انگولار و asp.net core؟

انگولار و asp.net core؟

انگولار و asp.net core (بخش اول)

Asp.Net Core  و AngularJs  دو فریم ورک قدرتمند هستند که هر دو وجه برنامه نویسی یعنی سرور ساید و کلاینت ساید را به خوبی پوشش میدهند و در پاسخ به این سوال که آیا توانایی رقابت با دیگر فریم ورکها را دارند با قطعیت هر چه تمام تر میتوان گفت بله. در این بخش از آموزش انگولار وasp.net core ما این دو فریمورک را کاملا برای شما عزیزان معرفی خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چه چیزهایی در این دوره آموزشی یاد خواهیدگرفت. بنابراین با ما در مجموعه ABLY همراه باشید.

 

 

انگولار یا asp.net core

دوره ی آموزشی انگولار و asp.net core (بخش اول)

  • برنامه نویسی Full-stack وب با Asp.Net Core 2  و AngularJs

با ورود به دنیای جدید اینترنت و استفاده بسیار زیاد از وب اپلیکیشن ها،‌ Spa ها  یا همان  Single Page Application  به سرعت دارای محبوبیت بسیار زیادی شدند. 

Spa  چیست؟


Spa  به اپلیکیشن های تحت وبی گفته میشود که تمامی دستورات و اجراها و خروجی در یک صفحه انجام میگیرد و در هر درخواست تنها بخشی از صفحه که عملیات در حال انجام روی آن است بارگذاری مجدد میشود و بر خلاف گذشته برای هر خواست لازم نیست کل صفحه HTML  مجددا بارگذاری شود و این به معنای سرعت زیاد در برقراری ارتباط سرور با کلاینت است.
نسل جدیدی از استانداردها در راه است که آن را PWA  یا Progressive Web Apps مینامند. ‌استاندارد سازی بهینه تر نسبت به SAP  ها، همخوانی بیشتر با HTML5  و مرورگر های مدرن از ویژگی های این استاندارد جدید به حساب می آید، اما باید در نظر گرفت که احتمال همه گیر شدن این استاندارد خیلی زیاد نباشد اما اصلا دور از چشم هم نیست.

چه اتفاقی برای Server Side افتاد؟ از نظرهایی میتوان گفت سال 2017 سال تغییرات اساسی در سمت سرور نبود و Nod.Js همواره با قدرت در سمت سرور به کار خود ادامه داد و بیش از 8 میلیون نفر در حال استفاده از این تکنولوژی هستند و بسیاری از فریم ورکهای دیگر بر پایه Nod.Js کار خود را آغاز کرده و وارد عرصه رقابت شدند که میتواند به Hapi, Express, Restify,  Koa, Sails, و  Adonis  اشاره نمود.
در این بین PHP  نیز از قافله عقب نماند و فریم ورکهای بسیاری را وارد چرخه نمود که از آنها میتوان به مواردی همچون -Symfony, Laravel, Zend, Yii, Expressive, Silex, Slim و ... اشاره نمود. 
اما در همین زمان بود که Microsoft  نیز از عرصه رقابت عقب نماند و Asp.Net Core   را روانه بازار نمود که با استقبال برنامه نویسان مواجهه شد.
سرعت پردازش بالا در زمان اجرا،‌ امکانات بسیار زیاد و قدرت پشتیبانی از شش سیستم عامل مطرح دنیا اعم از 
Debian، SUSE , MacOs,Windows , Linux و ... از مزیتهای Asp.Net Core  بودند که همواره شرکت مایکروسافت نیز در پی بالابردن این امکانات و قابلیت ها برای Asp.Net Core  است.

اگر همه این مفاهیم را کنار هم بچینیم میتوانیم متوجه بشویم که چقدر مفاهیم پایه ای پیشرفت، نوآوری و استفاده از قوانین وب در این فریم ورک ها متضاد هستند، ‌چراکه بیشتر این فریم ورک ها بر سمت کلاینت تمرکز داشته اند در صورتی که بیشترین تمرکز باید بر روی سرور ساید باشد، ‌چرا که تمامی تمرکز اپلیکیشن بر پایه کدهای سمت سرور است اما با این وجود، هر دو طرف سکه، یک زمینۀ مشترک قوی بر مبنای آن، به اشتراک می گذارند  که این مفاهیم مشترک شامل مفاهیم قابل خواندن، قابلیت نگهداری و سادگی کلی کد منبع است.

Asp.Net Core  و AngularJs  دو فریم ورک قدرتمند هستند که هر دو وجه برنامه نویسی یعنی سرور ساید و کلاینت ساید را به خوبی پوشش میدهند و در پاسخ به این سوال که آیا توانایی رقابت با دیگر فریم ورکها را دارند با قطعیت هر چه تمام تر میتوان گفت بله، در مقاله های بعدی ما بر آنیم تا تمامی آنچه در این مقاله گفته شد را اثبات نماییم . 

چه چیزی را با ما در این مقاله و سری مقاله های بعدی آموزش Asp.net Core && Angular 5  خواهید دید؟


معرفی فریم ورک   asp.net coreو Angular Js   و توضیح آنکه که چگونه می توان آنها را به طور موثر برای ساخت یک وبسایت با ویژگی های غنی و مدرن مورد استفاده قرار داد.
پس از آن، جنبه های اصلی یک پروژه SPA را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 
راه اندازی یک پروژه برنامه وب .NET Core همراه با بسته های مورد نیاز و کامپوننت ها، تا یک برنامه قابل ساخت و اجرا را در آخر داشته باشیم.
کار با API  ها ارسال و دریافت داده های Json  و شیوه مباده داده های Json  به همراه HTTP  و تبادل اطلاعات از سمت کلاینت به سرور و برعکس.
با شیو های پیکر بندی Routing  در دات نت کور آشنا میشوید.
اینکه انگولار جی اس بر جنبه های سمت سرویس گیرنده تمرکز دارد را یاد خواهید گرفت
نحوه جابجایی اشیاء JSON با انگولار و داده های بازیابی شده روی صفحه با استفاده از الگوهای انگولار جی اس و سینتکس های موجود.
 همچنین آموزش درک چگونگی برخورد با مسیریابی در سمت کلاینت و نحوه پیاده سازی یک الگوی مسیریابی قابل استفاده با استفاده از رویکرد PathLocationStrategy را یا خواهید گرفت.
در فصلهای بعدی نحوه ساخت دیتابیس به صورت DBFirst و سپس با EntityFrameWork  جهت برقراری ارتباط با پایگاه داده و رد و بدل شدن اطلاعات را آموزش خواهید دید. 
تعاملات اطلاعات بین کلاینت و سرور را آموزش خواهید دید و از تمامی امکانات EF Core  نیز به صورت کامل استفاده خواهید نمود. 
چگونگی استفاده از پایگاه داده به صورت یک شیئ، روش های واکشی اطلاعات در Css , Less , UiLayout  و طراحی یک صفحه قدرتمند پویا، کار با فرم ها و اعتبار سنجی ها و انتقال داده ها از سمت کلاینت به سرور، ثبت نام کاربران، انتصاب رول ها به کاربران، شیوه های ورود، خروج، مدیریت کاربران و ..، درخواستهای مبتنی بر  GET , POST , PUT  را بر پایه انگولار و آی پی آی، آشنایی با مفاهیم طراحی وب و چگونگی تبدیل این مفاهیم به کد و پیکر بندی آن در EF  و آشنایی با میان افزار ها، سرویس ها و داده های آی اس پی کور.
نهایتا ارائه یک برنامه تحت وب پویا به همراه سیستم ثبت نام و سیستم احراز هویت قدرتمند.


این مقاله برای چه کسانی مناسب است؟

 

  • افرادی که از قبل با MVC  آشناایی داشته اند و در حال حاضر به دنبال بروز کردن اطلاعات خود هستند 
  • افرادی که کار با پایگاه داده را میدانند 
  • افرادی که با زبان سی شارپ آشنایی دارند 
  • افرادی که با زبان جاوااسکریپت آشنایی دارند.

در این مقاله ، تعدادی از سبک های متن را می بینید که بین انواع مختلف متفاوت هستند
از اطلاعات در اینجا چند نمونه از این سبک ها و توضیح معنی آنها آمده است.
کلمات کلیدی در متن، نام جدول پایگاه داده، نام پوشه، نام فایل، پسوند فایل، URL های ساختگی، ورودی کاربر و دسته های توییتر به صورت زیر نمایش داده می شوند:


یک نمونه از صفحه Not Found   404 


import { Component } from "@angular/core";
@Component({
selector: "pagenotfound",
templateUrl: "./pagenotfound.component.html"
})
export class PageNotFoundComponent {
title = "Page not Found";
}

هنگامی که قصد نمایش یک متن در صفحه به صورت بولد شده را داریم از تگ های زیر استفاده میکنیم

<h1>Welcome to TestMakerFree</h1>
<p>A sample SPA project made with .NET Core and Angular.</p>
<quiz-list class="latest"></quiz-list>
<quiz-list class="byTitle"></quiz-list>
<quiz-list class="random"></quiz-list>

با ما همراه باشید تا به طور کامل آموزش ساخت یک وبسایت پویا با امکانات زیاد و ظاهر گرافیکی مناسب را یاد بگیرید. 


آموزش فارسی angular و asp.net core

ASP.NET Core MVC یک قاب کاری بسیار پیشرفته است که در بالاترین سطح کامل NET. اجرا می شود
NET Core. به طور خاص برای ساختن کارآمد HTTP ساخته شده است.
خدماتی که توسط طیف گسترده ای از کاربران، از جمله وب،  مرورگرها، دستگاه های تلفن همراه، تلویزیون های هوشمند، ابزارهای اتوماسیون خانگی مبتنی بر وب و غیره امکان پذیر است.
AngularJS نیز یک چارچوب توسعه یافته جهانی شناخته شده است که با ابزارهای واکنش پذیر ساختن صفحات وب و برنامه های مبتنی بر وب بهینه سازی شده برای دسکتاپ و موبایل است.
انگولار جی اس الگویی براساس یک روش طبیعی و آسان برای نوشتن کدهای سمت کلاینت و اتصال داده ها است.


از لحاظ فنی، این دو چارچوب دارای هیچ چیز مشترک نیستند: 

ASP.NET Core اغلب در بخش سرور توسعه وب متمرکز است، در حالی که Angular سمت کلاینت را پوشش داده که تمامی موارد UI , UX  را به طور کامل پوشش میدهد. 

با این حال، آنها در اینجا قرار داده شده اند زیرا آنها چشم انداز مشترک - HTTP را به اشتراک می گذارند.
با این حال این دو پلت فرم محدود به پروتکل HTTP  نیستند و برای تکنولوژی های دیگر نیز بهینه سازی شده اند که از جمله آنها میتواند به SOAP , REST  که این دو از زیر مجموعه های HTTP  هستند و .. نیز اشاره نمود.
API ها نیز در دنیای مدرن وب بسیار کارآمد و مهم هستند چرا که تنها با یک بار کدنویسی استاندارد شده با فرمت JSON  میتوان انواع UI  های مختلف را به آن بسط داد، به عنوان مثال یک اپلیکیشن طراحی شده با استاندارد API  به راحتی میتواند با اندروید، آی او اس، وب و ... ارتباط برقرار نماید.

دو بازیکن، یک گل

از منظر یک برنامه کاربردی مبتنی بر وب کاملا کاربردی، می توانیم بگوییم که API ارائه شده با چارچوب ASP.NET Core مجموعه ای از برنامه های serveride است که کدهای مربوط به سمت سرور را تماما پوشش میدهد که به صورت سیستم درخواست و پاسخ بهینه شده است و نوع داده ای که دریافت و بازگشت میدهد JSON یا XML است.
 همانطور که قبلا گفتیم، این کار با استفاده از HTTP به خوبی انجام می شود

این مفروضات به ما اجازه می دهند تا به یک سوال ساده و در عین حال اجتناب ناپذیر پاسخ بدهیم "آیا می توانیم هر دو سمت سرور و کلاینت را در یک جا ترکیب کنیم؟
یعنی نقاط قوت سمت سرور با ASP.NET Core's web API و قابلیت های AngularJS سمت کلاینت، برای ایجاد یک وب سایت مدرن، غنی و بسیار خوب را با هم در یک برنامه به کار برد یا خیر؟
پاسخ، به طور خلاصه، بله است. در فصل های بعد آموزش فارسی انگولار و asp.net core، ما خواهیم دید که چگونه می توانیم این عملیات را انجام دهیم.

 

"با تشکر از توجه شما عزیزان"

"تهیه شده در مجموعه ABLY"

 

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس