خلاصه کتاب کار عمیق

خلاصه کتاب کار عمیق

به نام خدا

خلاصه کتاب کار عمیق

خلاصه کتاب DEEP WORK نوشته CAL NEWPORT کتاب  یکی از کتاب های جذاب و جالب توجهی است که در مورد مزایای "کار عمیق" و گام های عملی برای افزایش بهره وری بیشتر به رشته تحریر درآمده است. برخلاف کار سطحی که "کار عمیق "  از توانمندی و ظرفیت های افزایش بهره وری و  ، به اشتباه به عنوان فعالیت پربازده نامیده می شود گرفتن نتایج دلخواه برخوردار است.   :توانایی انجام "کار عمیقق " همزمان با افزایش اهمیت فزاینده اقتصاد به پدیده ای بسیار DEEP WORKفرضیه نایاب و دست نیافتنی تبدیل می شود.


خلاصه کتاب کار عمیق

به نام خدا

خلاصه کتاب کار عمیق

خلاصه کتاب DEEP WORK نوشته CAL NEWPORT کتاب  یکی از کتاب های جذاب و جالب توجهی است که در مورد مزایای "کار عمیق" و گام های عملی برای افزایش بهره وری بیشتر به رشته تحریر درآمده است. برخلاف کار سطحی که "کار عمیق "  از توانمندی و ظرفیت های افزایش بهره وری و  ، به اشتباه به عنوان فعالیت پربازده نامیده می شود گرفتن نتایج دلخواه برخوردار است.   :توانایی انجام "کار عمیق " همزمان با افزایش اهمیت فزاینده اقتصاد به پدیده ای بسیار DEEP WORKفرضیه نایاب و دست نیافتنی تبدیل می شود. در نتیجه باید گفت افرادی که به پرورش این مهارت یعنی انجام "کار عمیق " می پردازند و آن را به هسته اصلی زندگی خود تبدیل می کنند برنده واقعی این بازی هستند. این کتاب با دنبال کردن دو هدف در دو بخش نوشته شده است، هدف اول در بخش اول کتاب به ترغیب خواننده به درستی فرضیه "کار عمیق " و هدف دوم در بخش دوم به استفاده از مزایای"کار عمیق " از طریق آموزش های ذهنی و تغییر عادت های روزمره و جایگزین کردن بهره وری به عنوان کانون اصلی زندگی حرفه ای افراد می پردازد. ابتدا قصد دارم قبل از بررسی و طرح جزئیات این فرضیه  ("کار عمیق " ) با خوانندگان این کتاب در مورد اینکه چطور به اهمیت این ایده جالب پی برده و خود را وقف آن کردم صحبت کنم. 

 

بخش اول: ایده 

بخش ایده کتاب کار عمیق

فصل یک: اهمیت و ارزش "کار عمیق "

کارمندان اداری به دو گروه تقسیم بندی می شوند:
1)کسانی که طرز استفاده خلاقانع از دستگاه هوشمند را میدانند 
2)کسانی که در رشته تخصصی خود خبره و کاردان هستند. بنابراین دو توانایی اصلی زیر از اهمیت حیاتی برخوردارند:

1 - توانایی تسلط بر امور چالش برانگیز با سرعت هر چه تمامتر

2 - توانایی تبدیل شدن به فردی کاردان و حرفه ای به لحاظ سرعت و کیفیت 

چگونه می توانیم به چنین توانایی منحصربفردی دست یافته و آن را در خود پرورش دهیم؟ پرورش دو ویژگی فوق به توانایی تولید کار سودمند و پربازده بستگی دارد. چنانچه هنوز موفق به تسلط بر دو ویژگی اصلی فوق نشده اید پس براحتی نمی توانید به سطوح بالاتر ارتقاء پیدا کنید یا از پس حل امور سخت و مشکل برآیید . برای اینکه بتوانید حل مسائل سخت و پیچیده را به سرعت یاد بگیرید باید بدون اینکه چیزی حواس شما را به خود معطوف کند تمرکز کنید. به عبارت دیگر یادگیری به بازدهی بیشتر می انجامد. اگر به دنبال بهره وری هستید براحتی می توانید بر سیستم های پیچیده غلبه کرده و مهارت های لازم برای رسیدن به قله های موفقیت را کسب کنید. اما اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که نگاهی سطحی به زندگی و کار دارند و به هیچ وجه نمی توانند تمرکز لازم برای بهره وری بیشتر را ایجاد کنند پس نباید انتظار داشته باشید که مهارت های لازم را بسرعت فرا بگیرید و به زودی در کار خود متخصص شوید.

تولید کار با کیفیت برابر است با زمان صرف شده * قدرت تمرکز

برای رسیدن به بالاترین سطوح حرفه ای باید وقت زیادی را با تمرکز محض به یک فعالیت خاص اختصاص دهید بدون اینکه چیزی آن را مختل کند. به بیانی دیگر ،اگر فعالیت صورت گرفته از انواع پربازده آن باشد به بهینه سازی سطح عملکرد شما منجر می گردد. اگر نمی توانید برای افزایش بهره وری بیشتر از زمان برنامه ریزی شده وقت بگذارید پس سطح عملکرد شما به سختی به درجات بالاتر کمی و کیفی ارتقاء می یابد در نتیجه رسیدن به موفقیت حرفه ای نیز سخت تر و سخت تر می شود. 
 

فصل دوم: بهره وری براحتی بدست نمی آید  

بخش بهره وری سخت کتاب کار عمیق

امروزه نظام ها و شیوه های تجاری مرسوم در بازار کسب و کار توانایی انجام کار پربازده را در کارمندان کاهش می دهند حتی اکر تعهدات وعده داده شده این گونه نظام ها تحت تاثیر منافع ناشی از تعهدات بهره وری قرار بگیرند و از اهمیت شان کاسته شود آنها مانند سدی مانع از انجام "کار عمیق" (افزایش ظرفیت یادگیری مسائل پیچیده و رسیدن به سطوح عالی شغلی) می شوند.  
 

چرا بسیاری از افراد وقت خود را بیهوده با صحبت های درگوشی و خرده گیری تلف می کنند در صورتی می دانند سلامت و بهره وری کارمندان یک مجموعه سازمانی تحت تاثیر آن دچار آسیب گردیده و سودآوری را با مشکل مواجه می سازد؟  در پاسخ به این سوال باید به واقعیت رفتارهای سازمانی بپردازیم:

 
 قانون کمترین ایستایی و مقاومت می گوید در یک محل تجاری بدون وجود بازتاب مشخص و روشن در خصوص تاثیر انواع رفتارهای موجود افراد معمولاً به علت ماهیت راحت آنها به انجام آسانترین فعالیت ها سوق پیدا می کنند.  به نظر می رسد بسیاری از کارمندان فرهیخته در چشم انداز سردرگم دنیای تجاری امروز ناامیدانه به تعبیر سنتی بهره وری رو کرده اند تا بتوانند ارزش و بهای خود را در محیط کار افزایش دهند. کارمندان فرهیخته ای که در مورد آنها بحث می کنم، تعمداً خود را بسیار مشغول نشان می دهند چرا که راه دیگری برای نشان دادن ارزش های خود پیدا نکرده اند. اجازه بدهید برای این گرایش کارمندان فرهیخته نامی انتخاب کنم.  مشغله نماینده بهره وری: به علت عدم وجود شاخصه های مشخص تعریف شده برای بهره وری و ارزشمندی، بسیاری از کارمندان فرهیخته و روشنفکر به دنبال شاخص صنعتی بهره وری به عقب بر می گردند که حاکی از مشغول نگه داشتن خود به شکلی است که در معرض دید همگانی باشند. بازدهی و بهره وری در دنیای کسب و کار امروز باید به اولویت اول صاحبان کسب و کار تبدیل شود اما اینطور نیست .دلایل متعددی در بروز این تناقضات و عدم توجه به بهره وری وجود دارد که به طور خلاصه به آنها پرداخته ام. در میان آنها حقایقی وجود دارد که نشان می دهد انجام "کار عمیق " با سختی های زیادی همراه است در حالیکه کار سطحی و کم اثر با سهولت بیشتری انجام می پذیرد. بعلاوه در غیاب اهداف صریح و روشن شغلی نمایش فعالیت دائم و پرمشغلگی موجب می شود تا کار "کم بازده" به منظور حفظ صیانت و بقای فرد جایگزین "فعالیت های پربازده" شود. 

 

فصل سوم: اهمیت و ارزش "کار عمیق"

 
هرچند که ارتباط میان عمق و معنا به شفافیت و وضوح علم و دانش نیست اما این بدان معنا نیست که هیچ ارتباطی میان عمق و معنا وجود ندارد. در این فصل به این موضوع می پردازیم که احساس رضایت و خشنودی فرد در اثر بهره وری بیشتر به شفافیت و صراحتی است که میان دنیای اقتصاد اطلاعات و اقتصاد مهارتی وجود دارد.
 
"کار عمیق" درخور و مناسبت ترین فعالیتی است که به ایجاد "جریان " اصطلاحی که برای اولین بار توسط Mihaly Csikszentmiha روانشناس مشهور  به منظور توصیف جریان محدود سازی ذهنی، تمرکز و درگیرتمام کارکردهای فوق همه در جهت بازدهی بیشتر – کردن ذهن تنها بر یک فعالیت خاص بکار گرفته شده است صورت می گیرند. همانطور که در ابتدای این مبحث به آن اشاره شد "به جریان انداختن" باعث ایجاد حس شادی می شود. با ترکیب دو ایده فوق به استدلالی قدرتمند در بحث روانشناسی به نفع "عمق و انتها "(بهره وری )   (روش نمونه گیری) ESM دست می یابیم. با چندین دهه مطالعه در این زمینه و انجام آزمایشات  ثابت کرد که غرق شدن در کار و تمرکز ضمیر خودآگاه را در شرایطی قرار می دهد که Csikszentmihalyi احساس ارزشمندی و شایستگی را به درون زندگی افراد تزریق کند. 
 
 "کار عمیق" را به کلید استخراج معنی و ارزشمندی از حرفه کاری افراد توصیف Kelly و Dreyfusاز این رو می کنند. با حفظ بهره وری در زندگی حرفه ای و بکار بستن آن در جهت پرورش مهارت های فردی در حقیقت تلاش می کنید تا دانش حرفه ای خود را از یک وضعیت سردرگم و اجباری به نقطه ای رضایت بخش و مثبت هدایت کنید- دروازه ای به سوی دنیایی پرفروغ و تجربیات شگفت انگیز.

ادامه دارد ...
 

 

 

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس