a

ABLY مقالات و مطالب مجموعه

صفحه اصلی / ABLY مقالات و مطالب مجموعه

علاوه بر عوامل ذکر شده، همه خریداران تحت تاثیر عناصر گوناگون آمیخته بازاریابی اند و تصمیم گیری آنها وابسته به نوع محصول و ویژگی های آن، شیوه های قیمت گذاری و روش های پرداخت، امکانات و تسهیلات توزیع و روش های ترغیبی و ترفیعی شرکت هاست.

بسیاری از اوقات موقعیت خرید در فرایند تصمیم خرید تاثیر می گذارد. آثار موقعیت خرید بر روی فرایند تصمیم خرید عبارت اند از: نقش خرید، عوامل احاطه کننده اجتماعی، عوامل احاطه کننده فیزیکی، آثار مربوط به زمان و حالت و شرایط خریدار.
نقش خرید نخستین عامل برای مشغولیت در تصمیم گیری است. 

7- تلقیات و برداشتها

ارزشها، باورها و طرز تلقی افراد در تصمیم گیری در خرید نقش دارد. طرز تلقی افراد عبارت است از واکنش، تفکر و رفتار مثبت یا منفی آنان نسبت به اشیا و پدیده ها. این عوامل نقش مهمی را در ارزیابی راه چاره ها و گزینه ها ایفا می کنند. مطالعات متعدد نشان داده است که بین تلقی مصرف کنندگان و رفتار خرید آنان ارتباط نزدیکی وجود دارد و به همین دلیل بازاریابان باید از نحوه شکل گیری طرز تلقی و برداشت خریداران آگاه باشند.

5- خود پنداری

خود پنداری عبارت است از نحوه نگرش انسان نسبت به خود، و تصویری که فکر می کند دیگران از او دارند. روان شناسان بین خود پنداری حقیقی( طریقی که خود رامی بینیم ) و خود پنداری ایده آل ( طریقی که می خواهیم یا دوست داریم که دیگران ما را ببینند ) تفاوت قائل می شوند. 

3- یادگیری

بسیاری از رفتارهای خریداران اکتسابی است. آنان یاد می گیرند که از چه منابع اطلاعاتی استفاده کنند، کدام معیارهای ارزیابی را به کار گیرند و چگونه خرید کنند. یادگیری عبارت است از تغییرات رفتاری حاصل از مشاهدات و تجربیات افراد. یادگیری از دوطریق حاصل می شود:  تکرار تجربه و تفکر. یادگیری حاصل از تکرار تجربه را «یادگیری رفتاری» و یادگیری حاصل از تفکر را «یادگیری شناختی - ادراکی» می گویند.

3- تاثیرات گروه های مرجع

یکی از پدیده هایی که در خرید مردم کشور ما مورد مطالعه قرار گرفته پدیده «چشم و هم چشمی» است که در واقع نوعی از آثار گروه های مرجع به حساب می آید. خانواده، بستگان، همسایگان و همکاران، در این پدیده در حکم گروه های مرجع هستند که خریدهای دیگران را تحت تاثیر قرار می دهند.

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس