اینترنت اشیا در حوزه کشاورزی

اینترنت اشیا در حوزه کشاورزی

اکنون زمان آن رسیده است که در مورد برنامه های اینترنت اشیاء ( IoT ) در بخش کشاورزی  یا همان IoT Digital Farming  بحث کنیم. همانطور که می دانیم کشاورزی نقش مهمی در تولید و معیشت دارد  و در دنیای فناوری از کشاورزی هوشمند با نام انقلاب سبز یاد میشود.

اینترنت اشیا در کشاورزی

 

اینترنت اشیا در کشاورزی

برنامه های اینترنت اشیاء در حوزه کشاورزی

اکنون زمان آن رسیده است که در مورد برنامه های اینترنت اشیاء ( IoT ) در بخش کشاورزی یا  همان کشاورزی هوشمند بحث کنیمهمانطور که می دانیم کشاورزی نقش مهمی در تولید و معیشت دارد  و در دنیای فناوری از کشاورزی هوشمند با نام انقلاب سبز یاد میشود. با گذر از کشاورزی سنتی و با ارتقای تولیدات کشاورزی با اینترنت اشیا فصل جدیدی از این حوزه آغاز شده است.

برای بررسی دقیق IoT در کشاورزی نیاز است با برنامه های اینترنت اشیاء ( IoT ) در این حوزه آشنا شویم  :

برنامه های اینترنت اشیاء در حوزه کشاورزی چیست ؟

 اینترنت اشیا از کشاورزی هوشمند تا دامپروری

اینترنت اشیاء ( IoT ) پتانسیل تغییر شیوه زندگی در جهان را دارد. ما صنایع کارآمد تر، اتومبیل های متصل و شهرهای هوشمند داریم و همه اینها به عنوان اجزای یک سیستم اینترنت اشیاء یکپارچه هستند.  جمعیت رو به رشد جهان تا سال 2050 به حدود 9.6 میلیارد نفر خواهد رسید. بنابراین برای تغذیه این جمعیت عظیم، این صنعت نیاز به پذیرش اینترنت اشیا و استفاده از کاربرد هایIoT  در کشاورزی دارد. تقاضا برای مواد غذایی بیشتر باید برای رفع چالشهایی از جمله افزایش تغییرات آب و هوایی، شرایط بد آب و هوایی و تأثیرات زیست محیطی ناشی از اقدامات کشاورزی، آماده باشد.

کشاورزی هوشمند با استفاده از فناوری های اینترنت اشیاء ( IoT ) به کشاورزان برای کاهش ضایعات تولید شده و افزایش بهره وری کمک می کند. این کمک می تواند مقدار کود مصرفی و تعداد دفعات آن باشد و یا تعداد ماشین آلات مورد استفاده.

بنابراین کشاورزی هوشمند به معنای

  • یک سیستم رشد مواد غذایی سالم و پایدار، در مقیاس بالا است.
  • و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در کشاورزی است

برخی از برنامه های مهم فناوری اینترنت اشیاء ( IoT ) در کشاورزی

کشاورزی دقیق

کشاورزی دقیق فرایند یا روشی است که باعث می شود کشاورزی دقیق تر و پرورش دام و رشد محصولات زراعی کنترل شود. استفاده از فناوری اطلاعات و مواردی مانند سنسورها، وسایل نقلیه خودمختار، سخت افزار خودکار، سیستم های کنترل، روباتیک و غیره در این روش مؤلفه های اصلی است.

کشاورزی دقیق در سالهای اخیر به یکی از مشهورترین کاربردهای اینترنت اشیاء ( IoT ) در بخش کشاورزی تبدیل شده و تعداد زیادی از سازمانها استفاده از این تکنیک را در سراسر جهان آغاز کرده اند.

محصولات و خدمات ارائه شده توسط سیستم های اینترنت اشیاء ( IoT ) شامل کاوشگرهای رطوبت خاک، بهینه سازی VRI ، بهینه ساز مجازی PRO و غیره است. بهینه سازی  VRI(آبیاری با میزان متغیر) فرایندی است که سودآوری در مزارع زراعی را افزایش میدهد. این  آبیاری متناسب با تنوع خاک به انجام میشود؛ بدین ترتیب عملکرد را بهبود می بخشد و راندمان مصرف آب را افزایش می دهد.

گفتنی است شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین با برند ابلای (ably  ) دارای سابقه درخشان داخلی و خارجی در حوزه کشاورزیست. برای دیدن نمونه پروژه های انجام شده در این حوزه کلیک کنید .

 

هواپیماهای بدون سرنشین کشاورزی

هواپیماهای بدون سرنشین کشاورزی نمونه بسیار خوبی از کاربردهای اینترنت اشیاء ( IoT ) در کشاورزی است. امروزه صنایع كشاورزی به یكی از صنایعی مهم تبدیل شده اند كه هواپیماهای بدون سرنشین می توانند از آن استفاده كنند. دو نوع پهپاد، یعنی هواپیماهای بدون سرنشین زمینی و هوایی از جهات مختلفی به کمک این صنعت آمده است. از جمله این کمک ها در ارزیابی سلامت محصول، آبیاری، کاشت و تجزیه و تحلیل خاک و میادین در کشاورزی میتوان نام برد.

از مزایایی استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین میتوان به سهولت استفاده، صرفه جویی در زمان، تصویربرداری از سلامت محصول، نقشه برداری یکپارچه GIS و امکان افزایش اشاره کرد. این هواپیمای بدون سرنشین با استفاده از استراتژی و برنامه ریزی های مبتنی بر جمع آوری و پردازش داده ها به صورت آنلاین فناوری پیشرفته ای به صنعت کشاورزی اضافه میکند.

کشاورزان از طریق هواپیماهای بدون سرنشین می توانند جزئیات مربوط به زمینی مورد نظر را وارد نقشه یا جدول مربوط به آن کنند. داده های جمع آوری شده توسط پهپاد می تواند به عوامل مختلفی از جمله شمارش گیاهان و پیش بینی عملکرد، شاخص های سلامتی گیاه، اندازه گیری ارتفاع گیاه، نقشه برداری پوشش گیاهان، میزان نیتروژن در گندم، نقشه برداری زهکشی و غیره کمک کند. این هواپیمای بدون سرنشین در طول پرواز داده و تصویرهایی حرارتی، چند قطبی و دیداری را جمع آوری کرده و در همان محلی که در ابتدا  آن روشن شده فرود می آید.

کاربرد IoT در دامداری

نظارت بر دام

برنامه های اینترنت اشیاء ( IoT ) به دامداران برای جمع آوری داده ها در مورد مکان، بهزیستی و سلامتی گاوهایشان کمک می کنند. این اطلاعات همچنین به آنها در تشخیص وضعیت دام کمک میرساند. مانند یافتن حیواناتی که بیمار هستند و باید از گله جدا شوند تا از شیوع این بیماری در کل گاوها جلوگیری کند. امکان دستیابی دامداران برای یافتن گاوهای خود با کمک سنسورهای مبتنی بر اینترنت اشیاء ( IoT ) ، به پایین آمدن هزینه های نیروی کار کمک می کند.

یک نمونه از سیستم اینترنت اشیاء با نام JBM در یک شرکت آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گیرد. یكی از راه حل های کاربردی استفاده از آی او تی در دامداری این است كه به صاحبان گاو كمك كنید گاوهای باردار در حال زایمان خود را مشاهده كنند.

 

گلخانه های هوشمند

کشاورزی گلخانه ای روشی است که عملکرد محصولات زراعی، سبزیجات، میوه و غیره را تقویت می کند. گلخانه ها پارامترهای محیطی را از دو طریق کنترل می کنند، یا از طریق مداخله دستی یا مکانیسم کنترل متناسب. از آنجا که مداخله دستی دارای معایبی همچون از دست دادن تولید، از بین رفتن انرژی و هزینه نیروی کار است روش دوم موثرتر است. یک گلخانه هوشمند از طریق سیستم های تعبیه شده اینترنت اشیاء ( IoT )  آب و هوا را کنترل و بر آن نظارت میکند. بدین ترتیب اینترنت اشیاء هرگونه نیاز به مداخله انسان را برطرف می کند.

سنسورهای مختلفی که پارامترهای محیطی را با توجه به نیاز گیاه اندازه گیری می کنند برای کنترل محیط در گلخانه هوشمند استفاده می شوند. سپس سرور ابری با اتصال از راه دور ، با استفاده از اینترنت اشیاء ( IoT ) وصل می شود. در داخل گلخانه سرور ابری به پردازش داده ها کمک می کند و یک عمل کنترلی را اعمال می کند. این طرح راه حل های بهینه و مقرون به صرفه به کشاورزان با حداقل مداخله و تقریباً بدون مداخله را ارائه می دهد.

یک نمونه از اینها گلخانه های الیوم هستند که یک سازمان گلخانه ای Agri-Tech است و از فناوری های مختلف از جمله اینترنت اشیاء ( IoT ) برای ارائه خدمات استفاده می کند. با استفاده از سنسورهای اینترنت اشیاء که دارای انرژی خورشیدی هستند گلخانه های مدرن و مقرون به صرفه می سازند. وضعیت گلخانه و مصرف آب میتواند از طریق ارسال هشدار پیامکی برای نظارت ارسال شود.

سنسورهای موجود در سیستم اینترنت اشیاء در گلخانه اطلاعاتی در مورد دما، فشار، رطوبت و میزان نور را ارائه می دهند.

 

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس