اینترنت اشیا در حوزه انرژی

اینترنت اشیا در حوزه انرژی

در جوامع صنعتی امروزه، بحث انرژی بسیار پر اهمیت تر از قبل شده است. این مساله در اقتصاد هر کشور نقش مهم و زیربنایی را ایفا میکند. به عبارت دیگر انرژی به موقع و به مقدار کافی راه توسعه اقتصادی را هموار میکند بنابراین استفاده از مزایای اینترنت اشیا در حوزه انرژی میتواند بسیار تاثیر گذار باشد. در این مقاله در راستا آموزش و مشاوره های ابلای ( Ably ) این مزایا و کاربرد ها را برای شما شرح میدهیم .

اینترنت اشیا در حوزه انرژی

اینترنت اشیاء در حوزه انرژی

اینترنت اشیا در حوزه انرژی

در جوامع صنعتی امروزه ، بحث انرژی بسیار پر اهمیت تر از قبل شده است .این مساله در اقتصاد هر کشور نقش مهم و زیربنایی را ایفا میکند. به عبارت دیگر انرژی به موقع و به مقدار کافی راه توسعه اقتصادی را هموار میکند بنابراین استفاده از مزایای اینترنت اشیا در حوزه انرژی میتواند بسیار تاثیر گذار باشد. در این مقاله در راستا آموزش و مشاوره های ابلای ( Ably ) این مزایا و کاربرد ها را برای شما شرح میدهیم.

 

کاربردهای انرژی در حوزه اینترنت اشیاء

 با وارد شدن اینترنت اشیا به حوزه انرژی ، تغییرات و مزایای زیادی ایجاد شد. فن آوری های جدید به تولید، انتقال و استفاده بهتر از انرژی چه در سطح شهری و چه در سطح صنعتی کمک های شایان توجهی کرده اند.

IoT همچنین با استفاده از روشهای بازیافت و کاهش هزینه به جوامع کمک میکند تا با هزینه بسیار کمتری انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنند .اینترنت اشیا IoT ، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در کنار هم می تواند بر تجهیزات تولید انرژی نظارت کنند و با کاهش نیروی کار ، کل صنعت انرژی را متحول کنند.

با این حال ، به دلیل قدیمی بودن سیستم های موجود و مشکلات اتصال ، اینترنت اشیا یا همان iot هنوز هم در صنعت انرژی با چالش هایی روبرو است. 

در ادامه درباره مزایا و کاربردهای اینترنت اشیا در مصرف و تولید انرژی صحبت خواهیم کرد. سپس چالش ها و مشکلات اینترنت اشیا در حوزه انرژی را برای شما بررسی خواهیم کرد.

اینترنت اشیا و تولید انرژی

 

اینترنت اشیا و مدیریت انرژی

 

مدیریت سیستم انرژی

 تجهیزات مورد استفاده برای تولید انرژی را می توان از طریق IoT مورد بررسی قرار داد . این فناوری سلامت کلی تجهیزات ، عملکرد ، کارآیی را حفظ کرده و نگهداری آن را ساده تر میکند. به طور مثال پیدا کردن دستی هرگونه مشکل یا نقص در تجهیزات پیچیده ای چون توربین ها بسیار مشکل است.  اما IoT می تواند در پیش بینی نیازهای نگهداری ، دستیابی به راندمان عملیاتی بهتر و کاهش زمان خرابی بسیار مفید باشد.

فرآیندهای خودکار

 در نیروگاه های انرژی و سایت های نفتی نیز میتوان از اینترنت اشیا یا iot استفاده کرد. در این مکان ها سنسورهای هوشمند عملکرد لحظه ای کل سیستم را تحت نظر دارند.  یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در کنار هم می توانند برای تنظیم خودکار دستگاه ها نیز استفاده شوند.

افزایش راندمان با IOT

اينترنت اشيا و افزایش راندمان

 

 IoT می تواند در افزایش بهره وری نیروگاه و کاهش ضایعات تولید انرژی نیز کمک کند.به طور نمونه: در یک دیگ بخار سوخت کاملاً خودکار ، اکسیژن به طور اتومات تنظیم می شود و اجازه می دهد سوخت کامل بسوزد و به انتشار کمتر گازهای گلخانه ای کمک کند. اینترنت اشیا این کار را با تجزیه و تحلیل ویژگی های سوختن و تنظیم فرآیند آن و همچنین با بهینه سازی احتراق انجام میدهد.

پیشگیری از فاجعه

 از راه حل های IoT می توان به جلوگیری از هرگونه خطر عملیاتی و افزایش ایمنی برای کارکنان و نیروگاه نام برد.  این کار با نصب سنسور در سراسر محل انجام میشود . سنسورهای هوشمند هر نوع آسیب یا نشتی را در محل را تشخیص داده و با گزارش فوری خطرهای جانی و آسیب های مالی را کاهش میدهد.

 

مزایای اینترنت اشیا (IoT) در انرژی

مزایای ارائه شده توسط اینترنت اشیاء ( IoT ) در سایر صنایع و حوزه ها مانند ساختمان ، کشاورزی ، پزشکی و ... نیز مانند حوزه مصرف انرژی شایان توجه است. اینترنت اشیاء ( IoT ) طیف گسترده ای از اقدامات مانند کنترل انرژی ، برنامه های مربوط به استفاده تجاری و مسکونی از انرژی ، دستگاه ها و منبع انرژی را ارائه می دهد. استفاده از اینترنت اشیا در موارد مصرف انرژی باعث به وجود آمدن ساختمان و شبکه های هوشمند، کنترهای دقیق تر و در نتیجه خرابی های کمتر میشود. 

اینترنت اشیا در مصرف انرژی

iot با داشتن ویژگی و مزایای خاص خود در ارتباط با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ها میتواند خدمات بسیاری در حوزه مصرف انرژی ارائه کند.کنتورهای هوشمند، آپارتمان و شبکه های هوشمند از نتایج استفاده از این فناوریست که به بررسی هریک خواهیم پرداخت.

کنترهای انرژی هوشمند

 کنتورهای هوشمند در واقع ارتباط مستقیم، بین مصرف کنندگان و مراکز توزیع انرژی است . اینترنت اشیا به مرکزهای توزیع کمک می کند تا هر نوع مسئله عملکردی را تجزیه و تحلیل کند و خرابی را کاهش دهد.  کنتور هوشمند IoT همچنین هر خط آسیب دیده را تشخیص داده و بدون ایجاد مزاحمت در عملکرد کلی ، آن را جدا می کند.

ساختمانهای دقیق تر

 

اینترنت اشیا در خانه های هوشمند

 

 دستگاه های IoT مصرف انرژی ، روشنایی ، گرمایشی و رطوبت را با کمک سنسورها مدیریت میکند.این اقدامات در نهایت منجر به هوشمند شدن ساختمان ها میشود.گاها در برخی از این خانه های هوشمند، از منابع تولید انرژی تجدید پذیر استفاده میشود. ساختمان های ZERO NET ENERGY  در لغت به معنای ساختمان های انرژی صفر میباشد. این عبارت به ساختمان هایی گفته میشود آلاینده های  کربنی در سال تولید نمیکنند ( به طور مثال از پنل هایی برای جذب انرژی خورشیدی استفاده میکنند)

استفاده از اینترنت اشیا برای ساخت خانه های هوشمند ابعاد بسیار گسترده و وسیع تری دارد.iot  در تامین امنیت ، مدیریت انرژی و ... به کمک منازل مسکونی و تجاری آمده است. تمامی این امکانات را در مقاله ای تحت عنوان اینترنت اشیا و هوشمند سازی خانه ها بررسی کرده ایم.

شبکه های هوشمند

 IoT می تواند در مدیریت انرژی ، به عنوان یک شبکه واحد کمک کند و شبکه های انرژی هوشمند ایجاد کند. نام گذاری شبکه های هوشمند به این دلیل است که می توانند پس از قطع برق به طور خودکار دوباره کالیبره شوند و خرابی را کاهش دهند.

قابلیت اطمینان

سیستم اینترنت اشیاء ( IoT ) از طریق بینش های عملی و تحلیلی خود به قابلیت اطمینان سیستم ها کمک می کند.علاوه بر مصرف کارآمد ، مانع از سرریز شدن یا اضافه بار نیز می شود. این سیستم های هوشمند  با شناسایی تهدیدات مربوط به عملکرد ، آن را از ضررهایی مانند تجهیزات آسیب دیده، خرابی و آسیب دیدگی محافظت میکند.

 انرژی تجاری

نیازهای عظیم سازمانها به انرژی ، میتواند منجر به هدر رفتن زیادی از آن شود و به راحتی بر مشاغل تأثیر بگذارد.سازمانهای بزرگ مسئولیت نظارت بر اکوسیستم عظیم و پیچیده مصرف انرژی را دارند و فقط  چند راه حل موثر و ساده برای مدیریت مصرف انرژی ارائه می دهند.

اینترنت اشیاء ( IoT ) ضمن حفظ هزینه کم و سطح بالای دقت ، روند نظارت و مدیریت انرژی را ساده می کند. همه مصارف یک سازمان در دستگاه ها با دقت مورد بررسی قرار می گیرد.گفتنیست این کار با تحلیل عمیق به وسیله دستگاه هایی قدرتمند انجام میشود. سیستم های اینترنت اشیاء ( IoT ) از مسائل مربوط به انرژی مراقبت می کنند درست به همان شیوه که در یک شبکه تجاری پیچیده ، مسائل عملکردی را حل می کنند.

 انرژی مسکونی

افزایش هزینه های انرژی گواهی بر افزایش فناوری استمصرف کنندگان همیشه در جستجوی راه هایی برای کنترل یا کاهش مصرف انرژی هستند. اینترنت اشیاء ( IoT ) روشهای پیچیده ای برای تجزیه و تحلیل و بهینه سازی استفاده نه تنها در کل سیستم خانه بلکه در یک دستگاه خاص را نیز ارائه می دهد.

این اقدامات میتواند منجر به عملکردهای بسیار اساسی مانند کم نور شدن چراغها ، خاموش کردن آنها یا تغییر چندین تنظیمات خانه و دستگاه برای بهینه سازی مصرف انرژی باشد.

اینترنت اشیاء ( IoT ) همچنین توانایی کشف مواد مصرفی که مشکل ساز هستند را دارد؛ وسایلی مانند لوازم آسیب دیده ، لوازم قدیمی یا قطعات سیستم معیوب .

اینترنت اشیا و انرژی در ایران

 

iot - اینترنت اشیاء

 

متاسفانه ایران طبق آمارهای جهانی از کشورهای پرمصرف انرژی در حوژه هایی مانند برق است.با توجه به افزایش روز افزون این آمار ، این مساله به مشکلی جدی تری هم برای کشور ما تبدیل گشته است. چنان چه در بسیاری از تابستان ها و فصول گرم شاهد قطعی مقطعی برق و در فصول سرد سال با کاهش فشار گاز در مناطق مختلف مواجه هستیم. همانطور که باید روش مصرف انرژی توسط مردم و صنایع اصلاح شود، حرکت به سمت کشاورزی هوشمند ، ساختمان ها و صنایع هوشمند نیز میتواند قدم های مهم و حساسی برای رفع این مشکل بردارد.

ما در شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین با نام تجاری ابلای Ably  با داشتن سال ها تجربه در اجرای پروژه های مختلف داخل و خارج از کشور، مصمم به کمک و ارتقا استفاده از فناوری های نوین در این راستا هستیم.شما میتوانید سابقه های داخلی و خارجی ما را در اینجا ببینید.

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس