مدیریت بازاریابی و فرایند تحقیقات بازرایابی
قبل از شروع فعالیت های تحقیقاتی مدیران باید نقش خود را مشخص کنند. مدیران باید مشخص کنند که می خواهند از افراد داخل شرکت برای این تحقیقات کمک بگیرند یا از افراد خارج از سازمان استفاده می کنند.
کاربردهای تحقیقات بازاریابی
تحقیقات یکی از ارکان اصلی در کلیه مراحل فعالیت های بازاریابی است. مدیران بازاریابی به هنگام مشخص کردن مقدار فروش، درصد سوددهی محصول، برنامه های مربوط به نتایج فروش و عرضه محصول جدید و اهداف خود از هر یک از این اقدامات، از تحقیقات بازاریابی استفاده میکنند.
سیستم های اطلاعاتی بازاریابی
مدیران بازاریابی معمولا با دو مشکل اساسی روبه رو میشوند :
در مواقعی اطلاعات مورد نیاز اصلا وجود ندارد و در مواردی اطلاعات بیش از حد نیاز است. بعضی از اطلاعات به دست آمده، آماری است که کمکی به تصمیمات زمان حاضر نمی کند ولی ممکن است برای تصمیمات آینده مطلوب باشد.
تحقیقات بازاریابی
یکی از قوی ترین ابزارهای موجود برای مدیران بازاریابی تحقیقات بازاریابی است. تحقیقات بازاریابی در گذشته عبارت بود از جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای کمک به مدیران در اخذ تصمیمات مطلوب بازاریابی.
تحقیقات بازاریابی وسیستمهای اطلاعات بازاریابی
وقتی که مدیر بازاریابی برای عرضه محصولی جدید یا تعدیل شده اماده شد و برنامه ان را تنطیم کرد و پس از آنکه نیازهای مصرفکنندگان را ارزیابی نمود، مرحله تصمیم گیری فرا می رسد.
دنباله رو های بازار
این گروه به شدت در جستجوی دریافت بیشترین سهم بازار هستند؛ بنابر این شرایط رقابتی فشرده ای در بازار ایجاد می کنند.در این راستا تاکتیکهای نظامی مورد استفاده این گروه قرار می گیرد؛ مانند جنگ قیمت ها، حمله بدون ساختار وبرنامه وبرخوردهای مستقیم ورودر رو.
رهبران بازار
فیلیپ کاتلر دو استراتژی اصلی همراه با چند استراتژی فرعی برای رهبران بازار مطرح می سازد :
روشهای رقابتی
کسب وکارها را میتوان به دوگروه رهبر ودنباله رو در بازار تقسیم کرد.
استراتژی های رقابتی در بازاریابی
استراتژیهای رقابتی، طبق نظر مایکل پورتر، در سه زمینه قابل برسی است.
عوامل رقابتی در محیط بازاریابی
یکی از مهمترین نیروها برای هر بازاریاب نیروهای مربوط به رقابت در صحنه بازار است.
بازاریاب حرفهای کسی است که دائما رقبا وحرکات آنان را زیر نظر دارد و در مورد آنها برسی و مطالعه همه جانبه ای انجام می دهد.