json در sql server

json در sql server

json چیست؟

  • یک استاندارد برای ذخیره و انتقال داده و جایگزینی برای XML می باشد.

در این مقاله ما به مزایا و معایب جیسون، زمان استفاده از جیسون و استفاده آن در sql می پردازیم. بنابراین با ما در مجموعه ABLY  همراه باشید.

 

جیسون چیست

json چیست؟

  • یک استاندارد برای ذخیره و انتقال داده و جایگزینی برای XML می باشد.

در این مقاله ما به مزایا و معایب json، زمان استفاده از json و استفاده json در sql می پردازیم. بنابراین با ما در مجموعه ABLY  همراه باشید.

 

تفاوت Json و Xml

1. JSON برای خواندن و نوشتن ساده تر است.

2.یادگیری جیسون راحتر از xml است.

3. جیسون از آرایه پشتیبانی می کند.

4. امنیت xml نسبت به جیسون بالاتر است.

5. حجم جیسون از xml پایین تر است.

6. json فقط از Text و Number پشتیبانی می کند اماXML از بسیاری از انواع داده مانند Text، Number، Image، charts، graphs و غیره پشتیبانی می کند. علاوه بر این، XML گزینه هایی برای انتقال فرمت یا ساختار داده ها با داده های واقعی را نیز ارائه می دهد.

json مخفف کلمه ی JavaScript Object Notation (نماد جاوااسکریپت) و XML مخفف کلمه ی eXtensible Markup Language (زبان نشانه گذاری توسعه پذیر) است.

 

تفاوت json با xml

مزایای استفاده از جیسون


1)جیسون سریع است. استفاده از آن خیلی آسان است. سرعت انتقال داده ها و اجرای آنها در جیسون زیاد است. به علت ترکیب بسیار ساده و سبک آن، در ارسال جواب به درخواست ها بسیار سریع عمل میکند.


2)برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان مدت زمان پاسخگویی به درخواست ها از سمت سرور بسیار مهم میباشد که با استفاده از جیسون مدت زمان پاسخگویی پایین آمده و بسیار مناسب میباشد.


3)نوع داده جیسون در تمام مرورگرهای وب پشتیبانی میشود و از نظر عدم پشتیبانی نگرانی خاصی وجود ندارد.


4)جیسون بهترین ابزار برای به اشتراک گذاری داده ها ( حتی داده های مربوط به صدا و ویدئو ) میباشد.علت آن این است که جیسون داده ها را بصورت آرایه ذخیره میکند که این مورد باعث آسانتر شدن انتقال داده ها میشود. به همین دلیل، فرمت فایل جیسون امتیازات خوبی را در هنگام استفاده از Web API ارائه میدهد.

 

بد نیست این مطلب هم بخوانید: زبان برنامه نویسی Kotlin چیست؟

معایب استفاده از جیسون


1)در درجه نخست، در جیسون error handling در هنگام فراخوانی این نوع داده وجود ندارد. عیب دیگر اصلی آن این است که اگر این نوع داده با سرویس های غیر مطمئن استفاده شود، میتواند کاملا خطرناک باشد زیرا بهنگام فراخوانی، این نوع داده اطلاعات را بصورت متن قابل خواندن برمیگرداند که هکرها میتوانند از این آسیب پذیری استفاده کرده و با دستکاری داده ها امنیت سیستم های کامپیوتری را به مخاطره بیندازند.
اگر تصمیم به استفاده از داده های جیسون دارید، باید از مخاطرات استفاده از آن مطلع بوده و راههای مقابله با این خطرات را بشناسید.


2)برای ارائه داده ها به فرمت جیسون، بدلیل ساختار ساده آن، میتوانید آن را به هر شکلی که دوست دارید تغییر داده و ارائه کنید. شاید این نوع ویژگی در وهله اول امتیاز مثبت محسوب شود ولی ممکن است با اندکی بی دقتی بهنگام دستکاری داده ها، به شکل نامناسب تشکیل شوند.


چه زمانی میبایست از جیسون استفاده نمود ؟

زمان مناسب استفاده از json


اگر در حال طراحی نرم افزاری میباشید که میبایست از طریق مرورگر یا اپلیکشن های موبایل با آن در ارتباط باشید، میبایست از نوع داده جیسون استفاده کنید. استفاده از فرمت های XML جهت انتقال داده ها منسوخ شده است.


استفاده از جیسون جهت ارتباط سرور به سرور، انتخاب بدی نیست و شاید همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید، ولی در اینگونه موارد از Apache Avro و  Apache Thrift استفاده میشود. در حالیکه برای ارتباط وب و موبایل پاسخ روشنی وجود ندارد.(ارتباط از طریق جیسون در اولویت میباشد.)
در پایگاه داده های مدل رابطه ای که از نوع داده جیسون استفاده میکنند، توصیه میشود که از این نوع داده در این نوع پایگاه داده ها استفاده نگردد. پایگاه داده های مدل رابطه ای جهت کار با داده های ساخت یافته کاربرد دارند، چون نوع داده جیسون ساختار مشخصی ندارد استفاده از این نوع داده در پایگاه داده مدل رابطه ای توصیه نمیگردد.
جیسون در همه جا وجود دارد، ساختار ساده و انعطاف پذیرش، آن را قابل خواندن و فهمیدن میکند. همچنین در بیشتر موارد دستکاری آن در زبانهای برنامه نویسی مورد نظر آسان است.


json در Sql Server 


Sql Server داده های نوع جیسون را بصورت VarChar ذخیره میکند. این نوع پیاده سازی پایگاه داده توسط جامعه Sql Server پیشنهاد میشود، اما ذخیره این نوع داده در Sql Server میتواند باعث ایجاد محدودیت در سرعت پرس جو های این نوع داده و حذف ایندکس آن شود. همان محدودیت و عدم کارایی بر روی عملیات هایی که قرار است بر روی رشته ها صورت گیرد، وجود خواهد داشت. (داده جیسون بصورت رشته در Sql Server ذخیره میگردد.) این روش پیاده سازی داده تنها برای ذخیره و بازیابی بر روی حجم داده های کوچک جوابگو خواهد بود.

بخش دوم: آموزش json در sql server

جیسون در sql server

 

 

نظرات

  • Hannah Martinez
    لیلا
    پنج شنبه 23 خرداد 1398 - 15:25

    ممنون از مطلب خوبتون.

    • Judith Bell
      پاسخ
      مدیروب سایت
      پنج شنبه 23 خرداد 1398 - 15:25

      خواهش میکنم دوست عزیز

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس