معرفی فایلهای SQL

معرفی فایلهای SQL

بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش SQL Server

هر بانک اطلاعاتی از سه فایل تشکیل می شود:

(Master DataBase File) MDF:  فایل اصلی SQL می باشد که تمامی جداول، رکوردها، توابع برنامه نویسی را ذخیره می کند. تمامی فایلها در SQL به قطعه های مساوی 8K تقسیم می شوند که

بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش SQL Server

هر بانک اطلاعاتی از سه فایل تشکیل می شود:

(Master DataBase File) MDF:  فایل اصلی SQL می باشد که تمامی جداول، رکوردها، توابع برنامه نویسی را ذخیره می کند. تمامی فایلها در SQL به قطعه های مساوی 8K تقسیم می شوند که به آنها DataPage گفته می شود هر DataPage تنها اطلاعات یک جدول را نگه داری می کند در صورت ایجاد جدول جدید اطلاعات در اولین DataPage خالی ثبت می شود. در صورتی که DataPage خالی دیگر موجود نباشد از تکنیک File Growth استفاده می شود.

 

(Transaction DataBase File) LDF: تمامی عملیات هایی که سبب تغییر در پایگاه داده می شود در این فایل ذخیره می شود مثلا Bacth Command ها (به دستوراتی که با هم اجرا می شوند. در واقع در SQL دستورات ابتدا در فایل ذخیره می شود تا در صورتShutDown  یا Crash کردن سرور اطلاعات را پس از راه اندازی بازیابی کند و دستورات به اتمام نرسیده را بازیابی کرده و پایگاه داده را به حالت اولیه بر می گرداند.

(Secound DataBase File) MDF:  برای اینکه بتوان اطلاعات را بر روی پارتیشن های مختلف نگه داری کرد. می توان با اضافه کردن File Group های بیشتر می توان جداول را در پارتیشن های دیگر ذخیره کرد، بعد از ایجاد فایل دوم در هنگام ساخت جداول می توانیم در قسمت Regular Data Space Specification and File Group or partion نام گروه خود را مشخص کنید تا جداول در آن ذخیره شود. یک File Group می تواند از تعداد زیادی فایل MDF تشکیل شود، در این حالت MDF اول را مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی فضا کامل شود به سراغ فایل بعدی می رویم و در صورتی که تمامی فایلها تکمیل گردد فایل اول رشد داده می شود و این فرایند تا پایان ادامه پیدا می کند.

برای افزایش بارگذاری اطلاعات بهتر است فیلدهای Nvarchar(Max) و Image  را که دارای حجم زیادی هستند در گروه فایل دیگر قرار دهیم.

SQLFileGroup

SQLFileGroup

SQLFileGroup

Shrink DataBase

 در صورت حذف رکوردها سایز فایلها کم نمی شود، برای حذف فیزیکی اطلاعات کافی است از دستور Shrink استفاده کنیم (بر روی پایگاه داده کلیک راست می کنیم => Task و در نهایت Shrink را انتخاب می کنیم).

 

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس