اینترنت اشیا

اینترنت اشیا

 درمقاله های قبل ، استفاده از اینترنت اشیا در حمل و نقل ، IOT  در کشاورزی ، آی او تی در بازاریابی و تبلیغات و مسائلی از این قبیل را برای شما بازگو کرده ایم. امروز در ادامه آموزش ها و مقالات قبل میخواهیم پیرامون برنامه های (اپلیکیشن) کاربردی در این حوزه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی اینترنت اشیا

برنامه های (اپلیکیشن) اینترنت اشیاء IOT

بررسی اینترنت اشیا

 

اینترنت کمک شایانی به سیر صعودی و پیشرفت تکنولوژی در همه زمینه ها، در چند دهه اخیر داشته و بخش انکار ناپذیری از زندگی فردی و گروهی ما شده است. با این پیشرفت تمایل افراد به استفاده از دستگاه های هوشمند چه در زندگی شخصی و کاری افزایش یافته است. هم چنین شرکت ها و کسب و کار ها با استفاده از این فناوری باعث افزایش بهره وری و کاهش خطا در سیستم های خود شده اند.

شرکت توسعه و مدیریت پارسیان زرین - ابلای ably، با توجه به سالیان طولانی خدمت در این مسیر، درصدد آن است  به علاقه مندان و فعالان در این حوزه کمک کند. مشاوره  و آموزش های رایگان از جمله فعالیت های ما در این بین است.

 درمقاله های قبل، استفاده از اینترنت اشیا در حمل و نقل ، IOT  در کشاورزی ، آی او تی در بازاریابی و تبلیغات و مسائلی از این قبیل را برای شما بازگو کرده ایم. امروز در ادامه آموزش ها و مقالات قبل میخواهیم پیرامون برنامه های (اپلیکیشن) کاربردی در این حوزه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.
 

کاربرد اینترنت اشیاء IOT

IoT  یا همان Internet Of Things که در زبان فارسی با نام اینترنت اشیاء شناخته می شود کاربردهای زیادی دارد. برنامه های کاربردی اینترنت اشیاء در حوزه مصرفی میتواند بسیار ساده و ارزان باشد. این اپلیکیشن ها شامل ابزارهای متفاوتی هستند از برنامه های حوزه ی سلامت تا برنامه های هوشمندسازی منازل و... همه و همه از دانش حوزه ی اینترنت اشیا بهره می برند.

در این بخش قصد داریم 11 برنامه برتر اینترنت اشیا (IOT) به همراه کاربردها و موارد استفاده از آنها را معرفی کنیم. بیایید آنها را یک به یک بررسی کنیم:

 

خانه هوشمند

 خانه هوشمند

هر زمان که ما به سیستم های اینترنت اشیاء (IOT) فکر می کنیم مهمترین و کارآمدترین برنامه ای که به ذهن مان می رسد خانه های هوشمند است. امنیت داخلی یک خانه مولفه مهمی است که اینترنت اشیاء یا همان IOT در حال توسعه و پیشرفت آن می باشد. به طوری که دخالت و ورود غیرمجاز زودتر از آنکه کنترل را از دست خارج کند نظارت و جلوگیری شود. امنیت خانه تنها یکی از مواردیست که در خانه های هوشمند دیده میشود . در ساختمان های هوشمند، تجهیزات متصل به هم بوده و در ارتباط با هم کار میکنند.

تعداد افرادی که خانه هوشمند را جستجو می کنند هر ماه حدود 60،000 نفر افزایش می یابد. شرکت های فعال در تولید و  آنالیز اینترنت اشیاء (IOT)، شامل 256 شرکت کوچک و بزرگ (مانند Philips ،Haier  Belkin یا و غیره) و شرکت های نوپا (مانند AlertMe یاNest ) است. در حال حاضر شرکت های بیشتری نسبت به سایر برنامه های مشابه، به طور فعال در خانه هوشمند درگیر هستند.

گفتنی است میزان تخمینی بودجه برای راه اندازی صنعت خانه هوشمند از 2.5 میلیارد دلار فراتر رفته و رو به افزایش است.

اینترنت اشیا در ساختمان های هوشمند مثل این است که شما یک تیم متخصص در تمامی مسائل مربوط به خانه را در اختیار دارید :

 

  • خدمتکار: اینترنت اشیاء (IOT) منتظر است تا به خانه  برگردید و تضمین کند که خانه شما کاملاً آماده باشد. این خدمتکار برای درست کردن هر مشکلی اقدامات خاصی انجام می دهد.
  • سرآشپز:  اینترنت اشیاء (IOT) وعده های غذاهایی آشپزخانه را آماده می کند یا در ساخت آنها به شما کمک می کند.
  • پرستار بچه:  اینترنت اشیاء (IOT) با کنترل دسترسی، تأمین منابع و هشدار دادن در مواقع اضطراری می تواند به عنوان یک پرستار عمل کند.
  • باغبان: برای محوطه سازی منازل و درست کردن یک باغچه نیز می توان از ساختارهای اینترنت اشیاء (IOT)  استفاده کرد.
  • تعمیرکار: سیستم های هوشمند، تعمیر و نگهداری از وسایل خانه را انجام می دهند.
     

محل کار هوشمند با IOT

اینترنت اشیا، محیط کار را با استفاده از فاکتورهای مختلف شخصی سازی و هوشمند میکند. (IOT) در مورد شما، وظیفه شما و نحوه کارتان می آموزد تا محیطی بهینه تر را برای شما ایجاد کند.از جمله فعالیت های هوشمند اینترنت اشیا در شخصی سازی محل کار میتوان از تنظیم دمای اتاق، اصلاح یا آپدیت برنامه های کامپیوتر شما نام برد.

همچنین این سیستم با قابلیت یادگیری خود، باعث افزایش بازده و کاهش زمان کار شما در فعالیت های تکراری میشود. سیستم اینترنت اشیا (IOT) در محل کار ، به عنوان یک مشاور و یک مدیر ، با داشتن توانایی دیدن آنچه شما نمی توانید ببینید، عمل می کند.


 

پوشیدنی های اینترنت اشیا

دقیقاً مانند خانه هوشمند، پوشیدنی ها نیز در میان برنامه های داغ و مورد بحث اینترنت اشیاء (IOT) محسوب می شوند. این پلتفرم ها اغلب برای مراقبت های بهداشتی شخصی مورد استفاده قرار می گیرند. اما امروزه در زمینه های دیگری غیر از ساعت های هوشمند یا ردیابهای بهداشتی نیز شهرت یافته اند. به عنوان نمونه از پوشیدنی های اینترنت اشیا برای افزایش امنیت کارگران در کارخانه ها استفاده می شود. بسیاری از دستگاه های پوشیدنی دیگر نیز وجود دارند که زندگی ما را آسان می کنند مانند Sony Smart B Trainer یا دستبند LookSee ویا کنترل ژست Myo .
 

 

شهر هوشمند با iot

شهر هوشمند همانگونه که از نام آن پیداست نوآوری بسیار بزرگی است و در موارد گسترده ای کاربرد دارد. توزیع آب ، مدیریت ترافیک با اینترنت اشیا ، مدیریت پسماند، نظارت بر محیط زیست و امنیت شهری، از نمونه های کاربرد اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند است. دلیل محبوبیت این برنامه برطرف کردن ناراحتی و مشکلات ساکنین شهرها است. راه حل های ارائه شده اینترنت اشیاء (IOT) در زمینه شهر هوشمند، میتواند مشکلات مختلف مربوط به شهر از جمله ترافیک را کاهش دهد، باعث کاهش آلودگی هوا و سر و صدا  شود و به امنیت شهرها کمک کند.

 

 

شبکه های هوشمند اینترنت اشیا

شبکه های هوشمند یکی دیگر از برنامه های کاربردی این فناوری است. یک شبکه هوشمند اساساً این وعده را میدهد که اطلاعات را در مورد رفتار مصرف کنندگان و تأمین کنندگان برق را به صورت خودکار استخراج کند. اینکار میتواند منجر به بهبود کارآیی ، اقتصاد بهتر و قابلیت اطمینان در سیستم توزیع برق شود. 41000 جستجو در ماه در گوگل، گواهی بر محبوبیت شبکه های هوشمند است.

 

 

اینترنت صنعتی در IoT

ماشین آلات و دستگاه های متصل در صنایعی مانند تولید برق، نفت و گاز ، از جمله مصارف اینترنت اشیا در صنعت هستند. همچنین در شرایطی که خرابی سیستم می تواند به مرگ منجر شود، میتوان از مزایای اینترنت صنعتی استفاده نمود. همانگونه که در مقاله اینترنت اشیا در صنعت به طور مفصل بیان کردیم، اینترنت اشیا با استفاده از حس گر های خود میتواند قبل از وقوع خطر یا اتفاق ، آن را پیش بینی کند. هم چنین این فناوری میتواند از کار افتادن و خرابی دستگاه های حیاتی در صنعت را هشدار داده و اقدام به رفع آن ها کند.

 

 

اتومبیل متصل با اینترنت اشیا

فناوری اتومبیل متصل یک شبکه گسترده از سنسورهای مختلف، آنتن ها، نرم افزارهای جاسازی شده ای است که برای حرکت در دنیای پیچیده، ما را کمک می کند. این سیستم مسئولیت تصمیم گیری، دقت و سرعت را بر عهده دارد. از نکته های حیاتی دیگر مساله قابل اعتماد بودن آنهاست . زیرا این الزامات زمانی حساس تر می شوند که انسان کاملاً کنترل فرمان و ترمز را به خودروهای خودکار واگذار می کندالبته این ماشین ها هنوز در حال آزمایش هستند.

 

سلامت متصل 

سلامت دیجیتال یا پزشکی از راه دور

اینترنت اشیاء (IOT) کاربردهای مختلفی در مراقبت های بهداشتی نیز دارد، از تجهیزات کنترل از راه دور گرفته تا حسگرهای هوشمند و ادغام آنها. این پتانسیل برای بهبود نحوه ارائه خدمات پزشکان و همچنین ایمن و سالم نگه داشتن بیماران بسیار کارامد است. اینترنت اشیاء (IOT) در بهداشت و درمان (از سنسورهای تناسب اندام شخصی گرفته تا روبات های جراحی) می تواند به بیماران اجازه دهد تا زمان بیشتری را در تعامل با پزشکان خود صرف کنند. اینکار خود باعث تعامل بیشتر و رضایت بیمار نیز خواهد شد. اینترنت اشیاء (IOT) در راستای کمک به مراقبت های بهداشتی، ابزارهای جدید را با به روز ترین فناوری موجود در اکوسیستم مجهز میکند. هم چنینIOT   با ارائه راه حل های مناسب به بیمار و متخصصین، حوزه پزشکی را یاری مینماید. به طور مثال اینترنت اشیاء (IOT) در حوزه فشار خون و نوار قلب کمک شایانی را ارائه کرده است. این فناوری ما را به دستگاه مراقبت بهداشتی متصل می کند تا وقتی این علائم از حالت عادی خارج شدند ، سیستم پزشکی به کمک ما بیاید.

نظارت بر علائم ورزشکاران از طریق پوشیدنی های شخصی نیز از موارد دیگر کاربرد اینترنت اشیا است که باعث تسهیل در ورزش نیز می شود. از دیگر موارد استفاده آی او تی در سازمان بهداشت و درمان میتوان به نظارت بر بیماران، مراقبت از سالمندان و معلولین و... نام برد.

 

کاربرد اینترنت اشیا در فروشگاه ها

فروشگاه های هوشمند

هایپرماکت هوشمند

خرده فروشان نیز میتوانند از مزایای اینترنت اشیا بهره ببرند . iot باعث بهبود عملکرد فروشگاه ها از طریق افزایش خرید و کاهش سرقت میشود. همچنین با فعال کردن مدیریت موجودی باعث رضایت مشتریان خود خواهند شد. فروشگاه های فیزیکی از طریق اینترنت اشیا (IOT) می توانند با قدرت بیشتری در برابر رقبا آنلاین خود رقابت کنند همچنین آنها می توانند سهم بازار از دست رفته خود را بازیابی کرده و مصرف کنندگان را به داخل فروشگاه جذب کنند.

 

زنجیره تامین هوشمند

زنجیره های تامین نیز نسبت به چند سال قبل هوشمندتر شده است. ارائه راه حل هایی برای مشکلاتی مانند ردیابی کالا در هنگام جابه جایی یا  ترانزیت از مزیت های این سیستم است.

اینترنت اشیا با کمک به تهیه کنندگان در تبادل اطلاعات موجودی کالا ها ، بسیار کارامد است. با استفاده از یک سیستم اینترنت اشیاء (IOT) تجهیزات کارخانه ای (که دارای سنسورهای تعبیه شده هستند) اطلاعات مربوط به پارامترهای مختلف از جمله فشار، دما و میزان استفاده از دستگاه ها را نمایش می دهد. سیستم اینترنت اشیاء (IOT) همچنین می تواند گردش کار را پردازش کرده و تنظیمات تجهیزات را برای بهینه سازی عملکرد تغییر دهد.

 

اینترنت اشیا در وسایل تفریحی

اینترنت اشیاء (IOT) (با کمک هوش مصنوعی و یادیگیری ماشین) توانایی یادگیری موارد بسیاری را دارد و میتواند شما را در امور تفریحی کمک کند. انجام و برنامه ریزی برنامه های تفریحی برای معدود افرادی دشوار است. اینترنت اشیا به کمک این دسته افراد نیز آمده است.

 

  • اینترنت اشیاء (IOT) می تواند علایق دنیای واقعی شما را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا شما را در یافتن تجربه های بهتر کمک کند. مانند توصیه درباره مکان ها و محل های مناسب غذا خوردن با توجه به اولویت های شما
  • همچنین اینترنت اشیاء (IOT) میتواند با تجزیه و تحلیل وضع مالی شما، پیشنهاد های مناسبی برای تفریح به شما بدهد.

 

ردیابی دارایی با اینترنت اشیا

از ردیابی تلفن های همراه هوشمند گرفته تا نظارت بر حیوان خانگی و ردیابی هر دارایی که در نظر داشته باشید به اینترنت اشیاء مربوط است. با این شیوه نظارت، صاحبان حیوانات اهلی با آرامش بیشتری به انجام کارهای روزانه خود می پردازند.

اینترنت اشیا در کشاوری

 کشاورزی هوشمند

کشاورزی هوشمند یک برنامه اینترنت اشیاء یا به عبارتی همان IOT  است که اغلب نادیده گرفته می شود. با این حال کارهای زیادی را می توان از طریق اینترنت اشیاء کنترل و در شیوه کار کشاورزان انقلابی عظیم ایجاد کرد. به عنوان مثال تعداد زیادی دام که دامداران کارهای مختلفی روی آنها انجام می دهند را می توان از طریق اینترنت اشیاء (IOT) کنترل کرد. متاسفانه این ایده هنوز مورد توجه قرار نگرفته اما با این وجود همچنان یکی از برنامه های اینترنت اشیاء (IOT) است که نباید آن را دست کم گرفت. کشاورزی هوشمند این پتانسیل را دارد که به ویژه در کشورهای صادرکننده محصولات کشاورزی تبدیل به یک برنامه کاربردی مهم شود.

 

برای دریافت مشاوره و یا راه اندازی اینترنت اشیا در حوزه ی مورد نظر خود می توانید از مشاورین ما در دپارتمان مشاوره به صورت رایگان راه کارهای متناسب با نیازتان را دریافت کنید. برای ارتباط با ما از بخش تماس با ما اقدام فرمایید.

 

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس