عوامل تکنولوژیک در محیط بازاریابی
امروزه پیشرفت تکنولوژی یک واقعیت پذیرفته شده است که در زندگی همه افراد، کسب و کار ها و جوامع تأثیر می گذارد. هر روز دستاوردی تازه و پدیده ای جدید ظهور می کند وفرصت ها وتهدیدهایی را به وجود میآورد.
عوامل سیاسی، قانونی و اقتصادی در محیط بازاریابی
سیاستها وتصمیم گیری های دولت در امورسیاسی، قانونی، اقتصادی ومالی نقش تعیین کننده ای در هر بازار دارد. تورم اثر بسیار زیادی بر نوع و شیوه خرید و فروش دارد. تغییر قیمت ارز دگرگونیهای بسیاری به وجود می اورد.
عوامل اجتماعی و فرهنگی درمحیط بازاریابی
1_فرهنگ:فرهنگ مهمترین عنصر تعیین کننده خواسته ها و رفتار هر فرد است. مردم هر ناحيه و هر کشور دارای الگوهایی ترجیحی در مصرف وگزینش محصولات اند که از فرهنگ واداب ورسوم آنها نشئت می گیرد. هر اندازه از محیط وبازار محلی ومنطقه ای به سوی بازار های جهانی وبین المللی پیش می رویم، نقش وحساسیت عوامل فرهنگی بیشتر میشود.
عناصر محیط بازاریابی
بازاریابان تحت تأثیر عوامل گوناگون محیط بازاریابی هستندکه مهمترین آنها عبارتند از:
1-عوامل اجتماعی و فرهنگی
روشهای برخورد با محیط بازاریابی
دونوع واکنش نسبت به محیط بازاریابی وجود دارد:
واکنش اول *بازاریابی انفعالی * است.در بازاریابی انفعالی نیروهای محیطی عوامل غیر قابل کنترل به حساب می ایند که باید خود را با انها منطبق ساخت.
محیط شناسی وتحلیل محیطی در بازاریابی
محیط شناسی عبارت است از فرایند گردآوری اطلاعات مربوط به انواع محیطها از طریق برسی، مطالعه و روشهای گوناگون تحقیق این اطلاعات را می توان از فروشندگان، واسطه ها، توزیع کنندگان،عرضه کنندگان، کارگزاران و نمایندگان دولت، مجلات، روزنامه ها، کتابها و گزارشهای گوناگون به دست اورد.
مدیریت بازار
همه تلاشهای سیستم بازار در گروه مدیریت ان است. اگر مدیریت را فرایندی از برنامه ریزی، اجرا وکنترل تمام فعالیتهای بازار بدانیم، بازار باید مدیرانی داشته باشد که با توان، دانش، بینش و روش مناسب و مطابق با زمان خود بتوانند همه امور را از قوه به فعل در اورند.
محیط بازار
از انجا که بازار یک سیستم اجتماعی باز است، با انواع محیطهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، رقابتی، تکنولوژیک واقلیمی ارتباط دارد، يعني با انها به مبادله ماده، انرژي واطلاعات می پردازد.
منابع بازار
مهمترین منابع یک سیستم را در سه گروه ماده، انرژی واطلاعات خلاصه می کنیم. بازار به هر سه عامل نیازمند است.
امکانات ودرامد، نیروی انسانی کارآمد و اطلاعات روزامد لازمه حرکت، تعادل و سازندگی است.
اجزاء بازار
مهمترین اجزای بازار عبارتند از:
1_تهیه کنندگان :کلیه افراد حقیقی وحقوقی که در تأمین وتهیه نیازمندیهای تولید کنندگان نقش دارندوعرضه مواد اولیه تولید کنندگان در اختیار آنان است.