آموزش نصب فلاتر در ویندوز

آموزش نصب فلاتر در ویندوز

در جلسه اول آموزش برنامه نویسی فلاتر، ابتدا با کاربرد ها و مزایا و معایت فلاتر در مقایسه با رقیبان آشنا شدیم و دریافتیم که چرا شرکت های توسعه دهنده نرم افزار، در حال مهاجرت پروژه های خود به سوی فلاتر هستند. در این قسمت، قصد داریم نحوه نصب فلاتر در محیط ویندوز را مورد بررسی قرار دهیم.

فلاتر در ویندوز

فلاتر در ویندوز
در مقاله قبل، نحوه کارکرد فلاتر و مزایای استفاده از آن را مورد بررسی قرار دادیم. امروز قصد داریم که محیط برنامه نویسی خود را در محیط ویندوز راه اندازی کنیم و اولین پروژه خود را ایجاد کنیم (در تمام مراحل، نرم افزار عبور از تحریم یا پروکسی خود را فعال نگه دارید). با ما همراه باشید.

 

سیستم مورد نیاز برای نصب فلاتر

برای نصب و راه اندازی محیط فلاتر، حداقل به این میزان سیستم و ابزار ها نیاز دارید:
•    سیستم عامل: ویندوز 7 (64 بیتی)
•    حافظه: 400 مگابایت بدون محیط برنامه نویسی (حجم مورد نیاز برای محیط برنامه نویسی حداقل 2 گیگابایت می باشد.)
•    ابزار مورد استفاده:
-    PowerShell ورژن 5.0 یا بالاتر (پاورشل به صورت پیشفرض در ویندوز 10 نصب شده است. جهت دانلود پاورشل از این لینک اقدام نمایید )
-    Git ورژن 2.0 یا بالاتر (هنگام نصب باید گزینه Use Git From The Windows Command Prompt را فعال کرده باشد. جهت دانلود گیت از این لینک اقدام نمایید )
 

دانلود و نصب SDK فلاتر

SDK چیست

SDK مخفف عبارت Software Development Kit (بسته توسعه نرم افزار) است. شما برای برنامه نویسی هر زبانی، لازم است که SDK آن را نصب نموده تا برنامه های شما بتوانند اجرا و کامپایل شوند. برای دانلود و نصب SDK میتوانید از دو راه اقدام نمایید:
راه اول و بهتر:
1.    برای دانلود آخرین نسخه پایدار SDK فلاتر، به این لینک مراجعه و آخرین نسخه Stable را دانلود نمایید.
2.    شما باید فایل زیپ دانلود شده را در یک محل دلخواه برای همیشه extract نمایید (برای مثال یک پوشه با نام src در درایو C ایجاد نمایید و سپس پوشه دیگری با نام flutter در پوشه خود بسازید و محتوای زیپ را در داخل آن پوشه قرار دهید. توجه داشته باشید که نباید پوشه دلخواه شما در مسیر هایی از قبل پوشه Program Files باشد زیرا این پوشه ها به مجوز های خاصی نیاز دارند)
راه دوم و ساده تر:
اگر قصد ندارید که یک ورژن به خصوص از فلاتر را نصب نمایید، میتوانید از ریپو (Repo) فلاتر در GitHub فایل را دریافت نموده و branch ها و tag ها را ویرایش نمایید. برای مثال، کد زیر را در PowerShell اجرا نمایید:
C:\src>git clone https://github.com/flutter/flutter.git -b stable

 آدرس دهی مسیر نصب SDK به سیستم:
واژه 'env' را در منوی استارت ویندوز جست و جو نموده و از میان نتایج، Edit environment variables for your account را باز نمایید. در منوی User Variables چک کنید که گزینه ای به نام Path موجود باشد
•    اگر این گزینه موجود نبود، با انتخاب دکمه New یک Variable به نام Path ایجاد کنید و در قسمت Value نشانی پوشه bin در محل نصب فلاتر را وارد کنید (برای مثال C:\src\flutter\bin).
•    اگر این گزینه موجود بود، آن را باز کنید و نشانی پوشه bin در محل نصب فلاتر را وارد کنید (برای مثال C:\src\flutter\bin).

