تفاوت بین جاوااسکریپت و جی‌کوئری

تفاوت بین جاوااسکریپت و جی‌کوئری

 

تفاوت بین جاوااسکریپت و جی‌کوئری

معمولاً افرادی که حرفه خود را در توسعه وب شروع می کنند، سوالات مختلفی برایشان پیش می آید که:

 

  • چرا jQuery در حالی که جاوا اسکریپت وجود دارد؟

  •  تفاوت بین جاوا اسکریپت و jQuery چیست؟

  • از کدامیک بهتر است استفاده کنیم؟ جاوا اسکریپت یا جی کوئری؟

  • jQuery یک جایگزین برای جاوا اسکریپت است؛ یا جاوا اسکریپت برای جی کوئری؟

 

Javascript vs jquery

 

تفاوت بین جاوااسکریپت و جی‌کوئری

معمولاً افرادی که حرفه خود را در توسعه وب شروع می کنند، سوالات مختلفی برایشان پیش می آید که:

  • چرا jQuery در حالی که جاوا اسکریپت وجود دارد؟

  •  تفاوت بین جاوا اسکریپت و jQuery چیست؟

  • از کدامیک بهتر است استفاده کنیم؟ جاوا اسکریپت یا جی کوئری؟

  • jQuery یک جایگزین برای جاوا اسکریپت است؛ یا جاوا اسکریپت برای جی کوئری؟

ابتدا نگاهی جداگانه به هر دو می اندازیم:

جاوااسکریپت چیست؟ | JavaScript چیست؟

JavaScript

جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی دینامیک (پویا) است. این یک زبان تفسیری است و برخلاف نامش هیچ ارتباطی با جاوا ندارد و همانطور که از نامش پیداست جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی است.

JavaScript اغلب برای جذابیت UI (مانند حرکت اشیاء، عناصر ظاهری چشمگیر در صفحه) ، تعاملات کاربر (اعتبارسنجی مشتری، نمایش پاپ آپ و غیره) و کنترل محتوای سند نمایش داده شده به کاربر استفاده می شود.

برای اجرای جاوااسکریپت در مرورگرهای مختلف به هیچ چیزی احتیاج ندارید زیرا از زمان تولد به عنوان زبان وب شناخته شده است. این برنامه در تمام مرورگرهای مدرن بدون هیچ گونه پلاگین اضافی اجرا می شود.

منظور زبان داینامیک این است که در زبان های داینامیک بایستی برنامه نویسی با دقت بیشتری انجام شود و برنامه نویس مسئول کنترل خیلی چیزها را به عهده دارد. خطاهای پنهان در برنامه زیاد هست. مثلاً در بعضی از همین زبان ها اگر شما خطای نحوی داشته باشید برنامه به خوبی اجرا میشود. تا وقتی اجرا به آن خط نرسد شما متوجه وجود همچین خطایی در برنامه نمی شوید.

در یک خط - زبان جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی منطقی است که در طراحی صفحات وب کاربرد فراوان دارد. این زبان در برنامه نویسی سمت کلاینت مورد استفاده قرار می گیرد. مدیریت خصوصیات اشیاء درون صفحه وب و کنترل رویدادهای آنها از جمله قابلیت های این زبان است.

در زبان های دینامیک شما می توانید یک رشته یا string را در یک متغییر بریزید و یک خط پایین تر همان متغیر را عدد صحیح دهید.

  • بعبارتی شما می توانید یک متغیر را در زمان اجرا ایجاد کنید که نوع آن در زمان اجرا تعیین می شود.
  • شما می توانید توابع جدید ایجاد کنید یا توابع موجود را در زمان اجرا جایگزین کنید.
  • کدهای جدید هنگامی که فایل های اسکریپت بیشتر بارگذاری می شوند به مرورگر اضافه می شوند و شما می توانید هر تعداد فایل را در هر زمان اضافه کنید.

جی‌کوئری چیست؟ | jQuery چیست؟

jQuery

jQuery   یک کتابخانه از جاوا اسکریپت است که پیمایش اسناد Html، رسیدگی به رویدادها، متحرک سازی و تعاملات ای جکس      (AJAX)  را به منظور توسعه سریع وب تسهیل می کند. jQuery   به گونه ای طراحی شده است تا روشی را که با آن جاوا اسکریپت را می نویسید تغییر دهد.

در یک خط - jQuery یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک کتابخانه جاوا اسکریپت است.

کتابخانه های جاوااسکریپت زیادی مانند MooTools، Knockout و حتی انگولار وجود دارد. اما جی‌کوئری از همه معروف تر است.

jQuery، در واقع، چیزی جز جاوا اسکریپت نیست. تمام کدی که در jQuery می نویسید به جاوااسکریپت تبدیل شده است. یک خط از کد نوشته شده با استفاده از jQuery ممکن است برابر با بسیاری از خطوط کد نوشته شده با استفاده از جاوا اسکریپت باشد که به این معنی است که برنامه نویسان مجبور به نوشتن خطوط کمتری از کد هستند.

JavaScript   و   jQuery

از آنجا که جی کوئری چیزی جز یک کتابخانه جاوا اسکریپت نیست، می تواند جاوا اسکریپت را جایگزین کند. تمام کد jQuery جاوا اسکریپت است، اما jQuery شامل تمام کد جاوا اسکریپت نمی شود.
چیزی که باید بدانید این است که آنها دو زبان برنامه نویسی نیستند؛ در عوض، هر دو آنها جاوا اسکریپت هستند. jQuery فقط برای انجام وظایف اسکریپت رایج با خطوط کمتری بهینه سازی شده است.
عملکرد و کارایی
اگر شما عملکرد این دو را بررسی کنید، می توانید ببینید که جاوا اسکریپت برای دسترسی به DOM سریعتر از jQuery است. اما کدنویسی با آن بسیار پیچیده است و ممکن است عملکرد برنامه را پایین بیاورد. از سوی دیگر، jQuery برای استفاده از کدهای جاوا اسکریپت سریع مورد آزمایش قرار گرفته است و کدنویسی در مدت زمان کمتری نوشته می شود.
در هر صورت از نظر ما در مجموعه Ably، درست نیست که این دو را مقایسه کنیم یا نمیتوانیم بگوییم یکی بهتر از دیگری است. ما باید از هر کدام که برای نیاز ما مناسب است، استفاده کنیم.

different between javascript and jquery

چند مزیت jQuery

  • شما می توانید اکثر اقدامات JS را با استفاده از jQuery با خطوط کمتری کد کنید.

  • سازگاری مرورگر - شما می توانید کد را در مرورگرها بدون نیاز به دانستن جزئیات پیچیده مرورگر های مختلف اجرا کنید.
  • به شما امکان می دهد جاوا اسکریپت را سریعتر و ساده تر بنویسید.
  • از اشتباهات مرورگر رایج اجتناب می کند
  • ساده سازی عملیات معمولا پیچیده - عملیات پیچیده مانند تعاملات AJAX، انیمیشن، رویداد و غیره با jQ با بهترین خطوط کد انجام می شود.
  • jQ تست شده است و با استفاده از سریع ترین و بهترین خطوط کد برای انجام بیشتر وظایف مورداستفاده قرار میگیرد.

 

حرف آخر:

استفاده از جاوا اسکریپت یا جی کوئری واقعا بستگی به نیاز شما و سایر عوامل دارد. اکثر پروژه های توسعه وب با استفاده از jQuery کاملا کار می کنند. اما درصد کمی وجود دارد که نیاز به جاوا اسکریپت دارد.

 

"امیدواریم این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد"

باتشکر- مجموعه ABLY

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس