انواع حل مسئله خرید
1-حل مسئله معمولی
در مورد محصولاتی مانند شیر و صابون مصرف کننده در زمان کوتاهی مسئله را تشخیص می دهد و تصمیم خود را می گیرد و برای جستجوی اطلاعات خارجی و ارزیابی گزینه ها نیازمند تلاش زیادی نیست.
حل مسئله خرید
گاهی مصرف کننده مراحل پنج گانه فرایند تصمیم گیری خرید را دنبال نمی کند و بسته به نوع و میزان و اهمیت موضوع خرید، بعضی از آنها را نادیده می گیرد.
مراحل فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده
مراحل فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده
5-رفتار پس از خرید
پس از خرید فراورده یا محصول، مصرف کننده آن را با انتظارات و توقعات خویش مقایسه می کند. او ممکن است راضی یا ناراضی باشد.
مراحل فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده
3- ارزیابی راه چارهها یا گزینه ها (با توجه به معیار های خرید) :
گردآوری و کاوش اطلاعات باعث می شود که مسئله مصرف کننده آشکارتر گردد و معیار هایی برای خریدار فراهم شود. معیار خرید برای مصرف کنندگان متفاوت است
مراحل فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده
1 - تشخیص مسئله (نیاز)
تشخیص مسئله، گام اولیه در تصمیم خرید است که از تفاوت فاحش بین ایدئال فرد و وضعیتهای واقعی به وجود می آید و فرد را ناگزیر به تصمیم گیری می کند. در بازاریابی، تبلیغ کنندگان و فروشندگان، فرایند تصمیم گیری مصرف کننده را با نشان دادن نقایص محصولات رقیب فعال می کنند.
فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده
در ورای هر عمل خرید یک فرایند مهم تصمیم گیری نهفته است که باید بررسی شود.مراحلی که خریدار طی می کند تا تصمیم بگیرد که چه نوع محصولات و خدماتی را خریداری کند، فرایند تصمیم گیری خرید می نامند.
رعایت اصول اخلاقی و صداقت در تحقیقات بازاریابی
تصمیمات روزمره مدیران بر آینده سازمان تاثیر بسیاری دارد. در فرایند تحقیقات، مدیران ممکن است با موارد حادی مواجه شوند، مواردی که در آنها محذورات اخلاقی مطرح است و یا به نوعی ورود به حریم خصوصی افراد محسوب می گردد.
فرایند تحقیقات بازاریابی
مرحله چهارم) جمع آوری داده ها: تا این مرحله از فرایند تحقیقات،مسئله مورد تحقیق تعریف، فرضیات مشخص و نوع تحقیق تعیین شده است. در این مرحله باید با توجه به نوع تحقیق به جمع آوری داده های مورد نیاز بپردازیم. می توان از طریق مشاهده،نظرسنجی و آزمایش داده ها را جمع آوری کرد. مشاهده به مدیران کمک می کند تا آنچه را مشتریان در عمل انجام می دهند مورد توجه قرار دهند نه آنچه را که می گویند. علاوه بر این، نظر سنجی می تواند از طریق ارسال نامه،تماس تلفنی و یا ملاقات حضوری انجام گیرد. لازم به ذکر است که پرسش هایی که در پرسشنامه مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است پرسش های باز باشد و این امکان را به فرد بدهد که هر آنچه را به خاطرش می رسد ابراز کند و یا پرسش های دو جوابی و چند جوابی باشد.
فرایند تحقیقات بازاریابی
مرحله سوم)طراحی و تحقیق : همانطور که بیان گردید، در این مرحله به منظور آماده شدن برای جمع آوری اطلاعات باید تحقیق مطلوبی را طراحی کرد
فرایند تحقیقات بازاریابی
مرحله اول)تعریف مسئله
در آغاز هر تحقیقی، باید مسئله را تعریف کنیم. تعریف مسئله عبارت است از بیانی مختصر درباره مسئله موردنظر