 

چک کردن نصب فلاتر

در PowerShell دستور flutter doctor را اجرا نمایید. درصورتی که دستور شما را شناسایی کرد، فلاتر به درستی نصب شده است و هم اکنون باید محیط برنامه نویسی خود را راه اندازی نمایید؛ در غیر این صورت یکی از مراحل بالا را به درستی انجام نداده اید. (در صورت خطا، پیغام دریافتی بدین صورت خواهد بود)
 

flutter doctor

 

راه اندازی محیط برنامه نویسی فلاتر

برای کار با فلاتر، شما باید حداقل یکی از SDK های سیستم عامل های مقصد (اندروید یا iOS) را نصب نمایید که در محیط ویندوز، تنها SDK اندروید قابل نصب است. وارد وبسایت اندروید شوید و آخرین نسخه Android Studio را نصب نمایید. اندروید استودیو، به صورت خودکار SDK های ضروری و یک شبیه ساز موبایل را برای شما نصب میکند. پس از اتمام نصب، نوبت آن رسیده که یک پروژه جدید با اندروید استودیو بسازید و آن را اجرا نمایید تا از درستی نصب، اطمینان حاصل نمایید.
روی گزینه Start a new android studio project کلیک کنید،

new android project
 
سپس برای اپلیکیشن خود یک template از نوع Empty Activity انتخاب نمایید.
 

empty-android-project

 

در گام بعد شما فرم پیش رو را که شامل نام پروژه (حتما انگلیسی)، آدرس سایت شما به صورت برعکس (مثلا ir.ably بجای ably.ir)، محل قرارگیری پروژه (در مسیر پروژه نباید از space استفاده شود)، زبان برنامه نویسی پروژه (بهتر است اولین پروژه با زبان جاوا ایجاد شود.) و در نهایت پایین ترین نسخه اندرویدی که قصد دارید پروژه شما روی آن اجرا شود (بهتر است نسخه 4.4 باشد) را انتخاب و تکمیل نمایید. (توجه داشته باشید که این صرفا یک پروژه تست است و درصورتی که به صورت پیش فرض تمام گزینه ها برای شما تکمیل شده بود، میتوانید روی دکمه Finish کلیک نمایید تا پروژه شما ساخته شود.)
 

android-project-configure


پس از ساخت پروژه، با انتخاب دکمه مثلثی سبز رنگ در بالای صفحه، شبیه ساز موبایلی شما اجرا خواهد شد و پروژه شما در آن نصب میشود و شما میتوانید آن را مشاهده نمایید).
 

run-android

 

نصب فلاتر در اندروید استودیو و IntelliJ

برای برنامه نویسی فلاتر، گوگل سه IDE را معرفی کرده است که شما به نسبت توان و منابع سیستم خود، یکی از محیط های زیر را باید استفاده کنید (پیشنهاد تیم ابلای به شما، استفاده از محیط اندروید استودیو است اما درصورتی که سیستم شما از کانفیگ بالایی برخوردار نیست، میتوانید از VS Code استفاده نمایید.)
1.    نصب ملزومات در اندروید استودیو یا IntelliJ
در هر دو IDE گفته شده، شما لازم است مسیر زیر را طی نمایید و افزونه (Plugin) های مورد نیاز را نصب نمایید.
از منو File ، وارد بخش Settings شوید.

android-studio-menu
 

سپس وارد منو Plugin شوید و افزونه های Dart و Flutter را نصب نمایید.
android-studio-plugins

 

نصب فلاتر در VS Code

پس از دانلود و نصب، وارد منو Extensions  شوید و افزونه های Dart و Flutter را نصب نمایید.
vscode-components


شما با موفقیت مراحل نصب فلاتر (که سخت ترین قسمت اون هست!) را پشت سر گذاشتید. در مقاله بعدی، به آموزش زبان دارت خواهیم پرداخت.

در صورتی که در هرکدام از قسمت های آموزش به مشکلی برخوردید، میتوانید ار طریق صفحه تماس با ما، سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس