figma

figma

در این مقاله قصدمان بر آن است که به شما نرم افزاری فوق کاربردی را که قابلیت کار تیمی، طراحی گروهی قالب و امکان مدیریت و نظارت بهتر بر روند همکاری تیمی را به مدیر تیم می دهد را به شما معرفی کنیم.

figma

 بسمه تعالی

بررسی FIGMA 

امروزه به دلیل افزایش تقاضا برای نرم افزار های کاربردی به دلیل رفع نیاز های عمومی شرکت ها و تیم های بزرگ به دنبال تولید نرم افزار هایی با ظاهر آراسته و کاربردی هستند که بتواند نیاز های افراد را برطرف کند اما خب همه این تیم ها به دلیل ساختار گروهی خود و همچنین عواملی نظیر تقاضا ها و سلایق مختلف مشتری و همچنین زمان تولید نیازمند نرم افزار هایی برای مدیریت پروژه خود و تولید نمونه اولیه برای آزمایش نیازمند نرم افزار های مختلف و متعددی هستند که البته نرم افزار های بسیاری نیز در این حوزه تولید شده اند. اما خب در این مقاله قصد معرفی یکی از بهترین این نرم افزار ها  را داریم که تقریبا همه کار های مدیریت و نظارت و طراحی پروژه را در خود جای داده است نام این نرم افزار برکاربرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت فیگما ( figma )  است.

 

FIGMA چیست ؟ 

 figma در اصل ابزاری مناسب و خوب برای تولید قالب ظاهری ( رابط کاربری ) سایت و اپلیکیشن و سیستم های CRM هستش به طور کل در Figma شما توانایی هرگونه طراحی را بر عهده خواهید داشت.

اما به طور کلی تر فیگما یک نرم افزار  برای تولید رابط کاربری اپلیکیشن و سایت ( طراحی UX و UI ) یا همان ( user interface و user expirience )  است که به وسیله مرورگر کار می کند و دارای تمامی قابلیت های مورد نیاز یک طراح برای طراحی قالب و یک برنامه نویس برای مدیریت و گاهی نیز تولید و دریافت کد بر روی قالب طراحی شده است.

figma چیست

دلایل اعتماد به FIGMA 

خب امروزه به دلیل نیاز های برنامه نویسان و طراحان و همچنین سهل و آسان کردن کار طی مدت زمان تولید، نرم افزار های متعددی برای ایجاد قالب ظاهری و همچنین مدیریت بر آن تولید شده است که می توان از جمله این نرم افزار ها به Adobe XD ، Adobe PhotoShop ، Sketch ، Adobe Illustrator و ... اشاره کرد که همه عضو نرم افزار های عالی در این حوزه هستنتد. البته باید ضافه کنم در همین بین نیز Adobe XD  و Sketch عالی ظاهر شده اند.


خب از نظر محیط کاربری figma بسیار شبیه به نرم افزار Sketch ساخته شده و اگر شما با نرم افزار Sketch کار کرده باشید کار با Figma برای شما بسیار راحت خواهد بود.

 

بررسی نرم افزار های مشابه فیگما ( figma )

 

نرم افزار ایلاستریتور ( adobe illustrator )

illustrator

 

نرم افزار adobe illustrator یک نرم افزار کاربردی و فوق ساده با محیطی نزدیک به فوتوشاپ است که از آن برای طراحی کاراکتر های انیمیشنی، طراحی لوگو، آستر بدرقه و در نهایت در محدود مکان هایی برای طراحی قالب ظاهری ( رابط کاربری ) استفاده می شود.

 

نرم افزار فوتوشاپ ( adobe photoshop )

photoshop

هرچند نرم افزار فوتو شاپ ( photo shop ) به دلیل شهرت بالای آن نیازی به معرفی ندارد اما کمی توضیح راجب آن خالی از لطف نیست. فوتوشاپ ( photo shop ) به جرات حرفه ای ترین ابزاری است که برای ادیت و ویرایش ظاهر عکس ها به کار می رود. هرچند این نرم افزار محبوب بیشتر برای کار هایی نظیر ویرایش عکس استفاده می شود اما امکانات فراوانی را برای طراحی لوگو و تولید یک قالب کاربر پسند را در اختیار ما قرار می دهد. 

 

نرم افزار ادوبی ایکس دی ( adobe xd )

adobe xd

اگر نگوییم adobe xd بهترین نرم افزار برای تولید رابط کاربری اپلیکیشن ها و وب سایت ها است، باید اعتراف کنیم که در این مینه یکی از بهترین ها به حساب می آید و با امکانات وگسترده ای که در اختیار ما قرار داده است ما را قادر به ساختن هرگونه قالبی می کند.

 

نرم افزار اسکچ ( sketch

sketch

اسکچ ( sketch ) نیز همانند نرم افزار محبوب ادوبی ایکس دی ( adobe xd ) یکی از پیشرو ها در حوزه تولید رابط کاربری به حساب می آید.

 

مقایسه FIGMA با Sketch 

در این جا سعی می کنم به شکل کاملا بی طرف وارد ماجرا شده و مواردی را در مورد این دو نرم افزار به شما معرفی کنم که در انتها بتوانید به وسیله این اطلاعات تصمیم خود را برای انتخاب و گزینش بهترین نرم افزار بین این دو اتخاذ کنید.


خب در ابتدا باید بگویم که از نظر محیط کاری هر دوی این نرم افزار ها محیط هایی نزدیک به یکدیگر دارند و تنها در جزئییاتی با یک دیگر دارای تفاوت هستند. این از بحث محیط کاری یا همان محیط طراحی.
اما در ادامه باید به مواردی از نرم افزار فیگما اشاره کنم که شما را به انتخاب این نرم افزار نسبت به Sketch ترقیب می کند.


ببینید در کار های تیمی قالبا طراحان عادت به آپلود کار های خود در فضاهای ابری عادت دارند و یا از نرم افزار های دیگر برای مدیریت و اعمال تغییرات تیمی استفاده می کنند که اگر داده های ما زیاد باشد، عملی مملو از دردسر را برای ما به همراه خواهد داشت و زمان زیادی را از  تیم سلب می کند و حتی اگر از اتصال و سرعت بالای اینترنت نیز برخوردار باشیم استفاده از این حالت پاسخگوی نیاز ما نخواهد بود وباید به دنبال روش های بهتری برای این کار باشیم.


البته اضافه کنم بحث ما بر روی کار تیمی و مدیریت بر روی پروژه است. که برای این اقدام نرم افزار figma توصیه می شود چراکه قابلیت مشاهده همزمان پروژه و امکانات دسترسی مختلف را برای اعضای تیم در پروژه محیا می کند.

 

figma در برابر sketch

کاربرد FIGMA در پروژه های تیمی

خب این سوال که چرا باید به Figma در حوزه کار تیمی اعتماد کرد بحث مهمی را باز می کند.
تیمی متشکل از چند برنامه نویس، چند گرافیست، مدیر پروژه و در خروجی مشتری را در نظر بگیرید هر یک از این افراد در طول انجام این پروژه نیاز هایی خواهد داشت که به شرح زیر است :

1-    طراح و گرافیست ما در روند این پروژه نیازمند محیط طراحی ساده و همچنین امکان تبادل نظر و در صورت نیاز کمک به هم تیمی های خود در کم ترین زمان است.
2-    برنامه نویسان نیاز مند دریافت اطلاعات از گرافیست، و در جاهایی ضروری برای سهولت کار و تسریع در کار خود نیازمند دریافت کد های HTML CSS مربوط به قالب گرافیکی هستند.
3-    مشتری که نیاز مند دریافت نمونه اولیه و قابل لمس پروژه برای بررسی پروژه از تیم تولید کننده خواهد بود. 
4-    و در انتها مهم ترین بخش مدیر پروژه که نیاز مند نظارت کامل بر افراد تیم و همچنین مدیریت سطح دسترسی افراد در پروژه و در صورت نیاز کمک کردن و ایجاد کمی تغییر در پروژه است.
خب جالب است بدانید که فیگما تمامی این قابلیت هارا در خود جای داده است به گونه ای که تمام طراحان به صورت همزمان بر روی پروژه نظارت داشته و می توانند پروژه را برای اعضای خود بخش بندی کنند و هر کس وظیفه ای را بردوش بگیرد و همچنین قادرند که برروی  روند پیشرفت یکدیگر نظارت داشته باشند و در صورت نیاز با دریافت سطح دسترسی به کمک هم تیمی خود بروند.


و از طرفی این نرم افزار کاربردی به کا کمک میکند تا قالبی پویا و زنده  و قابل لمسی را برای کاربر ایجاد کنیم ( همانند Adobe XD ) که البته به نسبت نرم افزار های مشابه در حوزه طراحی قابلیت طراحی پویا تری از کار را دارد  چرا که به ما کمک میکند از انیمیشن ها و gif ها و effect های مختلف در کار استفاده کنیم.
از طرفی به برنامه نویس نیز این امکان را میدهد که هم بر بخش های مختلف نرم افزار به صورت کامل نظارت داشته باشد و در صورت نیاز از سلیقه خود نیز در کار بهره بگیرد و در موارد خاص هم برنامه نویس را قادر به دریافت کد های HTML CSS مربوط به پروژه خود می سازد.
همچنین به مدیر پروژه امکان نظارت کامل بر روند پروژه را داده و به او کمک می کند که برای اعضای تیمش سطح دسترسی های مختلفی ایجاد کند.


مشتری را هم فراموش نکنیم برای مشتری نیز این قابلیت رافراهم می آوردکه حتی قبل از شروع به کار کردن برنامه نویس بتواند پروژه خود را به صورت کاملا پویا و زنده ببیند و محیط کاربری نرم افزار خود را قبل از کد نویسی به شکلی کامل تجربه کند و در صورت نیاز دستور به تغییر بخش هایی از آن را صادر کند.


خب با این اوصاف باید گفت که figma قابلیت تولید قالبی پویا را برخوردار بوده و محیطی خوب برای ارائه نمونه اولیه نرم افزار و همچنین محیطی مناسب برای همکاری های تیمی و مدیریت کامل پروژه را دارا است. 

برای توضیحات بیشتر و دانلود نرم افزار فیگما می توانید از طریق سایت رسمی Figma اقدام فرمایید.


 

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس