a

ABLY مقالات و مطالب مجموعه

گوگل آنالیز| مجموعه ABLY

گوگل آنالیز| مجموعه ABLY

بسم الله الرحمن الرحیم

گوگل آنالیز

google analytic

همگی میدانیم که سئو سایت بزرگترین مسئله برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی محسوب می‌شود. هر شخصی برای افزایش رنک و بهبود سئو سایت خود، اقدامات مختلفی انجام می دهد، تبلیغات عمده‌ای در فضای فیزیکی و مجازی انجام می‌دهد. اما چگونه باید متوجه شود که کدام اقدام، نتیجه‌ی افزایش بازدید از سایت  و کدام عمل باعث افت بازدید از سایت وی شده است؟
شاید ابزارهای بسیاری را دیده باشید که تعداد کاربران را به شما بگویند، اما یک مدیر حرفه‌ای فقط به این اعداد بسنده نمی‌کند و به دنبال اطلاعات دقیق‌تر و بیش‌تری است تا بتواند تجزیه و تحلیل بیشتری انجام دهد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

گوگل آنالیز

همگی میدانیم که سئو سایت بزرگترین مسئله برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی محسوب می‌شود. هر شخصی برای افزایش رنک و بهبود سئو سایت خود، اقدامات مختلفی انجام می دهد، تبلیغات عمده‌ای در فضای فیزیکی و مجازی انجام می‌دهد. اما چگونه باید متوجه شود که کدام اقدام، نتیجه‌ی افزایش بازدید از سایت  و کدام عمل باعث افت بازدید از سایت وی شده است؟
شاید ابزارهای بسیاری را دیده باشید که تعداد کاربران را به شما بگویند، اما یک مدیر حرفه‌ای فقط به این اعداد بسنده نمی‌کند و به دنبال اطلاعات دقیق‌تر و بیش‌تری است تا بتواند تجزیه و تحلیل بیشتری انجام دهد.
در شکل 1 گام های اساسی که برای تجزیه و تحلیل وب در سایت وکی پدیا معرفی شده است، را می‌توانید ببینید.

 

وب آنالیزشکل 1 : گام‌های اساسی از فرایند تجزیه و تحلیل ترافیک وب
                                                                             

 

 


همان طور که مشاهده می‌کنید، گام های اساسی عبارتند از
1-    جمع آوری اطلاعات (Collection of data)
2-    پردازش اطلاعات جمع آوری شده (Processing of data into information)
3-    گسترش  شاخص های کلیدی عملکرد (Developing key performance indicators)
4-    استراتژی فرمول بندی آنلاین (Formulating online strategy)
بهترین ابزاری که برای تحلیل وب سایت وجود دارد، ابزاری است به نام گوگل آنالتیکس که شرکت گوگل این ابزار را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار داده است. این سرویس در ابتدا توسط مجموعه نرم افزاری Urchine   واقع در کالیفرنیا تولید شده بود که بعد ها کمپانی Google با خرید و همچنین با استفاده از سرویس های آماری خود، شروع به توسعه و کامل نمودن ابزار تحلیلی آن نمود. سرویس گوگل آنالتیکس برای اولین بار در سال 2005 برای استفاده کاربران ارائه شد، که البته در ابتداا این سرویس رایگان نبود و تنها در اختیار بعضی از سایت ها قرار داده شد، اما از سال 2006 این سرویس برای عموم رایگان شد. با این ابزار می‌توان تمام تلاش‌هایی را که برای بازاریابی انجام می‌دهید را اندازه‌گیری نمایید.
گوگل آنالتیکس در واقع به شما اجازه می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه بگیرید و تبلیغات وب‌سایت خود را هدفمند نموده و بدانید که سایت شما بیش‌تر چه مخاطبانی و با چه رده سنی، کدام محدوده جغرافیایی و .... دارد.
بنابراین بهتر می توانید کسب و کار خود را گسترش دهید. مهم نیست که چه کسب و کاری دارید، مهم نیست وبلاگ دارید و یا وبسایت. در واقع هر کسب و کاری که داشته باشید، باید نحوه تعامل بازدیدکنندگان وب سایتتان و هم‌چنین مشتریانتان را با سایتتان بدانید.
گوگل آنالتیکس دقیقا همین کار را برای شما انجام می‌دهد.
طبق آمار سایت pingdom  حدود 62% از وب سایت ها در سال 2012 از گوگل آنالیز استفاده کرده اند.(شکل 2)

درصد استفاده از گوگل آنالیز تا سال 2012
شکل 2 : درصد استفاده از گوگل آنالیز تا سال 2012

                                           

 

در شکل 3 می توانید ببینید که چند درصد از 500 شرکت ثروتمند دنیا  در سال 2015 از در بین ابزار های مختلف، از گوگل آنالیز استفاده کردند .

درصد استفاده از گوگل آنالتیک در سال 2015

شکل3: درصد استفاده از گوگل آنالتیک در سال 2015

                                                                    

 

گوگل آنالتیکس چگونه کار می‌کند؟

 

اگر بدانید که گوگل آنالتیکس چگونه کار می‌کند، بهتر می‌توانید مشکلات تنظیم ها و داده‌های خود را دریابید.
الگوریتم پیشرفته گوگل آنالیز اورین (Orion) نام دارد که توسط دانشجوی 26 ساله ای در دانشگاه New South Wales ابداع شده است.
 گوگل آنالیز از First-party Cookie ها و کد های Page Tag که از نوع  Javascript هستند برای جمع آوری اطلاعات در مورد بازدیدکنندگان وب سایت شما استفاده می کند. درواقع به ربات های گوگل این اجازه را می دهید که همه صفحات شما را بررسی کنند و تمامی اطلاعاتی را که از بازدیدکنندگان وب سایتتان نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهد.
اگر بخواهیم به طور مختصر بدانیم که گوگل آنالیز چه چیزهایی را می‌تواند در اختیار ما قرار دهد. می توان به موارد زیر اشاره کرد.
1-    کشور محل زندگی بازدیدکنندگان
2-    شهر محل زندگی بازدیدکنندگان
3-    سن بازدیدکنندگان
4-    دستگاه مورد استفاده بازدیدکنندگان ( موبایل، دسکتاپ و ...)
5-    زبان مورد استفاده بازدیدکنندگان
6-    مرورگر مورد استفاده بازدیدکنندگان
7-    سیستم عامل مورد استفاده بازدیدکنندگان
8-    روند پیمایش در صفحات وب سایت شما توسط بازدیدکنندگان
9-    میزان علاقه به هر مطلب توسط بازدیدکنندگان
10-    مدت زمان صرف شده در وب سایت شما
11-    میزان درآمد وب سایتتان
12-    تعداد بازدیدکنندگان در هر روز، ماه، سال و ...
13-    جنسیت بازدیدکنندگان
14-    بک لینک های سایت
15-    چگونگی ورورد بازدیدکنندگان به سایت شما
16-    چگونگی خروج بازدیدکنندگان از سایت شما
17-    میزان ورود افراد از صفحات اجتماعی مختلف به تفکیک
18-    نوع سرویس دهنده ی اینترنت بازدیدکنندگان
19-    میزان ورود افراد از سایت های مختلف به تفکیک
20-    درصد بازدید کنندگان جدید و وفادار به سایت شما
21-    اندازه صفحه نمایش بازدیدکنندگان
22-    میزان جذاب بودن هر صفحه
23-    میزان تاثیر تکنیک های مختلف بازاریابی که استفاده کرده اید
24-    تعداد تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان
25-    و بسیاری موارد دیگر

بنابراین همان گونه که مشاهده می کنید با استفاده از این ابزار می‌توانید کاربرانتان را بیشتر بشناسید و برای افزایش مشتریان و بازدیدکنندگان وب سایت و یا وبلاگ خود تصمیمات مناسب‌تری بگیرید.
در واقع گوگل آنالیز اطلاعات زیر پوست سایت شما را می‌دهد، اما باید دقت داشت که گوگل آنالیز فقط اطلاعات و مشکلات سایتتان را به شما نشان می‌دهد گوگل آنالیز در ابتدا داده‌ها را جمع آوری می کند و سپس آنها را تجزیه و تحلیل می‌کند و در اختیار شما قرار می دهد. و سپس باید یک فرد متخصص بر اساس  اطلاعاتی که گوگل آنالیز در اختیار شما قرار داده است، مشکلات سایتتان را بر طرف کند.


البته ناگفته نماند که بعضی از ابزارها مانند no script  مرورگر فایرفاکس، استفاده از ابزارهایی برای تغییر IP و یا ابزار Ad Block، باعث بروز اشتباهاتی در آمار جغرافیایی ثبت شده در گوگل آنالیز می‌شود.

میتوانید تعاریف مهم و نحوه ایجاد حساب کاربری در گوگل آنالیز را نیز مشاهده کنید.

به زودی منتظر آموزش های گام به گام گوگل آنالیز باشید.

 

آیا شما تجربه استفاده از گوگل آنالیز را دارید؟؟؟

لطفا دیدگاه ها و نظراتتان را در زیر همین پست با ما در میان بگذارید.

 

مطالب زیر نیز پیشنهاد می شود:

آموزش گوگل آنالیز| ایجاد حساب کاربری| تعاریف مهم

آموزش search appearance در سرچ کنسول گوگل
 

آموزشهای گام به گام  گوگل وبمستر(سرچ کنسول گوگل)

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :Phone Number
0713 625 1757 :Phone Number