a

آموزش گوگل آنالیز| ایجاد حساب کاربری| تعاریف مهم| مجموعه ABLY

صفحه اصلی / ABLY مقالات و مطالب مجموعه / آموزش گوگل آنالیز| ایجاد حساب کاربری| تعاریف مهم| مجموعه ABLY
آموزش گوگل آنالیز| ایجاد حساب کاربری| تعاریف مهم| مجموعه ABLY

آموزش گوگل آنالیز| ایجاد حساب کاربری| تعاریف مهم| مجموعه ABLY

بسمه تعالی

آموزش گوگل آنالیز ( بخش دوم)

google-analytics


پیشنهاد می شود ابتدا مقدمه ای از گوگل آنالیز را که در بخش اول آمده است مطالعه بفرمایید.
و در بخش دوم  مطالب زیر ارائه می شود
1-    نکات کلیدی و مهم گوگل آنالیز
2-    نحوه ایجاد حساب در گوگل آنالیز
3-    تعاریف مهم و کاربردی

یکی از رکن های مهم مدیریت، انتخاب و مشخص کردن هدف سایت و یا وبلاگ شماست تا بر اساس آن برنامه ای برای جذب بازدیدکننده و یا افزایش مشتری ریخته شود. در نتیجه در گام اول
باید هدف و زمینه سایت و یا وبلاگ خود را مشخص کنید.
 تا بتوانید تبلیغات خود را در سایت هایی قرار دهید که با زمینه فعالیت سایت شما ارتباط دارند.
تعیین هدف ارتباط مستقیم بر روی میزان مخاطبان شما دارد.
یک نکته مهم که باید در نظر بگیرید، این است که، بازدید کننده زیاد نشانه موفقیت سایت شما نیست و چیزی که بسیار اهمیت دارد، نحوه رفتار مخاطبان و بازدید کننده ها از سایت شما است. چرا که باید سایت شما به گونه ای طراحی شده باشد که زمانی که بازدید کنندگان به سایت شما می آیند . به آن هدفی که شما دارید برسند. بر فرض اگر سایت شما یک فروشگاه اینترنتی است. فقط بازدید از سایت برای شما سودی ندارد و چیزی که هدف شما بوده خرید از سایت است. بنابراین اگر روزانه 1000 بازدید کننده داشته باشید و تنها 10 خریدار دارید. باید بررسی کنید که در کدام مرحله اشتباه کرده اید.
همان طور که در یک مغازه واقعی، علاوه بر دکور زیبا، کیفیت اجناس، نحوه سرویس دهی و ... نیز برای فروش بیشتر اهمیت دارد. در یک سایت هم نیز تنها زیبایی سایت مهم نیست و باید یک سایت

بسمه تعالی

آموزش گوگل آنالیز ( بخش دوم)

google-analytics

 

پیشنهاد می شود ابتدا مقدمه ای از گوگل آنالیز را که در بخش اول آمده است مطالعه بفرمایید.

و در بخش دوم  مطالب زیر ارائه می شود

  1. نکات کلیدی و مهم گوگل آنالیز
  2. نحوه ایجاد حساب در گوگل آنالیز
  3. تعاریف مهم و کاربردی

 

یکی از رکن های مهم مدیریت، انتخاب و مشخص کردن هدف سایت و یا وبلاگ شماست تا بر اساس آن برنامه ای برای جذب بازدیدکننده و یا افزایش مشتری ریخته شود. در نتیجه در گام اول

باید هدف و زمینه سایت و یا وبلاگ خود را مشخص کنید.

 تا بتوانید تبلیغات خود را در سایت هایی قرار دهید که با زمینه فعالیت سایت شما ارتباط دارند.

تعیین هدف ارتباط مستقیم بر روی میزان مخاطبان شما دارد.

یک نکته مهم که باید در نظر بگیرید، این است که، بازدید کننده زیاد نشانه موفقیت سایت شما نیست و چیزی که بسیار اهمیت دارد، نحوه رفتار مخاطبان و بازدید کننده ها از سایت شما است. چرا که باید سایت شما به گونه ای طراحی شده باشد که زمانی که بازدید کنندگان به سایت شما می آیند . به آن هدفی که شما دارید برسند. بر فرض اگر سایت شما یک فروشگاه اینترنتی است. فقط بازدید از سایت برای شما سودی ندارد و چیزی که هدف شما بوده خرید از سایت است. بنابراین اگر روزانه 1000 بازدید کننده داشته باشید و تنها 10 خریدار دارید. باید بررسی کنید که در کدام مرحله اشتباه کرده اید.

همان طور که در یک مغازه واقعی، علاوه بر دکور زیبا، کیفیت اجناس، نحوه سرویس دهی و ... نیز برای فروش بیشتر اهمیت دارد. در یک سایت هم نیز تنها زیبایی سایت مهم نیست و باید یک سایت حاوی مطالب مفید و جالب باشد تا بازدید کنندگان جذب سایت شما شوند و مرتبا به سایتتان سر بزنند و به بازدیدکنندگان وفادار شما تبدیل شوند.

گوگل آنالیز به شما کمک می کند تا جزییات و رفتار بازدید کنندگان را ببینید، تا در تصمیم گیری های خود چار مشکل نشوید و میزان خطاهای شما به حداقل برسد.

ولی باید این نکته را به خاطر داشته باشید که اعداد بدون تجزیه و تحلیل، نه تنها به شما کمکی نمیکند، بلکه ممکن است راه نا درست را نیز انتخاب کنید. بر فرض اگر شما یک تبلیغ و یا... در سایت دارید و برایتان کلیک بر روی آن تبلیغ اهمیت دارد. باید بدانید که چند درصد از کاربران سایت شما روی آن کلیک می کنند. فرض کنید از 1000 کاربر شما تنها 5 نفر بر روی تبلیغ شما کلیک کرده اند . پس باید بدانید که تبلیغی که در سایت قرار داده اید به اندازه کافی جذاب نبوده است و یا در مکان مناسبی قرار داده نشده و .... اما اگر شما فقط به اعداد و ارقام نگاه کنید، شاید تصور کنید که تمام 1000 نفرتبلیغ شما را دیده اند و تلاشی برای تغییر و اصلاح آن انجام ندهید.

یکی از امکانات  کاربردی گوگل آنالیز تقسیم بندی های مختلفی است که انجام می دهد (زبان مورد استفاده، کشور، جنسیت، مرورگر و ...)  و به شما اطلاعات ارزشمندی از بازدیدکنندگان وب سایتتان می دهد.

 

چرا استفاده از گوگل آنالیز؟

شاید شما از ابزارهای دیگری نیز برای گرفتن اطلاعات استفاده کرده باشید، اما چرا گوگل آنالیز از آن ها بهتر است؟؟

اگر شما بخواهید از ابزار های دیگر استفاده کنید و وبسایت خود را از طریق ابزار های دیگر مورد سنجش قرار دهید ، نیاز به یک سرور با فضای کافی برای ذخیره اطلاعات دارید و هم چنین افرادی برای تجزیه و تحلیل داده ها. که این کار زمان و هزینه بسیاری برای شما در پی خواهد داشت. حال می توان تنها با ابزار گوگل آنالیز از تمام این امکانات به صورت رایگان بهره مند شوید.

پس به طور کلی مزایای گوگل آنالیز نسبت به سایت های دیگر عبارت است از:

1- هزینه: همان طور که بیان شد. با استفاده از گوگل آنالیز شما هیچ گونه هزینه نرم افزری و سخت افزاری ندارید و تمام این هزینه ها را بر عهده گوگل می گذارید.

2- عدم قطعی: سرورهای گوگل در سرتاسر دنیا به صورت پراکنده وجود دارد و تقریبا می توان گفت که احتمال قطع شدن این سرورها صفر است، بنابراین عملیات تجزیه و تحلیل شما هیچ گاه به دلیل مشکلات فنی متوقف نخواهد شد.

3- گوگل آنالیز از کوکی مرورگر شما و  کد جاوا اسکریپت استفاده می کند. بنابراین استفاده از کوکی در گوگل آنالیز باعث شده تا آمار ارائه شده از گوگل آنالیز نسبت به ابزار های مشابه دارای دقت بیشتری باشد.

 

ایجاد حساب در گوگل انالیز

ایجاد حساب در گوگل (برای افرادی که جیمیل ندارند و در صورت داشتن جیمیل، از همان ایمیل می توانند استفاده کنند.

سپس به آدرس گوگل آنالتیکس بروید و صفحه شکل 1  نمایش داده می شود.

https://www.google.com/analytics/#?modal_active=none

 

google-analyticشکل 1

 

سپس روی گزینه sing in کلیک میکنید. و گزینه analytics را مانند شکل 2 انتخاب می کنید.

گوگل-آنالتیکسشکل 2

در صورتی که وارد حساب جیمیلتان نشده باشید که از شما درخواست می کند که ابتدا وارد حسابتان شوید. در غیر این صورت شکل 3 نشان داده می شود. که باید بر روی گزینه sing up کلیک کنید.

گوگل-آنالیزشکل 3

 سپس باید اطلاعات شکل 4 را تکمیل نمایید.

گوگل-آنالتیکشکل 4

 

همان طور که مشاهده می کنید دو بخش مشخص شده است: بخش وبسایت و بخش موبایل


وبسایت:


Account Name  :  یک نام برای سرگروه وبسایت خود انتخاب کنید.
Website Name : نام وبسایت خود را وارد میکنید. برای مثال : ably.ir
Website URL : آدرس وبسایت خود را وارد می کنید. و باید توجه داشته باشید که نوع http  و یا https را مشخص کنید. .
Industry Category : دسته بندی سایت خود را مشخص می کنید.
Reporting Time Zone : کشور محل زندگی و زمان محلی خود را انتخاب کنید. در این صورت آمارها به صورت محلی برای شما گزارش می شود.


موبایل:


Account Name  :  یک نام برای سرگروه اپلیکیشن خود انتخاب کنید.
app Name: نام اپلیکیشن و یا نرم افزار کاربردی خود را که می خواهید به آن تحلیل گر گوگل اضافه کنید را بنویسید
Category : دسته بندی اپلیکیشن خود را مشخص می کنید.
Reporting Time Zone : کشور محل زندگی و زمان محلی خود را انتخاب کنید. در این صورت آمارها به صورت محلی برای شما گزارش می شود.

به صورت کلی اطلاعات جمع آوری و ذخیره شده توسط سرویس Google analytics به صورت خصوصی باقی خواهد ماند.اما در قسمت Data Sharing Setting می توانید مدیریتی بر روی نحوه ی به اشتراک گزاری اطلاعات مربوطه داشته  باشید:
در آخر بر روی Get Tracking ID  کلیک کنید.
سپس صفحه ای برای شما باز می شود که باید شرایط و قوانین گوگل انالیز را قبول کنید.
 

گوگلشکل 5

نکته: شما با قبول شرایط و قوانین گوگل آنالیز، به گوگل این اجازه را می دهید که به اطلاعات آماری سایت شما دسترسی پیدا کند.
پس از قبول شرایط، صفحه شکل 6 برایتان نمایش داده خواهد شد.

ایجاد-حساب-در-گوگل-آنالیزشکل 6

 

Tracking Code کدی است که بایستی در  تمامی صفحاتی که قصد بررسی آمارهای آن را دارید ، قرار دهید.
طبق پیشنهاد گوگل آنالیز، بهتر است در پوشه اصلی وبسایت خود یک فایل با نام (analyticstracking.php ) ایجاد کنید و Tracking Code  را در آن قرار دهید سپس کد زیر را در قالب سایت و بعد از باز شدن تگ Body اضافه کنید :
<?php include_once("analyticstracking.php") ?>

در وب سایت هایی که با زبان html طراحی شده اند، باید کد مربوطه را در تمام صفحات کپی کنید تا بتوانید آمار تمامی صفحات سایت را بدست آورید
پس از آن وارد صفحه تحلیل گوگل آنالیز می شویم و می توانیم داشبرد خود را مشاهده نمایید.
 

آموزش-گوگل-آنالیزشکل 7

 

حال در این قسمت چند بخش مهم را تعریف می کنیم.
Visits: چند بار مردم به سایت شما آمده اند. در واقع اگر من امروز به سایت شما بیام شما یک بازدید کننده با یک بازدید دارید و اگر فردا هم دوباره به سایت شما بیام. حالا شما یک بازدید کننده با دو بازدید دارید. الگوریتم گوگل آنالیز به این صورت است که اگر بعد از گذشت 30 دقیقه مجدا به سایت مراجعه کردید، این بازدید را به عنوان بازدید جدید در نظر می گیرد. یعنی اینکه اگر از سایت خارج شده و بعد از 29 دقیقه به سایت برگردید، هم چنان یک بازدید کننده دارد و با یک بازدید، اما اگر برگشت شما بعد از 31 دقیقه بود، یک بازدید کننده دارد با دو بازدید.
Unique visitors: بازیدی کنندگان منحصر به فرد است. همان طور که قبلا توضیح داده شد، اگر من یک بار با مرورگر کروم از سایت بازدید کنم و بار دیگر از مرورگر موزیلا و یا ... ، دو بازدید کننده در نظر گرفته می‌شوم.
چرا که همان طور که گفته شد. گوگل آنالیز بر پایه کدهای جاوا اسکریپت و هم چنین کوکی است، که این کوکی در هر مرورگز فرق می‌کند.
 Pageviews: :تعداد صفحاتی است که بازدید کنندگان دیده اند. پس هر بازدید کننده می تواند چندین صفحه را ببینید.
Page/ visited: : هر کاربر به طور متوسط طی بازدیدش چند صفحه را باز کرده است.
Avg visit duration: : بازدیدها به طور متوسط چه قدر طول می کشد. برای مثال اگر تعداد کل یازدید ها 2000 تا باشد و میانگین بازدید ها 2 دقیقه باشد، در نتیجه مجموع زمانی که از سایت بازدید شده عبارت است از


2*2000= 4000 دقیقه


Bounece rate: : یا نرخ خروج عبارت است از درصد بازدید از تنها یک صفحه از سایت . البته نمی توان نرخ مشخصی را خوب دانست و یا بد. این بستگی به سایت شما دارد. برای مثال سایت هواشناسی هر فرد برای دانستن وضعیت هوا وارد سایت می شود و پس از مشاهده آن ممکن است خارج شود . بنابراین ممکن است نرخ خروج سایت شما بالا یاشد. ولی اگر سایت شما مقالات بسیاری برای مطالعه دارد، باید نرخ خروج کم تری نسبت به سایت هواشناسی داشته باشید.

New visitor:  : که نشان می دهد چند درصد افراد جدید به سایت شما آمده اند.
Return visitor: نشان می دهد چند درصد از بادید کنندگان مجدا به سایت شما مراجعه کرده‌اند . در واقع چند درصد از بازدید کنندگان به سایت شما وفادار هستند.

در قسمت بعد می توان آمار های مختلف را مشاهده کرد.
می توان روی کشور، محدوده جغرافیایی و یا شهر کلیک کرد و یا ببینیم که بازدید کنندگان به چه زبانی بیشتر از سایت دیدن کردن. و یا با سیستمی و ...
Real time نشان می دهد همین الان چه کسی در سایت شا حضور دارد. و از کدام منطقه جغرافیایی و نشان می دهد که هر شخصی الان در کدام صفحه از سایت است و چه محتوایی را دارد مشاهده می‌کند. و منبع ترافیکش کجا هست و ...

 

به زودی منتظر آموزش های گام به گام گوگل آنالیز باشید.

 

همچنین می توانید این مطالب را نیز مطالعه کنید:

بخش اول گوگل آنالیز
گوگل وبمستر (کنسول جستجو) چیست ؟
قسمت massage و site doshboard در سرچ کنسول
Rich snippet (ریچ اسنیپت)

نظرات یا سوالات خودرا با ما درمیان بگذارید

0912 097 5516 :شماره تماس
0713 625 1757 :شماره تماس