیل باید در اختیاران ذی نفعان قرار گیرد.
شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین (ably.ir)
(دپارتمان بازرگانی و مشاوره تجارت)